Jump to content

Yamaha 225betx motordata til garmin 7410xsv plotter

Apollo13

Recommended Posts

Hei,

Ny på forumet med ny båt (Finnmaster T7 med Yamaha 225BETX)

Der har jeg fått installert integrasjon mellom motor og plotter men får kun opp garmins standard visning for motordata. (Se andre bilde)

Dette grensesnittet fungerer greit men jeg kunne ønske meg Yamaha sitt grensesnitt som ser langt bedre ut og viser data mer hensiktsmessig. (Se første bilde)

Både motor og plotter er ny så det skal være kompatibelt så langt jeg kan se.

Slik jeg har forstått dette i følge denne diskusjonen på et amerikansk forum så handler dette om hvordan dette er integrert med nema2000/J1939 nettverket i båten men jeg klarer ikke helt å skjønne hva som eventuelt må til for å løse dette.

Er det noen her på forumet som har erfaring med å sette opp dette hadde jeg satt pris på noen tips.

6BD3D816-0AD3-480D-8142-F64789EE1D90.jpeg

C664A43C-210A-4C0C-A43B-8579E62825D1.jpeg

Redigert av Apollo13 (see edit history)

Det ser ut til at det er avhengig av hva som er levert som oversetter info fra motoren. Med en Yamaha gateway skal du få mer info på skjermen. https://support.garmin.com/en-IN/?faq=moa2pITkii7zUjWoXptRW6

https://support.garmin.com/en-IN/?faq=AfpvnPUnwL0xPBnkJoOxhA

Men at GUI skal påvirkes av hvilken gateway hw som du tilkobler virker feil. Garmin må ha sw for å vise info på Yamaha sitt vis. Og det må være en Sw relatert som enten er installert eller kan lastes inn.

At det kan påvirke hvilken info og mengden info avhengig av gateway er sannsynlig.

Men på ditt bilde er det ikke mer info fra yamaha GUI, kun utseende?

Heisann,

Takker for respons, og nyttige lenker. 

Har flashet siste software (18.10 på garmin enheten, og etter hva jeg kunne skjønne fra den amerikanske tråden så kom det støtte for CL7 GUI på nema2000 protokollen rundt release 16. 

Jeg har ikke andre instrumenter som fungere som gateway.

Og ja, det er såvidt jeg kan skjønne bare GUI som endres, men da til noe som virker mer moderne og bedre å se på.. (så vi snakker flisespikkeri, men jeg liker ting som ser bra ut :-) )

Jeg har ikke vært på baksiden og sett om dette er koblet opp med J1939 eller nema2000 heller. Kan ta en telefon til selger på mandag og finne ut det.

Flisespikking er ofte en artig øvelse!

Tanken til flere plotter produsenter er at det skal være helhetlig utseende når du blander sider på samme plotter/flere plottere ved siden av hverandre. Slik at ikke instrumenter og plotter/radar/andre sider skal være veldig forskjellig.

Det har blitt så populært med "glassbridge" der instrumenter og plotter er presentert ved siden av hverandre - der vil man gjerne ha samme/lignende uttrykk på alle bildene...altså ikke et utseende farger/grafikk på radar og annet på båtens eletriske brytere og et tredje på motordata. Det blir bare rotete. Synes noen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...