Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

Nå er vel ikke jeg noen ekspert på dette, selv om jeg har en seilbåt av noenlunde samme type og årgang (Ada 32).

 

Når det gjelder innfestingen av kjølen så tror jeg at dette ville ha bekymret med litt. Når det er oppstprekking mellom innfesting av kjøl og det kommer ut "rustvann" tyder ikke dette på at det er en viss form for bevegelse mellom kjøl og skrog, slik at kjølen i noen grad er løs?

 

Når det gjelder å ta av kjølen for å sjekke, så må vel det være en nokså omfattende jobb. Når båten står på land så hviller i alle fall min båt på kjølen og så er det sidestøtter som sørger for at den ikke velter. Skal man ta av kjølen så må vel båten henge i stropper, og så må man ha utstyr til å "heise" eller "jekke" ned kjølen. På min båt så veier den 1.6 tonn. (Har aldri gjort dette bare tenkt gjennom situasjonen i tilfelle det skulle bli aktuelt.)

 

Hvis kjølen en gang skulle løsne så vil vel dette gi et havari, slik at dette er en litt viktig problemstilling.

På "hobbymaner" så ville jeg startet opp slik:

Først av alt så ville jeg ha kikket litt grundig på kjølboltene inne på innsiden i båten og sjekket om disse er av rustfritt stål eller av jern som ruster, med andre ord om det er rust på boltene. Jeg ville også sett på hva slags type bolter det er og om det man ser er "bolthoder" eller "muttere". Et bilde lagt ut her på forumet ville vel heller ikke være så dumt.

 

Det neste jeg ville gjøre det er å fjerne malingen der sprekken mellom skrog og kjøl går og så se litt nærmere på hvordan det ser ut når malingen er tatt vekk. Et bilde etter at malingen er fjernet ville heller ikke være så dumt.

 

Neste steg så ville jeg ha løftet båten og la den henge i en stopp og så ville jeg fått med meg en man til og forsøke å dra eller gynge kjølen fram og tilbake mens båten henger i stroppen for å se om det er bevegelse mellom kjøl og skrog. Her kunne man også være en 3'dje mann, hvis man får plass, som holder fingertuppene over skjøten og kjenner etter om det er noen bevegelse.

 

Hvis det så for eksempel skulle vise seg at boltene er av rustfritt stål og at det er ingen eller minimalt med bevegelse, så ville jeg ha tenkt som så at her ser det ut som at kjølboltene har mistet noe av sitt "strekk" og så ville jeg ha "torquet" opp kjølboltene, malt over, og latt det være med det.

 

Hvis det der i mot viser seg at kjølboltene er laget av "jern som ruster" og det ellers kommer fram "rustvann" fra skjøten, og det ellers skulle være noen bevelgelse mellom skrog og kjøl, når man rister og drar i kjølen, eller hvis det kommer fram videre skade når man fjerner malingen over skjøten, så må man vel kanskje montere av kjølen.

 

Er ellers ikke noen "båtmekaniker" men der i mot gammel flymekaniker og automatiker. Jeg har fikset opp en gammel seilbåt, gamle Ada fra 1980, i løpet av de to siste årene, og det er i grunne den eneste erfaringen jeg har med seilbåt. 

Arne2

Arne2

Nå er vel ikke jeg noen ekspert på dette, selv om jeg har en seilbåt av noenlunde samme type og årgang (Ada 32).

 

Når det gjelder innfestingen av kjølen så tror jeg at dette ville ha bekymret med litt. Når det er oppstprekking mellom innfesting av kjøl og det kommer ut "rustvann" tyder ikke dette på at det er en viss form for bevegelse mellom kjøl og skrog, slik at kjølen i noen grad er løs?

 

Når det gjelder å ta av kjølen for å sjekke, så må vel det være en nokså omfattende jobb. Når båten står på land så hviller i alle fall min båt på kjølen og så er det sidestøtter som sørger for at den ikke velter. Skal man ta av kjølen så må vel båten henge i stropper, og så må man ha utstyr til å "heise" eller "jekke" ned kjølen. På min båt så veier den 1.6 tonn. (Har aldri gjort dette bare tenkt gjennom situasjonen i tilfelle det skulle bli aktuelt.)

 

Hvis kjølen en gang skulle løsne så vil vel dette gi et havari, slik at dette er en litt viktig problemstilling.

På "hobbymaner" så ville jeg startet opp slik:

Først av alt så ville jeg ha kikket litt grundig på kjølboltene inne på innsiden i båten og sjekket om disse er av rustfritt stål eller av jern som ruster, med andre ord om det er rust på boltene. Jeg ville også sett på hva slags type bolter det er og om det man ser er "bolthoder" eller "muttere". Et bilde lagt ut her på forumet ville vel heller ikke være så dumt.

 

Det neste jeg ville gjøre det er å fjerne malingen der sprekken mellom skrog og kjøl går og så se litt nærmere på hvordan det ser ut når malingen er tatt vekk. Et bilde etter at malingen er fjernet ville heller ikke være så dumt.

 

Neste steg så ville jeg ha løftet båten og la den henge i en stopp og så ville jeg fått med meg en man til og forsøke å dra eller gynge kjølen fram og tilbake mens båten henger i stroppen for å se om det er bevegelse mellom kjøl og skrog. Her kunne man også være en 3'dje mann, hvis man får plass, som holder fingertuppene over skjøten og kjenner etter om det er noen bevegelse.

 

Hvis det så for eskempel skulle vise seg at boltene er av rustfritt stål og at det er ingen eller minimalt med bevegelse, så ville jeg ha tenkt som så at her ser det ut som at kjølboltene har mistet noe av sitt "strekk" og så ville jeg ha "torquet" opp kjølboltene, malt over, og latt det være med det.

 

Hvis det der i mot viser seg at kjølboltene er laget av "jern som ruster" og det ellers kommer fram "rustvann" fra skjøten, og det ellers skulle være noen bevelgelse mellom skrog og kjøl, når man rister og drar i kjølen, eller hvis det kommer fram videre skade når man fjerner malingen over skjøten, så må man vel kanskje montere av kjølen.

 

Er ellers ikke noen "båtmekaniker" men der i mot gammel flymekaniker og automatiker. Jeg har fikset opp en gammel seilbåt, gamle Ada fra 1980, i løpet av de to siste årene, og det er i grunne den eneste erfaringen jeg har med seilbåt. 

Arne2

Arne2

Nå er vel ikke jeg noen ekspert på dette, selv om jeg har en seilbåt av noenlunde samme type og årgang (Ada 32).

 

Når det gjelder innfestingen av kjølen så tor jeg at dette ville ha bekymret med litt. Når det er oppstprekking mellom innfesting av kjøl og det kommer ut "rustvann" tyder ikke dette på at det er en viss form for bevegelse mellom kjøl og skrog, slik at kjølen i noen grad er løs?

 

Når det gjelder å ta av kjølen for å sjekke, så må vel det være en nokså omfattende jobb. Når båten står på land så hviller i alle fall min båt på kjølen og så er det sidestøtter som sørger for at den ikke velter. Skal man ta av kjølen så må vel båten henge i stropper, og så må man ha utstyr til å "heise" eller "jekke" ned kjølen. På min båt så veier den 1.6 tonn. (Har aldri gjort dette bare tenkt gjennom situasjonen i tilfelle det skulle bli aktuelt.)

 

Hvis kjølen en gang skulle løsne så vil vel dette gi et havari, slik at dette er en litt viktig problemstilling.

På "hobbymaner" så ville jeg startet opp slik:

Først av alt så ville jeg ha kikket litt grundig på kjølboltene inne på innsiden i båten og sjekket om disse er av rustfritt stål eller av jern som ruster, med andre ord om det er rust på boltene. Jeg ville også sett på hva slags type bolter det er og om det man ser er "bolthoder" eller "muttere". Et bilde lagt ut her på forumet ville vel heller ikke være så dumt.

 

Det neste jeg ville gjøre det er å fjerne malingen der sprekken mellom skrog og kjøl går og så se litt nærmere på hvordan det ser ut når malingen er tatt vekk. Et bilde etter at malingen er fjernet ville heller ikke være så dumt.

 

Neste steg så ville jeg ha løftet båten og la den henge i en stopp og så ville jeg fått med meg en man til og forsøke å dra eller gynge kjølen fram og tilbake mens båten henger i stroppen for å se om det er bevegelse mellom kjøl og skrog. Her kunne man også være en 3'dje mann, hvis man får plass, som holder fingertuppene over skjøten og kjenner etter om det er noen bevegelse.

 

Hvis det så for eskempel skulle vise seg at boltene er av rustfritt stål og at det er ingen eller minimalt med bevegelse, så ville jeg ha tenkt som så at her ser det ut som at kjølboltene har mistet noe av sitt "strekk" og så ville jeg ha "torquet" opp kjølboltene, malt over, og latt det være med det.

 

Hvis det der i mot viser seg at kjølboltene er laget av "jern som ruster" og det ellers kommer fram "rustvann" fra skjøten, og det ellers skulle være noen bevelgelse mellom skrog og kjøl, når man rister og drar i kjølen, eller hvis det kommer fram videre skade når man fjerner malingen over skjøten, så må man vel kanskje montere av kjølen.

 

Er ellers ikke noen "båtmekaniker" men der i mot gammel flymekaniker og automatiker. Jeg har fikset opp en gammel seilbåt, gamle Ada fra 1980, i løpet av de to siste årene, og det er i grunne den eneste erfaringen jeg har med seilbåt. 



×
×
  • Create New...