Arne2
20 minutes ago, Thostr said:Ikke en uvanlig løsning, som fort kan dekke til alvorlige skader på kjølboltene pga tildekningskorrosjon. F.eks som dette:
Det kan helt sikkert være sant. Man må vurdere risiko og priklasse.
Hvis dette er en "dyr båt" da er jo en prisreduksjon eller en hevelse av kjøpet noe som kan disuteres.
For min del så kjøpte jeg en båt som var billig og dårlig for å "lære båt" og foreløpig så er erfaringen meget bra.
Jeg ville tatt sjansen på en "enkel reparasjon" hvis det var min båt og så ville jeg følge med ganske grundig.
Hvis synlig del av boltene er uten korrosjon, da dreier det seg vel sannsynligvis om rustfritt stål?
Man kan vel også teste med en magnet for å få dette bedre verifisert. Rustfritt stål skal vel være umagnetisk (?)
Hvis det dreier seg om rustfritt stål, da er vel korrosjonsutmattelse litt mindre sansynlig.
Hvis kjølen er "løs" slik at den "flekser" da er vel dette litt negetivt i "det totale bildet".
Hvis man skal vedlikeholde en gammel båt til "som ny" da blir det ganske hurtig ganske dyrt. I en del tilfeller så må man nok risikovurdere litt og for eksempel spørre "hva slags seilturer skal denne båten være klar for".
"En helgetur ut på øyene" krever vel ikke nødvendigvis det samme som en jordomseiling. Det har vel forekommet at seilbåter har mistet kjølen, i dårlig vær, men kanskje ikke så ofte i pent vær.
Hvis man torquer opp boltene og legger på noe "sealent" slik at det hele blir "stramt og tett" og det så viser seg at dette holder over litt tid etterpå, så er vel det et godt tegn. Hvis man der i mot torqer opp, og så etter litt tid oppdager at den mister torquen og at det begynner å lekke på nytt, da er vel det et tegn på at en alvorlig skade er under utvikling.