Jump to content

Fjerning av hvite ruer og gulning av skrog

jannis

Recommended Posts

Har nå tatt opp båten og har problemer med å få bort gulfargen som skroget har fått i vannlinjen. Har hørt at fosforsyre fjerner dette uten og skade skroget. Er det noen som vet noe om dette, evt. produkter som virker?

Har også en del hvite ruer på brakket til motor. Fikk spylt bort det meste, men det er en del igjen.

Hvis noen har noen erfaring med fjerning av dette hadde det vært til stor hjelp.

Vet at det finnes et stoff du kan spraye på skutesiden..... og som du deretter skylle av med vann. Dette tar gulfargen effektivt. Husker ikke navnet på dette stoffet. Vil anbefale deg å kontakte nærmeste båtforhandler og forklare problemet. Sannsynligvis har de hva du er ute etter.

På det som blir gult på skroget bruker jeg Hempels Gelcoat Cleaner. Det er en boks med oxalsyre som koster ca. 130,- . Denne blandes ut i en bøtte med ca. 5L. vann, påføres med f.eks. svamp, vent deretter 10-20 minutter, og skyll av. Da skulle en tro at båten var nylakket. Funker knall bra etter min mening. Jeg bruker 2 bokser på hele skroget på min båt, 35 fot. Men husk å bruke gummihansker.

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Hadde gul stripe i vannlinjen ifjor. Brukte DeepClean som ble sprayet på, ventet 2 minutter og spylte av. Brukte det også på klut, smørte på og tørket av. Ingen gul stripe lenger :-) Alle rur på drevet ble også borte.. Det blir DeepClean iår også...

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Anbefaler Oxalsyre. Dette er en svak syre som man normalt får kjøpt på Apoteket for en rimelig penge. Etter at denne har virket en kort stund, skyller du godt med vann.

Brukte engang Hugo's rensekrem for å fjerne belegg på glass. Glasset så ikke ut etterpå, massevis av stygge dype riper. Jeg vil aldri bruke noe slikt på gelcoaten.

Deep Clean inneholder saltsyre, den tar nok også gult belegg. Saltsyre er imidlertid en sterk syre som også "tærer på gelcoat". Oxalsyre gjør som sagt jobben, og er ikke så agressiv som Deep Clean. :smiley:

Ikke bruk Hugos til dette.

Hugos = sliping, og det er ikke nødvendig for å fjerne gult belegg.

Hempel gelcoat rens er et pulver som blandes ut i vann, og som inneholder oxsalsyre. Kan påføres med svamp eller pensel. La det virke en stund, men ikke la det tørke inn. Gni lett over med svamp eller pensel, og spyl med mye vann.

Alt gult forsvinner, og det tar også striper av rust. Forsøk å unngå for mye kontakt mellom rensemiddelet og metalldeler, da det kan være litt aggresivt mot metaller.

Bruk Autosol Waterline. Kan kjøpes hos Clas Ohlsson art. nr. 34-1988. Water Line, AUTOSOL. Et hurtigrengjøringsmiddel for misfargede og gulnende gelcoteflater ved og over vannlinjen. Misfargede flater som er vanskelig å vaske og polere rene, blekes rene med Water Line.

Det er et geleaktig stoff som smøres på gelcoaten i et litt tykt lag. Du kan faktisk stå se at den gule farge forvinner. La det være på i noen minutter og spyl av. Helt utrolig bra.

Har brukt Ferro - bet, den har fungert meget bra på Hanto`n bare vaske med en klut men bruk gummihansker for den svir i mot huden, og så er det bare å la den virke du ser at gulfargen forsvinner og så er det bare å spyle/vaske med rent vann.... :seeya:

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Skulle gjerne ha senket den forut jeg Sigurd...

<{POST_SNAPBACK}>

Senka mi linje forrut mener du? Aber nix!! Båten går på trynet i vannet på full fart. Dessuten er båten kostemalt til en farge som minner mye om det gule belegget av praktiske hensyn.

Ser aldri vannlinja uansett jeg der jeg sitter oppå den ufyslige FBen på Containeren og produserer Hekkbølger om jeg ikke kjører Baugthrust mens jeg surfer via Åpne nett hvor enn de byr seg fram!

Håper forøvrig du har noe godt vær i vente til meg for jeg tar meg ferie i hele oktober.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...