BåtStella Startet 28.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 28.Mars.2020 (redigert) Hva er best? Pris er også av betydning.. og bensinforbruk. Redigert 28.Mars.2020 av BåtStella Skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 28.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2020 Honda/Yamaha/Tohatsu spør du meg om det er 4-T du går for. Honda er vel dyreste alternativ...... Mercury ville jeg iallefall styrt langt unna. Det sies at de siste utgavene av Suzuki har blitt bedre men var endel tull med de og før. De nye 2-takterne har jeg ingen erfaring med, men der er det vel inni hampen mye elektronikk som kan gå gale..... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 28.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2020 Evinrude og Suzuki er de 2 merkene jeg holder en knapp på. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 28.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2020 Eika skrev 6 minutter siden: Evinrude og Suzuki er de 2 merkene jeg holder en knapp på. Enig i det.Har hatt begge merker,ingen problemer. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
BåtStella Svart 28.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2020 Er bensinforbruket til evinrude og Suzuki likt? Hva bruker mer bensin: en 50 eller en 40hk? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2020 Ville ikke vært redd for å kjøpt noen av motorene i klassen. Ville handlet hos den mest seriøse forhandleren du har i nærheten. Og kjøpt 50hk. Den vil bruke mer bensin på full gass men alltid greit med litt ekstra krefter, og forskjellen i forbruk på marsjfart er neppe veldig stor. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
LM 605 Svart 28.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2020 (redigert) De nye Honda BF 40 og BF 50 hk er jo solide motorer. Får jo seks års garanti i tillegg. Kjører vel kampanje på disse nå. Redigert 28.Mars.2020 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 28.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2020 Tittet litt kjapt på spec og veil pris/kampanje. Motorene veier mye det samme. Honda BF50 er lettest, men også minst sylindervolum. 67000,- Suzuki DF50/Yamaha F50: Ca samme vekt og samme syl.volum. Suzuki 68.000,-/Yamaha 75.000,- Evinrude 50: Ca samme vekt som Suzuki/Yamaha. 2-takt teknologi. Kampanje til 60.000,- Mercury 50: Spec omtrent som Suzuki/Yamaha. 64.000,- Jeg er godt fornøyd med Suzuki. Kultiverte motorer. Fin gange/støy på lavt turtall. Har ikke erfaring med Evinrude 50hk, men har kjørt båt med 30hk. Virket som en sprek motor, men mer støy og vibrajon på lavt turtall. Ellers enig med Ivar i at forhandler/tillit/tilgjengelighet er en viktig faktor. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2020 (redigert) Hva som står på dekselet er nok neppe den store forskjellen... Tror det som kan gjøre deg mest misfornøyd er undermotorisering. Kjøper du for liten motor så blir du aldri fornøyd. Ikke kjøp et merke du selv ikke har tillit til Redigert 28.Mars.2020 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BåtStella Svart 28.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2020 Tusen takk for svar og hjelp alle sammen☺️ Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Er det viksund 480? De gamle with dromedille skrogene er ganske lettdrevne, så det burde funke bra med 40hk også Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
BåtStella Svart 29.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Det er viksund 480 ja. Men vet ikke om det er drommedillebunn.. jeg er ganske fersk i faget? Den har ihvertfall dobbeltbunn. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Hadde en slik Drommedille 480 m/50hk to-takter som var greit nok, men heller ikke mer enn det, så en tung firetakter på 40hk høres (for) lite ut for meg. Forskjellen i bensinforbruk på de forskjellige merkene tror jeg ikke jeg hadde brydd meg med, men en (for) liten motor vil bruke mer bensin, jobbe tyngre, enn en motor med litt "reserver". Er den "delvis selvlensende" slik at den tømmer seg selv når den ligger uten belastning, men må lukke dreneringen bak under bruk for ellers kommer det vann inn? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Korsfjord Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Er det et dromedilleskrog, har den store innstøpte flaps på hekken, og i tillegg noen langsgående, innstøpte lister et godt stykke opp på skroget forut. Slik som på denne: https://www.parcon-werkendam.nl/product/viksund-480-sport-met-yamaha-50/ Men mener å huske at den første utgaven av Viksunds skjærgårdsjeep på 90-tallet også het 480, denne ble senere strukket til 540 om jeg ikke tar feil, og har et annet skrog. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Dromedille kom vel i en variant som het KMV 480 og en som het KMV 528? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Korsfjord Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 (redigert) Mouche skrev 1 time siden: Dromedille kom vel i en variant som het KMV 480 og en som het KMV 528? Det er korrekt. 480 var samme skrog som 1600, som hadde dekk og vindskjerm, og 528 hadde samme skrog som 1700 med hardtop. KMV boats la ned, og etter noen år overtok Viksund skrogene, og gjenopptok byggingen med litt endringer. Produksjonen foregikk på Sri Lanka. Men de hadde også noen modeller de hadde utviklet selv. Redigert: Jeg var rimelig sikker på at en utgave av disse egenutviklede båtene het 480, men finner den ikke på boat.no eller andre steder. Da er det nok et dromedilleskrog trådstarter har Redigert 29.Mars.2020 av Korsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 (redigert) Tohatsu 50 hk får du nå til 55.000. https://www.westsystem.no/p/15731/tohatsu-mfs-50-hk-4-takt Redigert 29.Mars.2020 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BåtStella Svart 29.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Sitér dette innlegget Link to post
BåtStella Svart 29.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Denne båten hadde en fraktskade og min far fikk den derfor gratis. Har ligget ute i maaange år før skaden ble reparert og jeg fikk overta den. Nå skal den skrubbes, bones og bånnstoffes for første gang! Treverket skal pusses og oljes eller lakkes. Hvilken type bonemiddel er mest effektivt? Dette er min første båt og skal brukes på teltturer i holmene sammen med mine to barn☺️ Sitér dette innlegget Link to post
BåtStella Svart 29.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Mouche skrev for 11 timer siden: Hadde en slik Drommedille 480 m/50hk to-takter som var greit nok, men heller ikke mer enn det, så en tung firetakter på 40hk høres (for) lite ut for meg. Forskjellen i bensinforbruk på de forskjellige merkene tror jeg ikke jeg hadde brydd meg med, men en (for) liten motor vil bruke mer bensin, jobbe tyngre, enn en motor med litt "reserver". Er den "delvis selvlensende" slik at den tømmer seg selv når den ligger uten belastning, men må lukke dreneringen bak under bruk for ellers kommer det vann inn? Var det en lik min du hadde? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Ser helt maken ut, men begynner å bli en del år siden, solgte den i 1996. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.