Crokk Startet 28.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 28.Mars.2020 Hvilken posisjon har dødmannsknappen på min gamle Tohatsu 8 hk 2-takter når motoren stopper ved aktivisering av knappen ? Altså hvilken posisjon har knappen når motoren stopper, og hvilken posisjon må knappen ha for å gi gnist ? Bevirkes dette rett og slett av en slags gaffelfomet "kile" (med snorforbindelse) som holder den fjærbelastet dødmannknappen i "ut" posisjon, og når snora strammes - og kilen da trekkes ut - så går knappen "inn" og således stopper motoren ved kortslutning i tennsystemet ? Grunnen til at jeg spør er at jeg kjøpte motoren brukt, og "dødmannsnoren" (lanyard) manglet. Når jeg prøver slik den da står (uten lanyardtilkobling og eventuelt nevnte gaffelformede "kile") får jeg ikke gnist ? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 28.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2020 (redigert) Det vanlige er vel at knappen tvinges ut med den kileformede innretningen og når den fjernes spretter knappen inn og jorder tennspolen (dvs ingen gnist). Redigert 28.Mars.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 28.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2020 (redigert) På 9,9 hk må den gaffelformede plastbiten være på plass for at motor skal kunne startes. Ny kan kjøpes eks hos Biltema... Du kan egentlig bruke hva som helst istedet for den gaffelformede plastbiten - poenget er å trekke knappen ut som vil gi kontakt/gnist https://www.biltema.no/batutstyr/sikkerhetsutstyr/redningsliner/dodmannsgrep-2000032435 Redigert 28.Mars.2020 av Bonita I (see edit history) Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
bjorngb Svart 28.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2020 Jepp. Vi har en tohatsu 8hk fra 2007 - plastbiten trekker knappen ut. På tur i fjor uten å ha brukt motoren sammen med nybåten, hadde vi ikke dødmannsknappen med. Jeg spikket en av en grein - det funket fint :-) Sitér dette innlegget Link to post
Crokk Svart 28.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2020 Tusen, tusen takk til alle som har svart meg, dette har hjulpet meg stort, og spart meg for mye hodebry - og penger Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.