Jonasran72 Startet 27.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 27.Mars.2020 Hei Sliter voldsomt med å løsne svinghjulet på motoren. En gjenge av 3 på svinghjulet er allerede ødelagt, og en stk avdrager har tatt kvelden. Har jeg glemt å løsne noen skruer kanskje ? Men tror ikke det. Er jo ikke noe å løsne der. Hva bør jeg gjøre nå? Veiven er ødelagt og skal hives, men blokken skal brukes. Må jo vare begrenset hvor mye juling delene tåler??Sinnsykt hva delene sitter på gamle motorer. Takk på forhånd? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 28.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2020 (redigert) Sett avdrager på med hardt spenn, så hardt du tør. varme godt nedpå aksel/svinghjul med propanbrenner. Klabbe til med en tung murerslegge på senter avdrager. Pass på det løsner med et brak så hold fingrene unna. Redigert 28.Mars.2020 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 28.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2020 Del blokka, ta ut svinghjul og veiv som 1 enhet, så kan du krangle med dette innimellom du holder på med andre ting på motoren En kraftig avdrager og varme, pleier og fungere Sitér dette innlegget Link to post
Helge77 Svart 28.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2020 Ta rust løser på det som sitter gjerne la det stå til dagen etterpå. Så ordner det seg antageligvis Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2020 Kjenner ikke 25hk men på min 60hk så var tenningsplata skrudd i begge blokkhalvdelene om jeg ikke husker feil..? Og hvaslags ters bruker du? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Jonasran72 Svart 28.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2020 Hei Er det mulig å få løs blokken fra svinghjul og veiv altså? Prøvde dette men var redd for at ødelegge blokken . Veiven er gåen likevel men kunne tenkt meg å bruke blokk og svinghjul igjen. Har kanskje en for liten avtrekker, bruker de tre 6 mm boltene i midten og skrur så lenge jeg tør. Men propan gass blir ikke alt av coiler og annet under svinghjul smeltet?? Eller det blir på en måte prisen en må betale? ? Takk for tipsen. ? Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 28.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2020 (redigert) Hvis du er skeptisk til gassbrenner, bruk kokende vann. Mye varmenergi på kort tid. Bruk gjerne frysespray først eller la motoren stå ute en kald kveld. Og som sagt, du må dundre til med en stor hammer på senter av avdrager, så spretter den nok av. En annen ting, hvis en av gjengene var gått i svinghjul, så kan du reparere de med løsgjenger. Selger kit på Biltema. Et annet lite tips, bruk rikelig med kobberpasta på senterbolt og spissen på avdrager for å redusere friksjonen. Redigert 28.Mars.2020 av PolarLi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 28.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2020 Jonasran72 skrev for 5 timer siden: Har kanskje en for liten avtrekker, bruker de tre 6 mm boltene i midten og skrur så lenge jeg tør. Er det ikke 1/4 UNC gjenger på OMC motorer av denne årgangen? For å ta av svinghjulet på 15 hk Evinrude av samme årgang brukte jeg en avdrager laget av en liten stålplatebit med 3 hull som passet til gjengehullene i svinghjulet. Strammet opp skruene og slo deretter med hammer i senter av terseplaten. I prinsippet samme løsning som på skisse under Sitér dette innlegget Link to post
Jonasran72 Svart 29.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Hei jo er samme løsning som du beskriver men løsner ikke om det så small i !!!!. Har fyldt opp med rødsprit i girhuset igår får håpe det løsner litt nå. Ska prøve igjen snart. ? gir ikke opp????Må jo gå på noen måte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.