Dreuf Startet 27.Mars.2020 Del på Facebook Startet 27.Mars.2020 Kjøpte en Quick Prince DP2 som jeg skal montere i baug på båten. Ser det finnes kjettingteller å få kjøpt til 3899,- så jeg kjøpte heller markeringsdingser for å vite hvor mye kjetting man har ute. Når jeg mottok vinsjen så ser jeg at sensoren til telleren sitter der, og så vidt jeg har funnet ut er det en enkel "reed switch". Denne teller omdreininger, og da er det enkelt å koble dette til en arduino som teller og presenterer på ett display. Siden jeg ikke har montert vinsjen enda og har litt tid til overs i disse coronatider så tenkte jeg å begynne på programmeringen så alt er klart når jeg skal installere vinsjen. Er det noen som vet hvor mye kjetting som kjøres ut pr omdreining på vinsjen (8mm kabular)? I brosjyren så angis det bare antall meter pr min. Fra testbenken, til nå så teller den bare antall omdreininger, men vet jeg hvor mange cm som kjøres ut pr omdreining så er resten bare en kalkulasjon: Oppsettet sålang er en NodeMCU med espeasy programvare som er satt opp til å telle. Brukte ett LCD display jeg hadde liggende som test, men har bestilt en OLED skjerm for å prøve det. Med f.eks en Nextion skjerm så kan man bruke touchskjermen til å kjøre vinsjen inn/ut. Det får vurderes etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 27.Mars.2020 Del på Facebook Svart 27.Mars.2020 Dreuf skrev 28 minutter siden: r det noen som vet hvor mye kjetting som kjøres ut pr omdreining på vinsjen (8mm kabular)? I brosjyren så angis det bare antall meter pr min Det finner du ut ved å telle hvor mange kjettingledd (n) det er på en omdreining på kabularet og hvor stor kjettinglengde (l) det tilsvarer. Kjettinglengde pr omdeining L = n x l Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ask Svart 27.Mars.2020 Del på Facebook Svart 27.Mars.2020 At telleverket tel omdreiningar, og ikkje meter per minutt, blir vel meir nøyaktig? Både min noverande ankervinsj, og den førre, går seinare når dei har stor last. Det same var tilfelle med den manuelle vinsjen me hadde på den førre båten... Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 27.Mars.2020 Del på Facebook Svart 27.Mars.2020 Artig prosjekt! Jeg har frislipp, og da fungerer det dårlig å telle omdreininger ;-) Kanskje jeg kunne laget en optisk teller på noe vis...? Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 27.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2020 Ja, tenker å måle omdreininger og ikke tid for å ha mer nøyaktighet. Jotto: Jeg har aldri brukt en ankervinsj før, men når du frir ut, snurrer da kabelaret rundt når kjettingen glir ut? Isåfall kan du bruke en reedswitch og en magnet. Ikke for det, en optisk burde jo også fungere. Men etter tidligere erfaring på andre ting så er de litt vanskelig å kalibrere etter varierende lysforhold. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 27.Mars.2020 Del på Facebook Svart 27.Mars.2020 Dreuf skrev 10 minutter siden: Ja, tenker å måle omdreininger og ikke tid for å ha mer nøyaktighet. Jotto: Jeg har aldri brukt en ankervinsj før, men når du frir ut, snurrer da kabelaret rundt når kjettingen glir ut? Isåfall kan du bruke en reedswitch og en magnet. Ikke for det, en optisk burde jo også fungere. Men etter tidligere erfaring på andre ting så er de litt vanskelig å kalibrere etter varierende lysforhold. På en ankervinsj med frislipp, glir kjettingen bare fritt over en kappe som går rundt kabelaret. Det er med andre ord ingenting som roterer. Mange vinsjer har ikke frislipp - da kjøres kjettingen kontrollert ut slik at man kan telle omdreiningene på kabelaret. Varierende lysforhold burde ikke være noe problem hvis kjettingen og sensoren er i et lukket rom (som det er i mitt tilfelle). Men ja - det er ikke trivielt å lage en optisk sensor. Det kunne vært et artig prosjekt læll! Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 27.Mars.2020 Del på Facebook Svart 27.Mars.2020 Det kommer da helt an på hvilken vinsj det er snakk om. Jeg har en konclutch og brems på kabularet mitt, og løser ut motoren om jeg bare skal la det gå(Lofrans Falkon). Magneten har jeg borra et hull for i kanten på kabularet, og limt den fast der. Pickupen står rett under. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 27.Mars.2020 Del på Facebook Svart 27.Mars.2020 Er det ikke mulig å bare måle når vinsjen er montert hvor mye kjetting som går ut pr omdreining? Og så programmere deretter? Funker ikke med frislipp riktignok....... Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 27.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2020 Det går vil være måten å gjøre det på, men hadde noen målt og visst det (man vet jo aldri), så kunne jeg programmert det ferdig nå. Skal prøve å oppdatere når vinsjen er i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Eramar Svart 27.Mars.2020 Del på Facebook Svart 27.Mars.2020 Får prøve meg (men garanterer ikke at det er riktig) Tror det er 12 (6 stående og 6 liggende) ledd per omdreining på denne vinsjen. Med 8 mm kortlenket kjetting med lengde 24mm per ledd skulle det bli 288mm per omdreining. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 27.Mars.2020 Del på Facebook Svart 27.Mars.2020 Fint prosjekt Har planer om å gjøre det samme på min ankervinsj, men det står foreløpig langt nede på prioriteringslisten... Hvor skal du ha skjermen? Skal du trekke kabel, eller sender du det trådløst? Det burde være enkelt å legge inn for eksempel 288 mm per omdreining nå, og så kan du finjustere det senere. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 27.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2020 (redigert) Jeg har pr nå ikke greid å sende "live update" trådløst til skjermen. Så sånn som det er nå så blir det kabel. Men om jeg bruker f.eks 2stk nodemcu så har dem innebygget wifi og tipper det bør være enkelt å gjøre dette trådløst. Siden jeg har kjøpt sånne markeringsdingser til kjettingen da har jeg oversikt der når jeg operer vinsjen fra baugen. Også kan jeg ha skjermen i pidestallen så jeg har oversikt der når jeg operer vinsjen derifra. Da at den kan vise hvor mye kjetting som er ute, samt aktuell dybde. Tenkte jeg skulle teste å bestille en ramme til skjermen på en 3dprint tjeneste. Så får se hvor bra dette blir om man kan greie å få det vanntett nok til å stå ute i vær og vind. Siden jeg kjører en signalk server ombord i båten så kan jeg også få automatisert det så ankeralarmen aktiveres når ankeret går ut, også setter den riktig radius etter hvor mye kjetting som er ute... Det blir mest for gøy når jeg ferdig. Kunne sendt det inn på Nmea2k nettverket også, men ut ifra hva jeg har sett så støtter ikke Raymarine PGN for kjettingteller (var en gammel tråd så kan hende det har kommet senere) Takk Eramar, da har jeg noe å begynne med, så kan jeg justere etterhvert. Først må vinsjen monteres, det blir pri 1. Redigert 27.Mars.2020 av Dreuf (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 27.Mars.2020 Del på Facebook Svart 27.Mars.2020 Hvis du skal skrive ut deler med 3D-skriver så må du lakkere de for at de skal tåle sollys. Jeg brukte gummilakk fra Biltema på en del jeg laget til den gamle båten. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 27.Mars.2020 Del på Facebook Svart 27.Mars.2020 Det går også an å printe i et annet materiale enn PLA. Nylon, for eksempel, tåler varme og sollys bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.