Jump to content

Koble likestrømsdynamo

Sondre93

Recommended Posts

Som Hulda har presisert, strøm er fullstendig fargeblind. Strømmen som går inne i kobberen, innenfor isolasjonen bryr seg null om den går i en rød, blå, grønn, gul, lilla eller kufiolilla plast isolasjon. 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Da har jeg endelig skjønt systemet etter noen timers søk på nettet. Beklager for at jeg er seiglært ? Eneste som gjenstår er den ladelampen og finne ut hvor på tenningen den skal sitte. Husker mthoms forklarte meg at jeg skal koble en ledning fra den ene flatstiften på ladelampen til minus på batteriet og deretter den andre flatstiften på ladelampen til tenningen og så vri om nøkkelen for å se om det kommer lys. Må motoren startes helt for å finne ut av det eller holder det bare med å skru på tenningen? Dersom det kommer lys i ladelampen så er det den flatstiften på tenningen jeg skal koble den til? Feks hvis jeg tar feil flatstift så kommer det ikke lys på ladelampen? 

Sondre93 skrev for 7 timer siden:

Ok, men må motoren startes helt for å finne ut hvilken av stiftene den skal på? Båten står på opplag så blir litt vanskelig å få startet den

Bare å slå på tenningen det.  Om det lyser med tenning på og slukker med tenning av så flytter du den over til releet. Da bør det samme skje om du prøver igjen. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ok. Da er den delen i boks pluss kablene jeg trenger. Ladelampen har to flatstifter. Skal jeg bare koble fra WL til den ene flatstiften på ladelampen og deretter en ny kabel fra den andre ledige flatstiften på ladelampen og så til tenning? Ser at koblingsskjemaet med farger sier at ladelampen står alene koblet til WL. At begge B utgangene fra regulator skal brukes. En til batteriets pluss pol og en til tenningen. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...