Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

Sier bare hva jeg ville gjort, og så må det være opp til andre å vurdere annerledes.

 

Skaden på kjølinfestingen ser jo "moderat ut" uten at jeg gir meg ut for å være noen ekspert på dette området, men den er nok så absolutt noe jeg ville hatt fokus på og fulgt opp videre. 

 

Jeg ville tenkt som så at dersom kjølboltene mister noe av spennet slik at de må torques opp etter 30 år, så behøver ikke det nødvendigvis å indikere en alvorlig feil. Hvis så torquer opp og det så viser seg at torquen holder over tid, så ville jeg nok ha akseptert dette på min båt.

 

Hvis jeg hadde hatt en båttype der man kunne skru ut og inspisere kjølboltene en og en, så hadde jeg nok gjort det, men på min båt, så er dette ikke mulig.

 

En aktuell problemstillign å ta med i betraktning, det er: Hvor mange kjente tilfeller av havari som følge av tap av kjøl for norske turseilere i lokale farvann, er det man kjenner til? Jeg har ikke hørt om noen, men det kan jo være noen som kjenner til noen tilfeller?

Det som jeg kanskje ville lagt mer vekt på det er en gjennomgang av ventiler og undervanns gjennomføringer. Hvem har hørt om en båt som har sunket på grunn av feil med ventiler/gjennomføringer og påfølgende lekkasje? Ville tro at dette er mer vanlig.

Jeg ville vektlagt en grundig gjennomgang av alle undervanns gjennomføringer og ventiler, og skifte ut disse etter behov, og så ville jeg ha fulgt opp denne kjølen så grundig som mulig, uten nødvendigvis å montere den av, med mindre jeg har muligheten til å gjøre dette uten de helt store kostnader.

 

Når man skal utføre en risikovurdering så vil jo en av de faktorene man tar utgangspunkt i være den hyppighet som den aktuelle feiltypen har i forhold til ulykkesstatistikk. Mener at av tekniske feil så har ulike typer lekkasjer i ulike gjennomføringer en forholdsvis større hyppighet, slik at dette bør fokuseres på.  

 

Men innfestingen av kjølen er jo et område med en nokså høy stresskonsentrasjon og hvis flere av boltene har korrosjon og utmattingsbrudd slik at de ryker samtidig, så havarer man vel. (Jeg ville nok forvente at det vil være en periode med "tap av torque" og "løs kjøl" og "mer lekkasje", før det kommer dit han at man taper kjølen eller at det oppstår en stor lekkasje.)

 

Det er vel på den annen side ikke sikkert at denne vurderingen er rett, og skal man være "mer på den sikre side" så må vel kjølen av, slik at man kan få sett på alle boltene og eventuelt skifte dem ut, i den grad det er praktisk mulig.

 

Her er litt info om faktiske hendelser:

https://www.sdir.no/globalassets/sjofartsdirektoratet/fartoy-og-sjofolk---dokumenter/ulykker-og-sikkerhet/rapporter/ulykkesstatistikk/fritidsbatstatistikk-2017.pdf

Litt mer info:

https://www.sdir.no/contentassets/156862172d044d4d985a450b39f2d49e/arsstatistikk-fritidsfartoy-2019--1.pdf

Arne2

Arne2

Sier bare hva jeg ville gjort, og så må det være opp til andre å vurdere annerledes.

 

Skaden på kjølinfestingen ser jo "moderat ut" uten at jeg gir meg ut for å være noen ekspert på dette området, men den er nok så absolutt noe jeg ville hatt fokus på og fulgt opp videre. 

 

Jeg ville tenkt som så at dersom kjølboltene mister noe av spennet slik at de må torques opp etter 30 år, så behøver ikke det nødvendigvis å indikere en alvorlig feil. Hvis så torquer opp og det så viser seg at torquen holder over tid, så ville jeg nok ha akseptert dette på min båt.

 

Hvis jeg hadde hatt en båttype der man kunne skru ut og inspisere kjølboltene en og en, så hadde jeg nok gjort det, men på min båt, så er dette ikke mulig.

 

En aktuell problemstillign å ta med i betraktning, det er: Hvor mange kjente tilfeller av havari som følge av tap av kjøl for norske turseilere i lokale farvann, er det man kjenner til? Jeg har ikke hørt om noen, men det kan jo være noen som kjenner til noen tilfeller?

Det som jeg kanskje ville lagt mer vekt på det er en gjennomgang av ventiler og undervanns gjennomføringer. Hvem har hørt om en båt som har sunket på grunn av feil med ventiler/gjennomføringer og påfølgende lekkasje? Ville tro at dette er mer vanlig.

Jeg ville vektlagt en grundig gjennomgang av alle undervanns gjennomføringer og ventiler, og skifte ut disse etter behov, og så ville jeg ha fulgt opp denne kjølen så grundig som mulig, uten nødvendigvis å montere den av, med mindre jeg har muligheten til å gjøre dette uten de helt store kostnader.

 

Når man skal utføre en risikovurdering så vil jo en av de faktorene man tar utgangspunkt i være den hyppighet som den aktuelle feiltypen har i forhold til ulykkesstatistikk. Mener at av tekniske feil så har ulike typer lekkasjer i ulike gjennomføringer en forholdsvis større hyppighet, slik at dette bør fokuseres på.  

 

Men innfestingen av kjølen er jo et område med en nokså høy stresskonsentrasjon og hvis flere av boltene har korrosjon og utmattingsbrudd slik at de ryker samtidig, så havarer man vel. (Jeg ville nok forvente at det vil være en periode med "tap av torque" og "løs kjøl" og "mer lekkasje", før det kommer dit han at man taper kjølen eller at det oppstår en stor lekkasje.)

 

Det er vel på den annen side ikke sikkert at denne vurderingen er rett, og skal man være "mer på den sikre side" så må vel kjølen av, slik at man kan få sett på alle boltene og eventuelt skifte dem ut, i den grad det er praktisk mulig.

 

Her er litt info om faktiske hendelser:

https://www.sdir.no/globalassets/sjofartsdirektoratet/fartoy-og-sjofolk---dokumenter/ulykker-og-sikkerhet/rapporter/ulykkesstatistikk/fritidsbatstatistikk-2017.pdf

Arne2

Arne2

Sier bare hva jeg ville gjort, og så må det være opp til andre å vurdere annerledes.

 

Skaden på kjølinfestingen ser jo "moderat ut" uten at jeg gir meg ut for å være noen ekspert på dette området, men den er nok så absolutt noe jeg ville hatt fokus på og fulgt opp videre. 

 

Jeg ville tenkt som så at dersom kjølboltene mister noe av spennet slik at de må torques opp etter 30 år, så behøver ikke det nødvendigvis å indikere en alvorlig feil. Hvis så torquer opp og det så viser seg at torquen holder over tid, så ville jeg nok ha akseptert dette på min båt.

 

Hvis jeg hadde hatt en båttype der man kunne skru ut og inspisere kjølboltene en og en, så hadde jeg nok gjort det, men på min båt, så er dette ikke mulig.

 

En aktuell problemstillign å ta med i betraktning, det er: Hvor mange kjente tilfeller av havari som følge av tap av kjøl for norske turseilere i lokale farvann, er det man kjenner til? Jeg har ikke hørt om noen, men det kan jo være noen som kjenner til noen tilfeller?

Det som jeg kanskje ville lagt mer vekt på det er en gjennomgang av ventiler og undervanns gjennomføringer. Hvem har hørt om en båt som har sunket på grunn av feil med ventiler/gjennomføringer og påfølgende lekkasje? Ville tro at dette er mer vanlig.

Jeg ville vektlagt en grundig gjennomgang av alle undervanns gjennomføringer og ventiler, og skifte ut disse etter behov, og så ville jeg ha fulgt opp denne kjølen så grundig som mulig, uten nødvendigvis å montere den av, med mindre jeg har muligheten til å gjøre dette uten de helt store kostnader.

 

Når man skal utføre en risikovurdering så vil jo en av de faktorene man tar utgangspunkt i være den hyppighet som den aktuelle feiltypen har i forhold til ulykkesstatistikk. Mener at av tekniske feil så har ulike typer lekkasjer i ulike gjennomføringer en forholdsvis større hyppighet, slik at dette bør fokuseres på.  

 

Men innfestingen av kjølen er jo et område med en nokså høy stresskonsentrasjon og hvis flere av boltene har korrosjon og utmattingsbrudd slik at de ryker samtidig, så havarer man vel. (Jeg ville nok forvente at det vil være en periode med "tap av torque" og "løs kjøl" og "mer lekkasje", før det kommer dit han at man taper kjølen eller at det oppstår en stor lekkasje.)

 

Det er vel på den annen side ikke sikkert at denne vurderingen er rett, og skal man være "mer på den sikre side" så må vel kjølen av, slik at man kan få sett på alle boltene og eventuelt skifte dem ut, i den grad det er praktisk mulig.

Arne2

Arne2

Sier bare hva jeg ville gjort, og så må det være opp til andre å vurdere annerledes.

 

Skaden på kjølinfestingen ser jo "moderat ut" uten at jeg gir meg ut for å være noen ekspert på dette området, men den er nok så absolutt noe jeg ville hatt fokus på og fulgt opp videre. 

 

Jeg ville tenkt som så at dersom kjølboltene mister noe av spennet slik at de må torques opp etter 30 år, så behøver ikke det nødvendigvis å indikere en alvorlig feil. Hvis så torquer opp og det så viser seg at torquen holder over tid, så ville jeg nok ha akseptert dette på min båt.

 

Hvis jeg hadde hatt en båttype der man kunne skru ut og inspisere kjølboltene en og en, så hadde jeg nok gjort det, men på min båt, så er dette ikke mulig.

 

En aktuell problemstillign å ta med i betraktning, det er: Hvor mange kjente tilfeller av havari som følge av tap av kjøl for norske turseilere i lokale farvann, er det man kjenner til? Jeg har ikke hørt om noen, men det kan jo være noen som kjenner til noen tilfeller?

Det som jeg kanskje ville lagt mer vekt på det er en gjennomgang av ventiler og undervanns gjennomføringer. Hvem har hørt om en båt som har sunket på grunn av feil med ventiler/gjennomføringer og påfølgende lekkasje? Ville tro at dette er mer vanlig.

Jeg ville vektlagt en grundig gjennomgang av alle undervanns gjennomføringer og ventiler, og skifte ut disse etter behov, og så ville jeg ha fulgt opp denne kjølen så grundig som mulig, uten nødvendigvis å montere den av, med mindre jeg har muligheten til å gjøre dette uten de helt store kostnader.

 

Når man skal utføre en risikovurdering så vil jo en av de faktorene man tar utgangspunkt i være den hyppighet som den aktuelle feiltypen har i forhold til ulykkesstatistikk. Mener at av tekniske feil så har ulike typer lekkasjer i ulike gjennomføringer en forholdsvis større hyppighet, slik at dette bør fokuseres på.  

 

Men innfestingen av kjølen er jo et område med en nokså høy stresskonsentrasjon og hvis flere av boltene har korrosjon og utmattingsbrudd slik at de ryker samtidig, så havarer man vel. (Jeg ville nok forvente at det vil være en periode med "tap av torque" og "løs kjøl" og "mer lekkasje", før det kommer dit han at man taper kjølen eller at det oppstår en stor lekkasje.)



×
×
  • Create New...