Jump to content

Skal kjøpe påhengsmotor til en 16 fot viksund. Tenker 40 eller 50hk. Hvilket merke motor er best?


BåtStella

Recommended Posts

Honda/Yamaha/Tohatsu spør du meg om det er 4-T du går for. Honda er vel dyreste alternativ......

Mercury ville jeg iallefall styrt langt unna. Det sies at de siste utgavene av Suzuki har blitt bedre men var endel tull med de og før. 

De nye 2-takterne har jeg ingen erfaring med, men der er det vel inni hampen mye elektronikk som kan gå gale.....

Link to post

Ville ikke vært redd for å kjøpt noen av motorene i klassen. Ville handlet hos den mest seriøse forhandleren du har i nærheten.  Og kjøpt 50hk.  Den vil bruke mer bensin på full gass men alltid greit med litt ekstra krefter, og forskjellen i forbruk på marsjfart er neppe veldig stor.   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Tittet litt kjapt på spec og veil pris/kampanje.

Motorene veier mye det samme.

Honda BF50 er lettest, men også minst sylindervolum. 67000,-

Suzuki DF50/Yamaha F50: Ca samme vekt og samme syl.volum. Suzuki 68.000,-/Yamaha 75.000,-

Evinrude 50: Ca samme vekt som Suzuki/Yamaha. 2-takt teknologi. Kampanje til 60.000,-

Mercury 50: Spec omtrent som Suzuki/Yamaha. 64.000,-

 

Jeg er godt fornøyd med Suzuki. Kultiverte motorer. Fin gange/støy på lavt turtall. Har ikke erfaring med Evinrude 50hk, men har kjørt båt med 30hk. Virket som en sprek motor, men mer støy og vibrajon på lavt turtall.

 

Ellers enig med Ivar i at forhandler/tillit/tilgjengelighet er en viktig faktor.

Link to post

Hadde en slik Drommedille 480 m/50hk to-takter som var greit nok, men heller ikke mer enn det, så en tung firetakter på 40hk høres (for) lite ut for meg. Forskjellen i bensinforbruk på de forskjellige merkene tror jeg ikke jeg hadde brydd meg med, men en (for) liten motor vil bruke mer bensin, jobbe tyngre, enn en motor med litt "reserver".

 

Er den "delvis selvlensende" slik at den tømmer seg selv når den ligger uten belastning, men må lukke dreneringen bak under bruk for ellers kommer det vann inn?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Er det et dromedilleskrog, har den store innstøpte flaps på hekken, og i tillegg noen langsgående, innstøpte lister et godt stykke opp på skroget forut. Slik som på denne:

https://www.parcon-werkendam.nl/product/viksund-480-sport-met-yamaha-50/

 

Men mener å huske at den første utgaven av Viksunds skjærgårdsjeep på 90-tallet også het 480, denne ble senere strukket til 540 om jeg ikke tar feil, og har et annet skrog. 

Link to post
Mouche skrev 1 time siden:

Dromedille kom vel i en variant som het KMV 480 og en som het KMV 528?

Det er korrekt. 480 var samme skrog som 1600, som hadde dekk og vindskjerm, og 528 hadde samme skrog som 1700 med hardtop. 

KMV boats la ned, og etter noen år overtok Viksund skrogene, og gjenopptok byggingen med litt endringer. Produksjonen foregikk på Sri Lanka. 

Men de hadde også noen modeller de hadde utviklet selv. 
Redigert: Jeg var rimelig sikker på at en utgave av disse egenutviklede båtene het 480, men finner den ikke på boat.no eller andre steder. Da er det nok et dromedilleskrog trådstarter har:smiley:

Redigert av Korsfjord (see edit history)
Link to post

Denne båten hadde en fraktskade og min far fikk den derfor gratis. Har ligget ute i maaange år før skaden ble reparert og jeg fikk overta den.

 

Nå skal den skrubbes, bones og bånnstoffes for første gang! Treverket skal pusses og oljes eller lakkes. 

 

Hvilken type bonemiddel er mest effektivt?

 

Dette er min første båt og skal brukes på teltturer i holmene sammen med mine to barn☺️

Link to post
Mouche skrev for 11 timer siden:

Hadde en slik Drommedille 480 m/50hk to-takter som var greit nok, men heller ikke mer enn det, så en tung firetakter på 40hk høres (for) lite ut for meg. Forskjellen i bensinforbruk på de forskjellige merkene tror jeg ikke jeg hadde brydd meg med, men en (for) liten motor vil bruke mer bensin, jobbe tyngre, enn en motor med litt "reserver".

 

Er den "delvis selvlensende" slik at den tømmer seg selv når den ligger uten belastning, men må lukke dreneringen bak under bruk for ellers kommer det vann inn?

Var det en lik min du hadde?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...