Jump to content

Lekkende ventilinnsatser i Zodiac. Hvordan bytte?

TICORA

Recommended Posts

Noe skal en jo gjøre i isolasjonen og i dag forsket jeg på den evige luftlekkasjen i jolla vå. Dette er en Zodiac 310 Cadet. Alle innerventilene er byttet. I dag pumpet jeg den opp og konstaterte at det er ventilinnsatsen som lekker. Har prøvd å få den ut men den sitter som f...  Noen med tips og erfaring? Vanskelig å se hva slags verktøy en kan bruke og jeg er redd for å dra til for mye. 

C906FA5F-AAB9-426A-AD31-BB75927B1DD0.jpeg

Jeg har brukt en spiss tang som åpnes slik at spissene får tak i hvert sitt spor ute på sidene. Men har ikke opplevd at disse har sittet bom fast.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Da blir det verre. Kanskje mulig å lage spor i denne slik at man får tak med verktøy? Evnt forsøke å få noe tetningstoff mellom uten å demontere. Kanskje Captain Trolley eller hva den heter den som mange bruker på utette vinduer kan hjelpe?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Kan det være at dette ikke er en hylse men hele indre del av ventil"huset"? Noe tilsvarende som på dette bildet.

ventil.JPG.f6143d45bd4632cd88e9db8cea9ad25b.JPG

(Bilde er hentet herfra om det ikke synes: https://www.inflatableboats.com/Zodiac-Valve-Assembly-push-open-push-closed-type-Z67092EA.htm )

(Og en med tilsvarende problem her: https://www.rib.net/forum/f8/how-to-take-apart-this-valve-of-a-zodiac-inflatable-74692.html )

Ser ikke ut til å kunne skiftes uten å lage hullet større og lime på ny lapp. Men i videoen under, hvor det kanskje var en produksjonsfeil, ble det tett ved å demontere, gjøre rent, påføre noe 3M-greier og montere ventilen rettere i hullet så det ble lik anleggsflate rundt hele. Ikke lik ventil men noe tilsvarende.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...