Jump to content

Oppbygging av akterlugar. Hvilke materialer fungerer best og lengst?

Capt.Yorgoz

Recommended Posts

Holder på å pusser opp akterenden på båten. Å i den anledning er jeg i tvil på å bruke kryssfiner plate for å bygge opp skott mellom akterlugar og stuverom. Sengen skal rives og bygges opp på nytt. Kan jeg benytte baderomsplater type litex/tetti? Hvordan er disse å jobbe med, å ikke minst tar dem opp styrke i lengderetning? De er jo svært lette, mugger ikke å ser ut som dem er greie å plaste inn ved behov for det. 

Skal selvfølgelig stoppe alt av lekkasjer før jeg bygger opp. Men på et tidspunkt vil det bli vått igjen. Det er hvertfall min erfaring. 

Legget ved bilde av råtten seng og skott for spesielt interesserte 

20200315_154816.jpg

20200315_155701.jpg

Du kan bruke litexplater. Styrken blir i glassfiberstøpen med matter. Bruk polyester! Bare husk å benytte verneutstyr. Røff opp platenes side hvis du bruker styrofoam. Enda lettere er divinycell. Divinycell er laget for å være lett og er fint å jobbe med.
Har du støpt med polyester før?

Divinycell

Polyester

Det er selvfølgelig flere leverandører på dette.

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Arne Henriksen skrev for 2 timer siden:

Vet du at Litex tåler dette? Mener jeg testet på noe avkapp, og det gikk i oppløsning av polyesteren...?

Det kan du ha rett i. Det tenkte jeg ikke på! Sett at den tålte polyesteren ville styrken bli helt fin. Divinycell gjør jo samme jobben som kjernematerialet i konstruksjonen. 

Mvh

Chilli Solbris

oyster skrev 34 minutter siden:

Bruk epoxy hvis du skal bruke litexplater. Litex er polystyrenplater, og løsemidlene i polyesteren vil smelte det bort. Men det beste er divinycell, det gir bedre vedheft enten du bruker polyester eller epoxy, og gir mindre risiko for delaminering.

Du har helt rett. Men jeg er veldig uenig i det med å bruke epoxy. Bruk polyester! Mye billigere og veldig mye vedre å jobbe med. Se på tråden til @Knude. Han har kjørt noen kurs for meg vedr dette temaet. Både vedhftsprøver og styrkeprøver tilsier polyester. Men først og fremst hvor mye lettere det er å jobbe med. 

Mvh

Chilli Solbris

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...