Rankvar Startet 26.Mars.2020 Del på Facebook Startet 26.Mars.2020 Lurer på om noen vet dimensjon på røret til peilepinnen på en yanmar 3ym30 2005mod. Den enkle manuelle oljepumpa til biltema med 8mm sugeslange ble for stor og jeg skulle gjerne vært sikker før jeg kjøper ei dyr oljeskiftpumpe Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 26.Mars.2020 Del på Facebook Svart 26.Mars.2020 På min Yanmar 3 YM 20 ( 2010 mod.) fulgte det med oljepumpe med 2 stk sugeslanger. Den ene sugeslangen måtte man tre utenpå oljepeile-hullet, og pumpe opp olja på den måten. Ikke stikke ned i hullet.. Dette fungerte perfekt, i tillegg til ingen søl av olje. Det fulgte også med en tynn sugeslange som var beregnet til bruk for gearkassen Denne ble stukket ned i bunn av giret gjennom peilehullet og pumpet opp der. Dette får du vel hos en Yanmar forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Rankvar Svart 26.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2020 Har litt vanskelig for å se at man får med absolutt all oljen siden peilepinnrøret neppe går helt ned Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 26.Mars.2020 Del på Facebook Svart 26.Mars.2020 I følge forhandler/verksted skulle dette få opp all oljen. Nå er det noen år siden jeg hadde denne motoren, så jeg kan egentlig ikke huske om jeg målte olje- volumet som jeg pumpet opp. Men det var jo et orginalt opplegg som fulgte med motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Rankvar Svart 26.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2020 Ok, takk for svar. Da finnes det altså en original pumpe som skal brukes. Dette får jeg undersøke videre på. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 26.Mars.2020 Del på Facebook Svart 26.Mars.2020 Jeg kjøpte en vakumpumpe på Jula. Med den var det en sort ganske stiv slange som har så liten diameter at den går ned i hullet for peiepinnen. La det gå til bunns og pump vakuum i beholderen, så suger vakumet opp oljen uten å søle en dråpe. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Jannmar Svart 27.Mars.2020 Del på Facebook Svart 27.Mars.2020 (redigert) arkmarin skrev for 9 timer siden: Jeg kjøpte en vakumpumpe på Jula. Med den var det en sort ganske stiv slange som har så liten diameter at den går ned i hullet for peiepinnen. La det gå til bunns og pump vakuum i beholderen, så suger vakumet opp oljen uten å søle en dråpe. Om det er denne pumpa arkmarin sikter til, er diameteren på slangen 5.9 mm. Pumpa fungerer utmerket. Jeg har en slik selv, og bruker den på en Yanmar 3JH3E. Tviler på at peilerøret er trangere på din motor enn min. Redigert 27.Mars.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rankvar Svart 27.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2020 Takk for tipset, tror jeg prøver den. Var jo grei pris og ? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 28.Mars.2020 Del på Facebook Svart 28.Mars.2020 Rankvar skrev for 20 timer siden: Takk for tipset, tror jeg prøver den. Var jo grei pris og ? NB! Med såpass tynn sugeslange letter det arbeidet betraktelig om oljen er skikkelig varm når den skal suges ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.