Jump to content

Hvordan utløses dødmannsknapp på Tohatsu 8hk 2-takt

Crokk

Recommended Posts

Hvilken posisjon har dødmannsknappen på min gamle Tohatsu 8 hk 2-takter når motoren stopper ved aktivisering av knappen ? Altså hvilken posisjon har knappen når motoren stopper, og hvilken posisjon må knappen ha for å gi gnist ?

Bevirkes dette rett og slett av en slags gaffelfomet "kile" (med snorforbindelse) som holder den fjærbelastet dødmannknappen i "ut" posisjon, og når snora strammes - og kilen da trekkes ut - så går knappen "inn" og således stopper motoren ved kortslutning i tennsystemet ?

Grunnen til at jeg spør er at jeg kjøpte motoren brukt, og "dødmannsnoren" (lanyard) manglet. Når jeg prøver slik den da står (uten lanyardtilkobling og eventuelt nevnte gaffelformede "kile") får jeg ikke gnist ? 

På 9,9 hk må den gaffelformede plastbiten være på plass for at motor skal kunne startes.  Ny kan kjøpes eks hos Biltema...   Du kan egentlig bruke hva som helst istedet for den gaffelformede plastbiten - poenget er å trekke knappen ut som vil gi kontakt/gnist    

https://www.biltema.no/batutstyr/sikkerhetsutstyr/redningsliner/dodmannsgrep-2000032435

Redigert av Bonita I (see edit history)

BONITA I

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...