Jump to content

Koble likestrømsdynamo


Sondre93

Recommended Posts

Heisann! Jeg driver å kobler opp en likestrømsdynamo i båten min og trenger litt hjelp fra noen som kan dette bedre en meg. Jeg har koblet F og D til dynamoen fra regulatoren og B til pluspol og E til minus på batteriet fra regulatoren, men det gjenstår en WL kobling som skal være da ladelampe og til tenning. Jeg har ikke ladelampe i båten min og lurer på hvordan det da skal gjøres? Det er den regulatoren og dynamo på koblingssjemaet på bildet jeg har. 

27B6C8DD-5C64-4E90-B548-DC1F3C5A70F2.png

C0899C27-0C7F-4B97-BB09-FED3033F4017.jpeg

Redigert av Sondre93 (see edit history)
Link to post

Koblingen via en ladelampe til tændingen skal sikre at ladningen kommer i gang ved at sende en svag strøm igennem feltspolen. Når ladningen er i gang, vil dynamoen forsyne sig selv, spændingen på dynamosiden af pæren vil stige til det samme niveau som på tændingssiden ... og pæren vil slukke. Lang forklaring for at fortælle dig, at du ikke kan undvære forbindelsen, men skal forbinde WL til tændingen gennem enten en pære eller en "passende modstand".
Hvis jeg ikke husker helt galt, så er sådan en pære typisk på 1,2W hvilket svarer til en strømstyrke på 0,1A som igen kræver en modstand på 120 Ohm (her regner vi med 12V for, det er nemmere). Fordi du skal afsætte lidt over 1W i modstanden skal du være sikker på den modstand du vælger kan håndtere effekten. Hvis du ikke kan finde 1W modstande kan du parallelkoble f.eks 4 styk 470 ohms a 0,25W ... det en meget almindelig størrelse. Du rammer lidt ved siden af de 120 ohm, men det har ingen praktisk betydning.
Jeg havde selv valgt at montere en pære og ladet den sidde et sted i motorrummet, hvis jeg ikke havde lyst til at montere den i instrumentpanelet...

Redigert av mthoms
Jeg staver som en hest .... (see edit history)
Link to post

Ok. Nå begynner jeg å forstå det bedre. Da kjøper jeg bare en ladelampe og monterer den. Ladelampen jeg tenker å kjøpe har to flatstifter. Skal jeg da koble en ledning fra WL på regulatoren til den ene flatstiften på ladelampen og en ledning fra den andre flatstiften til tenningsbryteren? Vil turtellereren også fungere nå som dynamo blir tilkoblet? Den har ikke fungert tidligere

Link to post
1 hour ago, Sondre93 said:

Skal jeg da koble en ledning fra WL på regulatoren til den ene flatstiften på ladelampen og en ledning fra den andre flatstiften til tenningsbryteren?

Helt præcist ... Vær sikker på, at forbindelsen på tændingsafbryderen er en af dem, som får 12v  når tændingen er på.

 

1 hour ago, Sondre93 said:

Vil turtellereren også fungere nå som dynamo blir tilkoblet?

Nej ... omdrejningstællere, som er koblet til en generator, er afhængig af, at det er en vekselsstrømsgenerator; og det er en jævnstrømsdynamo nu engang ikke....


Hvorfor har du for resten valgt en jævnstrømsdynamo: En vekselsstrømsgenerator giver en meget højere strøm ... ?

Link to post

Jeg valgte denne for at det ble mye lettere å koble til da den var nesten lik den gamle dynamoen jeg hadde og at jeg slapp å bytte masse deler. Hvis jeg legger ved et bilde av tenningslåsens underside, vil du da klare å se hvilke av de to ledige flatstiftene ledningen skal til? Er det en pluss ledning fra WL til ladelampe og også pluss til tenningslås?

Link to post

Derfor ...

Nej ... det kan man ikke se på et billede, det skal måles med f.eks. en prøvelampe. Din ladelampe kan bruges til den del. Montér den ene side til tenningslåsen, den anden til minus på batteriet. Drej nøglen. Lys i lampen viser der er 12V på benet på tenningslåsen. Når du har fundet et ben med 12v, skal du bare flytte ledningen fra minus på batteriet til WL på regulatoren ... så er du færdig.

Redigert av mthoms (see edit history)
Link to post

Jeg kan ikke lide du kalder det en minusledning for så tror jeg du vil koble den til minus på batteriet...

Hvis du ser på det første koblingsskema du har lagt ind, så er der en ledning fra tenningslåsen til ladelampen og en ledning fra den anden side af ladelampen til WL ... hvis det er farven du henviser til, så er det, selvfølgelig, helt uden betydning.

 

Du kan måske nok finde en sikring, som kan holde til ladestrømmen fra en dynamo, men de ses sjældent i praksis.

Link to post
On 3/27/2020 at 12:12 PM, Sondre93 said:
18 hours ago, Hulda said:

Nei, det er det ikke. Når du starter og dynamoen begynner å lade, sender dynamoen en pluss inn i ledningen. Før dynamoen lader, kommer det pluss fra vippa og inn i ledningen etter at tenningen er slått på. Da er dynamoen minus, lampen lyser. Når dynamoen lader, blir det pluss i begge ender av ledningen og lampen slukker.

 

 

 

On 3/27/2020 at 12:12 PM, Sondre93 said:

Det jeg lurer på nå er om ledningen er rød eller svart? Hvis den er rød er det plus og svart minus 

 

@Hulda Jeg har en idé om, at Sondre93 spørger til farven på ledningen (så meget sprogforskelle er der vel ikke) ... den skal måske være sort med rød stribe ... eller omvendt?

Link to post
Sondre93 skrev for 20 timer siden:

Men det er altså helt det samme om det er en pluss/positive eller minus/negative kabel fra WL på regulator til ladelampen og tenning?

 

mthoms skrev 1 time siden:

 

 

 

@Hulda Jeg har en idé om, at Sondre93 spørger til farven på ledningen (så meget sprogforskelle er der vel ikke) ... den skal måske være sort med rød stribe ... eller omvendt?

 

Jeg svaret på spørsmålet over fra Sondre93. Jeg forklarer, eller prøver å forklare, hvordan/hvorfor ladelampen funker. Og at det ikke er likegyldig hvordan man kobler pluss og minus. Jeg er rørlegger, ikke pedagog.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...