Mr_TJ Startet 26.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 26.Mars.2020 Har søkt litt rundt, men finner mest eldre poster om hvilke produkter man bør bruke. Jeg har til hensikt å bruke lydplatene fra Biltema. De virker greie nok og tåler 120 grader. Motorrommet er romslig. Det er plass til to motorer i denne båten, men som de fleste andre har jeg bare en (D4 260). Jeg har ikke kjørt båten ennå, men av det jeg har lest er støyisolering av motorrommet en av de tingene man bør utbedre. Mitt spørsmål er hvordan? Er det "bare" å klistre opp flest mulig plater på begge sider og i topp, jo flere jo bedre? Kan jeg eventuelt lage en "motorkasse" satt sammen av lydplater? Antar at motoren trenger luft rundt seg, men hvor mye "friluft" trenger den i alle retninger? Sitér dette innlegget Link to post
Mr_TJ Svart 28.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2020 Litt overasket over at ingen har innspill på dette. Gjør et ekstra forsøk og håper på noen gode råd. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 For egen del så har jeg montert noen plater kjøpt på maritim som var veldig tunge, er en kjerne av et eller annet på de. Jeg limte de alle steder der det er flater og sørget for å gjøre det ekstra grundig ved kabelgjennomføringer. Luken ned til motor ble også forsynt med isolasjon og skikkelig gummipakning rundt åpningen. For at motor skal få luft er det to ventiler så turbo og motor generelt skal få kjøling. Noen har bygget motor inne i en kasse, noe som ofte krever en motorromsvifte med inn og utsug. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Hei @Mr_TJ. Jeg gjorde en liknende jobb på storebror i serien, dvs en 2006 B 42 Sport med IPS-500 / 2 x D6 370. Det var en ganske omfattende jobb fordi motorrommet er så enormt stort. Det var kun isolert i fremre skott, dvs inn mot akterlugar, samt litt oppunder lokket. Pga IPS-installasjon og alt mulig av utstyr, var det en forferdelig mengde kabler, slanger og annet osv som måtte flyttes på for å komme til. Det var en omfattende jobb å løsne alle kabler, slanger, filterholdere osv, men det ga mulighet for å dekke alle flater fullstendig med isolasjon. Jeg gikk for følgende løsning som til slutt ga et svært godt resultat. (Utgangspunktet var altså en forferdelig støyende installasjon). 1) Brukte for det aller meste Biltema sine plater (de tykkeste). Vurderte også typen med ett lag med asfaltplate og mer bobleformet skum. Disse er tunge og gir kanskje bedre støydemping, men det er vanskelige å kutte og i tillegg omtrent umulig å bøye og tilpasse i et slikt motorrom 2) La to lag utenpå hverandre mot akterlugar og opp mot lokket. Hvis du har plass så er to lag dobbelt så bra som ett! 3) Limte fast alle plater med Biltema kontaktlim som jeg smurte på / sprayet på (Dette får du både på 1 liter spann og i sprayboks. Anbefaler boks og påføring med pensel). Limet som er på platene løsner veldig fort. 4) Pass på å få riktig tørketid på limet før du trykker det på. Kontaktlim skal bli ordentlig "sticky" før du limer. Lim på både plate og skott. 5) Viktig å være veldig nøye med kutting og tilpasning for å unngå områder hvor lyden "lekker" igjennom. 6) Pga varmen som oppstår i et motorrom vil alt kontaktlim over tid løsne litt. Jeg gikk derfor over med runde plastskiver (ca 5-6 cm diameter) og syrefaste terrasseskruer for å feste alt ekstra godt. Vær nøye med å sjekke hvor du borer og skrur 7) På min båt lå fueltankene ut på hver side. Skulle jeg gjort jobben på nytt, ville jeg nok isolert disse også, fordi de gir nokså mye lydresonnans. 8) Legg aluminiumstape eller gaffatape over alle skjøter. 9) Kjøp også noen tynne plater for å kunne bøye til i trange områder. De tykke platene er nokså stive og kan løsne hvis du bøyer dem mye. Bedre å heller legge flere tynne lag. Noen tips. Kjøp en pakke med blader til tapetkniven. Kniven sløves veldig fort når du kutter og du sparer masse tid ved å ha skarpt blad. Bruk beskyttelsesutstyr, dvs papirdress/støvdress (Tyvek e.l. hvit), hansker og filtermaske (P2 eller P3). Disse platene inneholder glasspartikler som du ikke ønsker å få i huden eller lungene Når du først er i gang med slik isolering kan det også være en idè å tette områder rundt vannpumpe og tolalettpumper hvis disse støyer mye. På vår B42 lå vannpumpen under senga fremme og man fikk en skikkelig oppvekker når noen tappet vann når man lå i senga. Jeg bygget den inn i en billig Clas Ohlson plastboks som jeg kledde med isoloasjonsmatter. Ble omtrent helt lydløst. Konklusjon: En litt omfattende jobb, men det gir veldig godt og hørbart resultat. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_TJ Svart 29.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Tusen takk for innspill. Dette er gull verdt. Nå kan jeg sette igang. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 @Mr_TJ Kom på et viktig punkt til. Du får veldig god effekt av å isolere mest mulig akterover også, gjerne innunder plattformen hvis du kommer til. Det kveler lyden som ellers kommer opp fra motorrommet og gjør det mye bedre å ligge på solsengen akter under gange. Samme gjelder de områdene i motorrommet som vender opp og ut mot sidene. Lyden bærer godt igjennom. Bare unngå å tette igjen selve luftinntakene til motorrommet. Ettersom du har bare en motor, så har den mer enn nok tilgang på luft, så du gjør ingen skade om du legger isolasjon opp mot åpningene. Jeg vurderte også å bygge kasser rundt motorene, men droppet det pga de ulempene det ville medføre. Til slutt. Når du er ferdig er det viktig å støvsuge og vaske godt, og sjekke at ikke det ligger igjen skumrester som kan tette for lenespumpene. Sjekk i innsuget for både den manuelle og den elektriske pumpen. Egentlig også greit å teste pumpene og sjekke at de virker. Sitér dette innlegget Link to post
EspenB Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Jeg er akkurat ferdig med å gjøre en "light-versjon" av dette på vår 2019 modell Bavaria S30. Jeg har brukt de tykkeste platene fra Biltema som er skåret til for å dekke motorlokket som er ganske digert. der er det også minst gods. Håper dette skal ta det verste. Jeg prøvde kontaktlim på de svarte og tykkeste platene fra Biltema. Det holdt ikke i det hele tatt. Derfor henger de i skruer og store skiver. Men hår du skal lage hull til skruene i isolasjonsplate lag de med en syl. Jeg prøvde tynt borr og dro av mye av overflaten på toppen. Ble dekket av skivene, men likevel unødvendig. Det er et tykt og massivt lag midt inne i denne plata som var har å skjære. Bruke derfor en Fein til den jobben. Vet ikke hvor mye det hjalp enda. Planer om å få startet den før første gang denne uka! Sitér dette innlegget Link to post
Moose76 Svart 10.April.2020 Link til dette innlegget Svart 10.April.2020 Hei! Veldig bra beskrivelser her, og vurderer å gjøre det samme selv. Noen som har noen bilder av disse prosjektene å dele for å se i detalj hvordan detter er gjort i Bavaria Sport? @EspenB Fått testet resultatet for ditt prosjekt? Sitér dette innlegget Link to post
Moose76 Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 @Mr_TJ Kom du i gang med prosjektet, og har du noen resultater å dele? Trenger å gjøre noe av det samme selv, og har samme motor, så nysgjerrig på hvordan dette ble :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mr_TJ Svart 9.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2020 Jepp, jeg kom igang. Har "tapetsert" en del av motorrommet, men er ikke ferdig. Bruker 10/20/30 mm plater fra Biltema. Har limt oppunder luka og dekket tanken. Det som er at når man begynner blir lyden mer tydelig der man ikke har lagt plater. Jeg ser på dette som et langsiktig prosjekt. Skal legge noe mot stikkabin også, og har tenkt å legge plater over tak dekslet i stikkabin. Jeg tar gjerne bilder og skriver opp ei liste over det jeg har brukt hvis noen ønsker. Det er det minste jeg kan gjøre som takk for alle gode råd jeg får her inne. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_TJ Svart 9.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2020 Og ja, biltema har noen gummimatter som "klebes" mot dørk ved hjelp av varmepistol. Har kjøpt ei sånn pakke også, men ikke fått gjort noe med det. Skal bidra til å dempe resonans i skroget. Sitér dette innlegget Link to post
hydromate Svart 8.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2021 Har du kommet lenger med isoleringen @Mr_TJ ? Har det blitt merkbar forskjell? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 8.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2021 Vi har fått klistret opp noen lydisolerende greier i underkanten av solsenga på vår 39 Sport. Usikker på om det har hjulpet nevneverdig. Det bråker fortsatt en del når vi er underveis :-) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Mr_TJ Svart 9.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Jeg har klistra opp matter fra biltema og jeg tror det har hjulpet. For å vite tror jeg det måtte utføres en støytest. Jeg satte dessuten igang så snart jeg fikk båten i fjor vinter, så jeg testet den aldri før jeg limte opp matter. Jeg tror lyden skifter retning etter hvert som man legger opp matter. Jo mer du dekker med matter jo mer blir lyden dempet. Jeg har ikke dekket til utluftinga på sidene og mener at lyden høres best der nå. Biltema har to typer matter. De med bølger på er muligens mer effektive, men de er også langt dyrere. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_TJ Svart 9.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Jeg har for øvrig også lagt matter over himlingen i taket på stikkabinen, og dekket kabel kanalen. Dette er for å isolere varmen i kabinen inne. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.