Jump to content

Skjærgårdsjeep, Hydraulisk styring, må kompensere hele tiden


moray

Recommended Posts

moray skrev 19 minutter siden:

Hei.

Jeg har en Uttern 18 med hydraulisk styring. Jeg må hele tiden kompensere med å svinge til høyre for at båten skal gå rett.  

 

 

Hva skal til for å fikse dette? For lite olje?

Trenger jeg å lufte systemet, og behøver jeg utstyr til dette?

 

Hvor mye må du svinge? Padleeffekten I propellen gjør jo at du må svinge litt for å kjøre rett frem. 

Link to post

Hadde samme problem på to Askeladden båter, men det var med kabel-styring.Hjalp med å justere finnen i riktig retning. Trodde allikevel at denne finne-justeringen utgjorde såpass lite, at dette ikke ville utgjøre så mye når man hadde hydraulisk styring. Har hydraulisk styring på båten i dag, og finnen står rett pekt akterover, men båten går helt rett og stabilt uten å holde hendene på rattet.Tror kanskje mer på det Linea påpeker her, eller om motoren ikke er helt korrekt montert i senter ,  også vektfordeling i båten ,  etc.(?)

Link to post

Bare en opplysning - du skal måtte styre litt mot høyre, stadig vekk.

 

Dette er ingen bil der rett opp på rattet/og rett frem er samme posisjon på rattet etter en sving.

 

Styrepumpen er litt "lekk" dvs at rett frem for båten er ikke rett frem på rattet hele tiden.  Om du kjører rett frem og lager et merke på rattet på det høyeste punktet, for deretter å svinge og så kjører rett frem igjen, vil ikke det merket være øverst på rattet lenger.

I praksis vil det si at du for hver lille bevegelse for å styre båten vil vri litt mer mot høyre, dvs flytte litt på hendenes plassering for å tilpasse deg til at rett frem på rattet stadig "sklir litt".

 

Men det skal ikke være så ille at du flytter rattet "hele tiden" slik at du har opplevelsen av at du snurrer rattet mot høyre konstant.

 

Men samtidig så kan du se at om du vrir rattet en omgang og tilbake igjen - så er du ikke på samme plass på rattet ift hva som var rett frem. Såpass "slark" er det.

 

-for lite olje eller luft i pumpen kan gjøre dette verre. Så sjekk at pumpen er full og vri til fullt utslag og eretter drar du til så du tror du ødelegger noe og rattet "knekker" over fullt utslag. Så vri rattet andre veien til fullt utslag og knekk det videre over denne motstanden. Sjekk igjen at det er fullt med olje.

 

Link to post
moray skrev 1 time siden:

Skal sjekke om ikke lenge, ved vårpussen. Korreksjonsfinna står riktig. 

 

dersom finna står riktig så skal den ikke dra til høyre.  Prøv å juster finna litt mer mot høyre.   

 

.. og effekten av trimfinna og hvordan motoren drar kan endre seg endel alt etter fartt og triimvinkel.  Så , juster finna slik at båten opptrer mest mulig nøytralt i det farts-/trimopmrådet som brukes mest

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Er det enveisventiler i rattpumpen? Er ikke alle som har det.

Jeg har en Sleipner, og den står, på tross av litt feiljustert finne. Da står den på enveisventilen. Men når jeg svinger sakte til ene siden, så «slipper» den litt ene veien, da den har mest motstand. 

Jeg styrer derfor med små, men kontante utslag, for å omgå problemet. 

«Litt» lekkasjer er det vel fort internt i rattpumpen.

 

TA

Link to post
jerognal skrev 32 minutter siden:

Den finnen på motoren har mye å si. Min drog kraftig til høyr når eg fikk båten. Justerte finnen noen mm mot høyre og båten gikk rakt fram så fint at..... så en liten justering her kan ha mye å si....

 

Finnen skal vel justeres etter hvordan båten går, når den er i plan,  mener jeg å huske?

Link to post
Linea skrev 36 minutter siden:

Ville vært veldig rart om finna er veldig viktig på hydraulisk styring, men hvem vet....

Det ville vært mildt overraskende... uavhengig av styring...barr grunnet litt enkel fysikk. 18 fot med skrog - dvs noe kortere våt flate med v-bunnsom styrer rett frem, så 4cm finne bakerst som står noen mm feil. Og ikke minst, den vil være feil hele tiden, ikke dra litt av og til...

 

Men om monteringen av motor er skjev, kan båtens bevegelse i sjøen gjøre at den drar seg i bølger. Men ikke å vanlig med båter som er "serieprodusert".

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post
jerognal skrev 14 minutter siden:

Finnen skal justeres samme vei som båten drar. Litt ulogisk men slik er det.

 

Riktig det. Men båten skal vel kjøres opp i plan, så vrir man rattet begge veier for å kjenne om styringen er like hard både til baboard og styrboard .Er det tyngre en av veiene justeres da trimfinnen litt av gangen inntil det blir like lett å vri rattet begge veier.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...