Jump to content

Vann i tank hvor lenge kan du lagre det før bytte ?

Rookie_332

Recommended Posts

Rookie_332 skrev 1 time siden:

hvor lenge holder vann

Som sagt så skjer det ikke noe med vann om det ikke er / blir forurenset. I plast dunk..., kan ta plast smak. Hadde vann vært giftig hadde ikke menneskeheten overlevd, eller menneskeheten har lært å leve med vann. Det du ikke skal ha i deg er tarmbakterier, så å grave brønn rett ved utedoen er no-go. Enten er vannet rent, og da holder det seg rent. Har du fått forurenset vann på tanken fra dårlige kilder, så er vannet dårlig nå og senere. 

Så lenge dunken er ren (og er godkjent for oppbevaring av drikkevann), så holder det svært lenge. Vi har ikke merket noe usmak pga dunkene, men vi seiler endel i Danmark der vannet ikke er like godt, så for å få litt bedre smak har vi med en AGA brusmaskin og en halvliterflaske til hver (merket med forskjellig farget tape for å enkelt se hvem som er sin): https://bakerenogkokken.no/produkt/aqvia-aga-pet-flaske-05-l-duopack-hvit/?gclid=Cj0KCQjw6_vzBRCIARIsAOs54z6KjVm4UA_z-Htzbvqfkx0GiAzfPuDn_Odt5MUTK51NzCe_f_rBMHoaAq-kEALw_wcB

Da blir tom. lunkent dansk vann helt ok:)

Redigert av Maika (see edit history)

Jeg vurderer et fastinnstallert drikkevannsfilter i pantry og egen kran for drikkevann, noe slikt som dette: http://hyttebutikken.no/karcher-wpc-100-ro-vannfiltersystem.htm - men da jeg så prisen for et slikt system hos Hyttebutikken valgte jeg å utsette det, samt også at jeg skulle gjøre mer research før jeg brukte såpass mye penger på problemet.

Vi har brukt noe slikt i St.Petersburg (hvor vannet fra springen skal holde drikkevannskvalitet ihht teknikere som jobber med vannforsyningen, men hvor allikevel ingen tørr å drikke vann fra springen uten å koke det først).  Jeg husker ikke hvor mye vi betalte for systemet der, men jeg regnet på det og fant ut at investeringen ville lønne seg på under ett år dersom alternativet var å kjøpe vann på flaske.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Hakkannen skrev On 27.3.2020 at 19.54:

Kjører en runde med oppvaskmaskinpulver (utblandet i varmt vann) og kloring annen hvert år. Det hindrer oppbyggingen av biofilm. Men nå bruker jeg vanntanken daglig året rundt da, så noe mer sirkulasjon enn "vanlig" er det jo.

I hvilket forhold blander du ut oppvaskpulveret?

@Sjøvind Sist løste jeg opp oppvaskmaskintabletter i 10 liter varmt vann. Husker ikke i farten hvor mange det ble, men heiv oppi til løsningen var mettet og jeg ikke fikk blandet inn mer. Vil tro en 4-5 tabletter. Begynte med dette etter jeg så hvor heftig selv små doser med oppvaskmaskinpulver virker på skitt oppi ei gryte bare det får stå litt. Så heiv jeg dette i tanken og fylte den opp med vann til topp av tanken (300 liters tank). Tappet i alle kranene ombord slik at løsningen skulle få stå og godgjøre seg i rørene til dagen etter. 

Det kom MYE drit ut av rørene?

Så tappet jeg tanken tørr og fylte opp med klorvann. Tappet i alle kraner for å fordele vannet til alle rør og slanger. Nærmere et døgn virketid før tømming av tanken og skylling en par tre runder.

Helt klart vann etterpå, uten antydning til rusk eller urenheter?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...