Jump to content

Vann i tank hvor lenge kan du lagre det før bytte ?

Rookie_332

Recommended Posts

Iht barne lærdom mht oppbevaring av vann så skal det ikke stå på tank mer enn 3 uker. Kan selvfølgelig forlenges om en følger opp med klorering og analyserer for rest klor. Analyser for kimtall (gir indikasjon på bakterievekst) skal også gjøres  med faste intervall.

For egen del i båt så bytter jeg vann på tanken hver gang vi skal på tur, om vinteren når det er vanskeligere tilgang på vann så står vannet på tanken i ukesvis. Da tar jeg gjerne med vann for å drikke, men har ingen betenkligheter med å bruke det til matlaging og vask.

Når våren kommer så åpner jeg opp vanntanken og gjøt den rein før jeg tilsetter vann og noe klor. Bytter ut vann på tanken en 2-3 ganger før jeg er klar til ny sesong. 

Har drukket vann fra tanken ombord i flere 10 år og aldri opplevd noen sykdom grunnet dette. Så jeg tror behandlet vann fra drikkevannsforsyningene i Norge har lang lagringstid. Da er vannet normalt både klorert og UV behandlet før du tar det ombord og det er en god start.

Skal en etterleve kravene til drikkevann i båt så har alle en lang vei å gå, legger ved en link mer for de spesielt interesserte.

https://www.fhi.no/globalassets/nok-godt-og-sikkert-drikkevann-offshore-5.-utgave.pdf

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Jeg vasker vanntanken med zalo, oppvaskkost og varmt vann før den fylles første gang om våren. Vanntanken er i forpiggen under madrassene, jeg rekker akkurat rundt i hele tanken via mannlokket med armene godt inni og en ikke så altfor komfortabel arbeidsstilling. Skyller gjennom mange nok ganger til at jeg er sikker på at all såpe er vekke.

Jeg tømmer også tanken fullstendig om vinteren for å unngå frostskader.

Vann uten forurensninger brytes ikke ned / blir ikke farlig.. en liter vann fra Maridalsvannet (Oslo) kan ha ligget der i hundre år uten at det skjer noe. Er det mat for bakterier i vannet kan det gå galt... Fant en mus i vannbøtta på hytta, luktet ikke bra. den andre bøtta med vann var like fin etter 6 mnd...

Jeg fyller vann gjennom sommeren, tømmer på høsten. Stikker ikke møkkete slanger ned i hullet... jo lengerr unna Norge, jo mer bevisst må du være, hva vet du om kvaliteten du fyller på tanken...Mesteparten av vannet går til matlaging (kokes) oppvaSk og kroppsvask, så kan du jo være bevisst om du drikker rett fra krana, eller kjøper vann for drikke... søk på ‘drikkevann’ i forumet, så får du plenty lesestoff...

Redigert av Code0 (see edit history)

Destillert vann har uendelig holdbarhet, men overflatevann (som vi har mest av i Norge) inneholder en del humus som kan gi næring til bakterier.  At vannet allerede kan ha ligget i Maridalsvannet i hundre år er ikke noe saklig argument, Maridalsvannet er et levende miljø med alger, solskinn, oksygentilgang, sirkulasjon, lav temperatur gjennom hele året ... miljøet i vanntanken ombord i båten er noe helt annet.

Jeg har mye erfaring med råttent vann, og har man først fått feil bakterieflora inn i tanksystemet så kan det etter min erfaring sommerstid gå et par dager fra jeg tapper friskt vann på tankene til det smaker råttent.  Om vinteren når båten står mye ubrukt og varmen i båten ligger nært nullpunktet smaker vannet stort sett bra selv om det kan gå et par måneder mellom hver gang jeg fyller vann.

Særlig ille har det vært ifbm turer til Danmark og lengre ned på kontinentet.  Nå skal jeg ikke bygge opp under myten om at norsk vann er best - norsk vann smaker utrolig mye bedre enn dansk vann, men mtp bakterier og humus tror jeg det danske vannet er bedre.  Brønnvann inneholder langt mindre humus og dermed er ikke potensialet for bakterievekst like stort, bakterier kan ikke formere seg uten tilgang på energi - en hypotese er at det ikke er det danske vannet i seg selv som har forårsaket problemene, men at biofilm på innsiden av tankene slipper taket når tanken blir fylt med en annen type vann enn hva de er vant med.

Skal man på langtur, så bør man ha med seg kjøpevann på forseglede flasker - disse er designet for å kunne stå i butikken i lang lang tid uten vond smak eller høyt kimtall.  Eventuelt, en "watermaker" som kan lage ferskvann ut fra sjøvann, da får man vann som er langt mer pålitelig enn det man kan finne i krana på selv den beste marinaen ... men den prossessen krever en del strøm, og jeg ville uansett ikke lagt ut på langtur uten å ha et reservelager med drikkevann.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du kan enkelt desinfisere vanntanken med Klorin. Bland inn 1 liter klorin pr 100 liter vann. Åpne alle kraner slik at blandingen også får virke i slanger og kraner. Tapp ut etter et par døgn og skyll på samme måte 2 ganger med ferskvann.

Jeg har gjort dette med vanntankene sammen med vårpussen i alle år og har alltid hatt god drikkevannskvalitet uten problemer.

Bruk kun klorin fra Lilleborg, da oppskriften kommer derfra. Klorin av merket "First Price" osv er betydelig svakere, og vil ikke ha samme virkemåte med samme blandingsforhold.

Dersom du har kraner med sil i utløpet, så skru ut silene og legg i en skål med 50% fortynnet klorin. I silen samler det seg ofte mye "guffe" hvis det ikke blir rengjort.

Som nevnt over er det lurt å fylle/tømme tanken for hver tur hvis du ønsker å ha god drikkevannskvalitet.

Phoebe skrev 38 minutter siden:

Du kan enkelt desinfisere vanntanken med Klorin. Bland inn 1 liter klorin pr 100 liter vann.

Bruk av klorin er ikke anbefalt om du har vanntank av aluminium. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Godt innspill Brigg. Har du eller andre formening om hvor fort man dreper eventuelle bakterier og virus med klorin. Er det snakk om minutter, timer eller dager. 

Selv har jeg i 30 år fylt opp tanken om våren og latt klorin atå i til neste dag, før jeg har skyldt tanken to ganger. Fyller bare etter hver helg etter dette. Alltid drukket dette vannet, aldri hatt magesjau ombord. Nå har je aluminumstank og da burde jeg kanskje korte ned tiden og til og med finne andre løsninger?

@JRK Om konsentrasjonen er sterk nok drepes bakteriene raskt. Hvor fort det går med 1 % innblanding vet jeg ikke, men det er sikkert ikke uten grunn at det anbefales at blandingen skal stå en viss tid før det skylles. 

@magnuje Selve tanken i en vv-bereder er som oftest av rustfritt stål. Denne tar ikke skade av utblandet klorin. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

jeg renser med klorin på vår og høst, og så har vi kjøpt drikkeflasker med kullfilter a la "lifestraw" til alle ombord. Det fungerer godt på fler måter. Det blir mindre oppvask, midte søl fra glass i sjø, færre knuste glass, og du slipper store mengder pant som hoper seg opp overalt. Tror no egentlig vannet er drikkanes rett fra tank, men det skader ikke med kullfilteret på flasken.

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

seilfred skrev 1 minutt siden:

drikkeflasker med kullfilter a la "lifestraw"

Har du en link til dette produktet?

JRK skrev 1 time siden:

Godt innspill Brigg. Har du eller andre formening om hvor fort man dreper eventuelle bakterier og virus med klorin. Er det snakk om minutter, timer eller dager. 

Jeg har fått oppskriften over direkte fra Kundeservice hos Lilleborg.  Ved bruk av deres produkter og overnevnte blandingsforhold anbefaler de 24 timer.  Jeg har gjerne latt det stå et par døgn. 

Etanol er en god idé - det er også giftig, men i det minste en gift man kjenner godt :-)  Eneste ulempe er at det er vanskelig å få tak i ren 96% på lovlig vis.  Vet ikke om det er noe sjakktrekk å bruke rødsprit? :-)

(Det sies at rødspriten er fullt drikkelig bare man siler den gjennom en loff.  Etterpå kan man spise loffen.  Jeg har ikke prøvd selv)  ;-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Tømmer vanntankene hver høst og tørker de tørr med ren klut. Jeg bruker ikke kjemikalier.

Jeg fyller rent vann på om våren og dette brukes som drikkevann,til matlaging osv.

Jeg lar vannet renne noen liter før jeg starter å fylle, samt smaker på det så jeg vet det er ferskvann.

Jeg har gjort dette i 30 år med forskjellige båter og vi har aldri hatt noe ubehag. 

Jeg prøver å ha fulle tanker hvis jeg skal på plasser der jeg vet det kan være dårligere vann, f.eks på enkelte øyer.

Min vanntank er ikke av de store, men i rustfritt stål, så vannet burde kunne brukes til drikkevann. Bruker dette alikevel kun til tannpuss og vask, drikkevann oppbevares på plastkanner som får den rens og gjennomløping av friskt vann som hindrer grobunn fra bakterier. Mengden drikkevann er liten i forhold til totalt vannbruk.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...