Jump to content

Yamaha 25 hk 84 mod. Svinghjul løsner ikke.

Jonasran72

Recommended Posts

Hei 

Sliter voldsomt med å løsne svinghjulet på motoren. En gjenge av 3 på svinghjulet er allerede ødelagt, og en stk avdrager har tatt kvelden. Har jeg glemt å løsne noen skruer kanskje ? Men tror ikke det. Er jo ikke noe å løsne der. 

Hva bør jeg gjøre nå? Veiven er ødelagt og skal hives, men blokken skal brukes. Må jo vare begrenset hvor mye juling delene tåler??Sinnsykt hva delene sitter på gamle motorer. 

Takk på forhånd?

Hei 

Er det mulig å få løs blokken fra svinghjul og veiv altså? Prøvde dette men var redd for at ødelegge blokken . Veiven er gåen likevel men kunne tenkt meg å bruke blokk og svinghjul igjen. 

Har kanskje en for liten avtrekker, bruker de tre 6 mm boltene i midten og skrur så lenge jeg tør.

Men propan gass blir ikke alt av coiler og annet under svinghjul smeltet?? Eller det blir på en måte prisen en må betale? ?

Takk for tipsen. ?

Hvis du er skeptisk til gassbrenner, bruk kokende vann. Mye varmenergi på kort tid. Bruk gjerne frysespray først eller la motoren stå ute en kald kveld. Og som sagt, du må dundre til med en stor hammer på senter av avdrager, så spretter den nok av. En annen ting, hvis en av gjengene var gått i svinghjul, så kan du reparere de med løsgjenger. Selger kit på Biltema.

Et annet lite tips, bruk rikelig med kobberpasta på senterbolt og spissen på avdrager for å redusere friksjonen.

Redigert av PolarLi (see edit history)
Jonasran72 skrev for 5 timer siden:

Har kanskje en for liten avtrekker, bruker de tre 6 mm boltene i midten og skrur så lenge jeg tør.

Er det ikke 1/4 UNC gjenger på OMC motorer av denne årgangen?

For å ta av svinghjulet på 15 hk Evinrude av samme årgang brukte  jeg en avdrager laget av en liten stålplatebit med 3 hull som passet til gjengehullene i svinghjulet. Strammet opp skruene og slo deretter med hammer i senter av terseplaten.

I prinsippet samme løsning som på skisse under

59457062804ed_Skisseters.JPG.b9bd9a02adf337902133f6ccaa9a00bf.JPG

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...