Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

Mange takk for interessante tilbakemeldinger. 

 

Med to års erfaring som "seilskutefører" så vil jeg jo langt fra gi meg ut for å være noen ekspert hverken på teknologi eller kanskje i enda mindre grad på seiling. (Men det går da framover, om enn av og til i feil retning.)

 

Slik som jeg i utgangspunktet ville vurdert en slik skade på min båt, så ville jeg nok først ha torqet opp boltene og så ville jeg fulgt med om boltene strekker seg videre, og hvis det så ikke skjer noen videre utvikling, så ville jeg sagt: "OK, dette ser ut til å være i orden, nå har det blitt tett og det skjer ingen videre utvikling". Dette behøver på den annen side ikke å være rett.

 

Har prøvd å lese side opp og side ned diskusjoner på utenlandske diskusjonsfora. Det er vel ikke alltid de helt klare konklusjoner, men et synspunkt som jeg har inntrykk av går igjen det er at moderne båtdesign kan være faktisk mer utsatt for "tap av kjøl" enn eldre typer båtdesign og at tap og kjøl kan skje nokså plutselig og uventet, og ellers at strukturen rundt kjølboltene er en like kritisk faktor som boltene selv.

Fant en interessant havarirapport her, som tar for seg noe av "det tekniske" både med hensyn til "forhistorie" og selve havariet med tap av kjøl. https://mobilit.belgium.be/sites/default/files/resources/files/report_capella.pdf (Se spesielt side 37 og utover.)

 

Det er vel ikke så mye ved denne rapporten som tyder på at man ville få et forvarsel ved at boltene ville trekke seg og miste torq gradvis, slik at man kunne fange opp situasjonen før ulykken skjedde.

Mitt opprinnelige forslag ut i fra "slik ville jeg gjort det hvis det var min båt", det var jo å inspisere boltene på oversiden og fjerne malingen rundt skjøten og så legge ut bilder av dette her, og så torque opp og se hvordan det fungerer videre.

 

Vil da den riktige anbefalingen til spørsmålstiller (og alle andre som har en slik sprekk mellom kjøl og skrog") uansett og i alle tilfeller være å sette opp en "krybbe rundt kjølen", løsne kjølboltene og så løfte båten opp fra kjølen, slik at man kan få inspisert kjølboltene?

 

 

Arne2

Arne2

Takker for interessante tilbakemeldinger. 

 

Med to års erfaring som "seilskutefører" så vil jeg jo langt fra gi meg ut for å være noen ekspert hverken på teknologi eller kanskje i enda mindre grad på seiling. (Men det går da framover, om enn av og til i feil retning.)

 

Slik som jeg i utgangspunktet ville vurdert en slik skade på min båt, så ville jeg nok først ha torqet opp boltene og så ville jeg fulgt med om boltene strekker seg videre, og hvis det så ikke skjer noen videre utvikling, så ville jeg sagt: "OK, dette ser ut til å være i orden, nå har det blitt tett og det skjer ingen videre utvikling". Dette behøver på den annen side ikke å være rett.

 

Har prøvd å lese side opp og side ned diskusjoner på utenlandske diskusjonsfora. Det er vel ikke alltid de helt klare konklusjoner, men et synspunkt som jeg har inntrykk av går igjen det er at moderne båtdesign kan være faktisk mer utsatt for "tap av kjøl" enn eldre typer båtdesign og at tap og kjøl kan skje nokså plutselig og uventet, og ellers at strukturen rundt kjølboltene er en like kritisk faktor som boltene selv.

Fant en interessant havarirapport her, som tar for seg noe av "det tekniske" både med hensyn til "forhistorie" og selve havariet med tap av kjøl. https://mobilit.belgium.be/sites/default/files/resources/files/report_capella.pdf (Se spesielt side 31.)

 

Det er vel ikke så mye ved denne rapporten som tyder på at man ville få et forvarsel ved at boltene ville trekke seg og miste torq gradvis, slik at man kunne fange opp situasjonen før ulykken skjedde.

Mitt opprinnelige forslag ut i fra "slik ville jeg gjort det hvis det var min båt", det var jo å inspisere boltene på oversiden og fjerne malingen rundt skjøten og så legge ut bilder av dette her, og så torque opp og se hvordan det fungerer videre.

 

Vil da den riktige anbefalingen til spørsmålstiller (og alle andre som har en slik sprekk mellom kjøl og skrog") uansett og i alle tilfeller være å sette opp en "krybbe rundt kjølen", løsne kjølboltene og så løfte båten opp fra kjølen, slik at man kan få inspisert kjølboltene?

 

 



×
×
  • Create New...