Sondre93 Startet 25.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 25.Mars.2020 (redigert) Heisann! Jeg driver å kobler opp en likestrømsdynamo i båten min og trenger litt hjelp fra noen som kan dette bedre en meg. Jeg har koblet F og D til dynamoen fra regulatoren og B til pluspol og E til minus på batteriet fra regulatoren, men det gjenstår en WL kobling som skal være da ladelampe og til tenning. Jeg har ikke ladelampe i båten min og lurer på hvordan det da skal gjøres? Det er den regulatoren og dynamo på koblingssjemaet på bildet jeg har. Redigert 25.Mars.2020 av Sondre93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 25.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 (redigert) Koblingen via en ladelampe til tændingen skal sikre at ladningen kommer i gang ved at sende en svag strøm igennem feltspolen. Når ladningen er i gang, vil dynamoen forsyne sig selv, spændingen på dynamosiden af pæren vil stige til det samme niveau som på tændingssiden ... og pæren vil slukke. Lang forklaring for at fortælle dig, at du ikke kan undvære forbindelsen, men skal forbinde WL til tændingen gennem enten en pære eller en "passende modstand". Hvis jeg ikke husker helt galt, så er sådan en pære typisk på 1,2W hvilket svarer til en strømstyrke på 0,1A som igen kræver en modstand på 120 Ohm (her regner vi med 12V for, det er nemmere). Fordi du skal afsætte lidt over 1W i modstanden skal du være sikker på den modstand du vælger kan håndtere effekten. Hvis du ikke kan finde 1W modstande kan du parallelkoble f.eks 4 styk 470 ohms a 0,25W ... det en meget almindelig størrelse. Du rammer lidt ved siden af de 120 ohm, men det har ingen praktisk betydning. Jeg havde selv valgt at montere en pære og ladet den sidde et sted i motorrummet, hvis jeg ikke havde lyst til at montere den i instrumentpanelet... Redigert 25.Mars.2020 av mthoms Jeg staver som en hest .... (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 25.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 Ok. Hva trenger jeg å kjøpe av deler for å koble den til? Jeg har montert alle de andre ledningene, er kun WL jeg ikke har koblet til Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 25.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 Holder det med å kjøpe en ladelampe og en motstand og koble WL til flatstiften på denne? På tenningsbryteren er det to ledige flatstifter Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 25.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 (redigert) Du kan klare dig med pæren alene. En lampeholder, en pære og de nødvendige ledninger ... modstanden skal du kun bruge hvis du ikke vil have pæren. Du skal sikre dig, at den ledige flatstiften på tenningsbryteren har 12v når motoren kører og 0 (nul) volt når motoren er stoppet. Redigert 25.Mars.2020 av mthoms (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 26.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2020 Ok. Nå begynner jeg å forstå det bedre. Da kjøper jeg bare en ladelampe og monterer den. Ladelampen jeg tenker å kjøpe har to flatstifter. Skal jeg da koble en ledning fra WL på regulatoren til den ene flatstiften på ladelampen og en ledning fra den andre flatstiften til tenningsbryteren? Vil turtellereren også fungere nå som dynamo blir tilkoblet? Den har ikke fungert tidligere Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2020 Neppe. Hvilken motor har du? Og hvor er turteller tilkoplet nå? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
mthoms Svart 26.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2020 1 hour ago, Sondre93 said: Skal jeg da koble en ledning fra WL på regulatoren til den ene flatstiften på ladelampen og en ledning fra den andre flatstiften til tenningsbryteren? Helt præcist ... Vær sikker på, at forbindelsen på tændingsafbryderen er en af dem, som får 12v når tændingen er på. 1 hour ago, Sondre93 said: Vil turtellereren også fungere nå som dynamo blir tilkoblet? Nej ... omdrejningstællere, som er koblet til en generator, er afhængig af, at det er en vekselsstrømsgenerator; og det er en jævnstrømsdynamo nu engang ikke.... Hvorfor har du for resten valgt en jævnstrømsdynamo: En vekselsstrømsgenerator giver en meget højere strøm ... ? Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 26.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2020 Jeg valgte denne for at det ble mye lettere å koble til da den var nesten lik den gamle dynamoen jeg hadde og at jeg slapp å bytte masse deler. Hvis jeg legger ved et bilde av tenningslåsens underside, vil du da klare å se hvilke av de to ledige flatstiftene ledningen skal til? Er det en pluss ledning fra WL til ladelampe og også pluss til tenningslås? Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 26.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2020 (redigert) Derfor ... Nej ... det kan man ikke se på et billede, det skal måles med f.eks. en prøvelampe. Din ladelampe kan bruges til den del. Montér den ene side til tenningslåsen, den anden til minus på batteriet. Drej nøglen. Lys i lampen viser der er 12V på benet på tenningslåsen. Når du har fundet et ben med 12v, skal du bare flytte ledningen fra minus på batteriet til WL på regulatoren ... så er du færdig. Redigert 26.Mars.2020 av mthoms (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 27.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2020 Ok. Så det er altså en minus ledning som skal gjennom WL fra regulatoren og til ladelampen? Det samme med den andre flatstiften på ladelampen? Et siste spørsmål. Må jeg ha en sikring på plus kabelen som går fra B på regulator til batteriet? Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 27.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2020 Jeg kan ikke lide du kalder det en minusledning for så tror jeg du vil koble den til minus på batteriet... Hvis du ser på det første koblingsskema du har lagt ind, så er der en ledning fra tenningslåsen til ladelampen og en ledning fra den anden side af ladelampen til WL ... hvis det er farven du henviser til, så er det, selvfølgelig, helt uden betydning. Du kan måske nok finde en sikring, som kan holde til ladestrømmen fra en dynamo, men de ses sjældent i praksis. Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 27.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2020 Det jeg lurer på nå er om ledningen er rød eller svart? Hvis den er rød er det plus og svart minus Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 27.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2020 Det har absolut ingen betydning ... men for estetikkens skyld ville jeg nok vælge en rød på mod tenningslåsens og en sort mod regulatoren. Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 27.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2020 Ok. Tusen takk for hjelpen! :-) Pæren på ladelampen er på 4w. Har det ingen betydning det heller? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2020 En pære på 4W 12V er akkurat det du skal ha. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sondre93 Svart 27.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2020 Ok, da er jeg sånn ca i mål, takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 28.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2020 Men det er altså helt det samme om det er en pluss/positive eller minus/negative kabel fra WL på regulator til ladelampen og tenning? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2020 Nei, det er det ikke. Når du starter og dynamoen begynner å lade, sender dynamoen en pluss inn i ledningen. Før dynamoen lader, kommer det pluss fra vippa og inn i ledningen etter at tenningen er slått på. Da er dynamoen minus, lampen lyser. Når dynamoen lader, blir det pluss i begge ender av ledningen og lampen slukker. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2020 Signalet fra regulatoren er minus når den står stille, og pluss når den lader. Sånn grovt regnet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
mthoms Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 On 3/27/2020 at 12:12 PM, Sondre93 said: 18 hours ago, Hulda said: Nei, det er det ikke. Når du starter og dynamoen begynner å lade, sender dynamoen en pluss inn i ledningen. Før dynamoen lader, kommer det pluss fra vippa og inn i ledningen etter at tenningen er slått på. Da er dynamoen minus, lampen lyser. Når dynamoen lader, blir det pluss i begge ender av ledningen og lampen slukker. On 3/27/2020 at 12:12 PM, Sondre93 said: Det jeg lurer på nå er om ledningen er rød eller svart? Hvis den er rød er det plus og svart minus @Hulda Jeg har en idé om, at Sondre93 spørger til farven på ledningen (så meget sprogforskelle er der vel ikke) ... den skal måske være sort med rød stribe ... eller omvendt? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Sondre93 skrev for 20 timer siden: Men det er altså helt det samme om det er en pluss/positive eller minus/negative kabel fra WL på regulator til ladelampen og tenning? mthoms skrev 1 time siden: @Hulda Jeg har en idé om, at Sondre93 spørger til farven på ledningen (så meget sprogforskelle er der vel ikke) ... den skal måske være sort med rød stribe ... eller omvendt? Jeg svaret på spørsmålet over fra Sondre93. Jeg forklarer, eller prøver å forklare, hvordan/hvorfor ladelampen funker. Og at det ikke er likegyldig hvordan man kobler pluss og minus. Jeg er rørlegger, ikke pedagog. Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 29.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Takk for svar. Da bruker jeg en 6mm2 minus kabel mellom WL og ladelampe. Det samme til tenningen Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 29.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Plus og minus kablene jeg har er svart og hvit. Hvit er minus og hvit med sort stripe er plus. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Går sikkert bra, strømmen er fargeblind. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.