Jump to content

Garmin 92sv går av når motor startes

Helge77

Recommended Posts

GARMIN echoMAP Plus 92sv

Denne slår seg av å starter på nytt hvis motor bruker par sekunder med start forsøk men når motor starter med en gang så holder garmin seg på. Jeg har koblet den inn på ledig kurs på sikrings panelet med original bryter.

Hvordan løser jeg dette nye kabler direkte på batteriet eller må jeg inn med et batteri til

Batteri er nytt i sommer 80 Amp. større en nødvendig motor mercruiser 4.3 

Jeg tipper du har et stort spenningsfall når du starter motor som gjør at plotter får for lav spenning som igjen gjør at den slår seg av. Du kan kanskje teste med et multimeter hva som er spenningen til plotter under oppstart av motor for å få en indikasjon på hvor bra / dårlig det står til.

Videre vil jeg tro at det kanskje kan hjelpe med større tverrsnitt på kablene til plotter, alternativt se om det kan være dårlig kontakt et sted på vei til plotter.

Helge77 skrev for 3 timer siden:

Jeg har koblet den inn på ledig kurs på sikrings panelet med original bryter.

Hvordan løser jeg dette nye kabler direkte på batteriet eller må jeg inn med et batteri til

Nei du må ikke inn med ett batteri til.
Det er bare til å koble seg direkte på batteriet.
Du kan også prøve en annen kurs på sikringsboksen eller rett og slett slå på plotteren etter du har startet.

Team Colibri skrev 3 minutter siden:

Du har for dårlig batteri, for dårlige koblinger eller underdimensjonerte ledninger eller panel. Eller alt på engang. Bare å begynne å feilsøke, begynn med å hente opp tilførselsspenning som overlegg på Garminen din. Uten motoren eller noe annet på, bør den ligge på 12,5-12,7V. 

Har du ett godt svar på hvorfor en Lowrance hds7 gen3, slår seg av og på når man hopper og spretter i 60-80knop?  Nye kabler og kabelsko hele veien, så det skulle lissom vært på stell 

Redigert av Guest (see edit history)

Har fundert litt på dette i dag Jeg skal starte  med å fornye gjordings kabel fra blokken til sikrings anlegg fremme i båten. Å gå utenom hoved kontakt fra motor som det er laget originalt. Jeg har hatt litt problemer med den hoved kontakten mellom motor El anlegg  og El anlegg i resten av båten. Er fra 1988. Batteri å hoved kabler til  blokk osv ble fornyet sist vinter. 

20200329_203609.jpg

Helge77 skrev for 14 timer siden:

Har fundert litt på dette i dag Jeg skal starte  med å fornye gjordings kabel fra blokken til sikrings anlegg fremme i båten. Å gå utenom hoved kontakt fra motor som det er laget originalt. Jeg har hatt litt problemer med den hoved kontakten mellom motor El anlegg  og El anlegg i resten av båten. Er fra 1988. Batteri å hoved kabler til  blokk osv ble fornyet sist vinter. 

20200329_203609.jpg

Når du først er i gang, smør på noe polfett på batteripolene ?

Som andre sier så droppe spenningen for mye i det motoren starter. Dersom det ikke hjelper og bytte kabel, så er nok alternativet å sette inn et ekstra batteri i parallell ?

Skal invistere i pol fett den hoved strøm bryter ble kjøp inn samtidig som batteri på samme plass. Bare noe dritt kvalitet. Allerede i år så er den begynt å henge seg opp. Så må vel byttes til neste år. Den jeg har på gravemaskinen er 22 år å forsatt like fin. jippi for biltema. Garmin skal tåle ned til 9 volt å kablene er tynnere enn bilstereo ledninger så tror ikke den krever noe mengder strøm av betydning. Det er 12.4 v på batteriet jeg kan eventuelt prøve å kjøre motoren på starteren så ser jeg om batteriet dette under 9 volt men da burde vell starteren klaget rimelig raskt 

Om Batteriet er nede i 12.4 volt, så er det ikke helt 100% i utgangpunktet, men kanskje nede i 80%.

Hvordan er sikringspanelet koblet til batteriet ? Om det er koblet via starter, så kan dårlig kontakt underveis mellom batteri - hovedstrømbryter - starter (eller tilbakeveien mellom blokka og til minus-polen på batteriet).

Forsøk å koble plotteren rett på batteriet, og se hvordan den oppfører da. Om den ikke kobler ut da, så er det nok dårlig kontakt mellom batteri og starter som skissert over, og det er ikke bra.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Det høres vel som et uvesentlig problem men jeg bruker den når jeg jakter fisk?. Å stopper da mye i trange Sund i havgapet hær på Vestlandet å prøver litt der å så flytter seg man seg et lite stykke osv å prøver der. Det blir en del oppstart av motoren å da er det litt frustrerende å vente på at garmin må start opp ien.

Sikrings panelet får strømmen fra motor kontakten. Motor kontakten er tilkoblet +starter å minus på blokken. 

Helge77 skrev for 2 timer siden:

Skal invistere i pol fett den hoved strøm bryter ble kjøp inn samtidig som batteri på samme plass. Bare noe dritt kvalitet. Allerede i år så er den begynt å henge seg opp. Så må vel byttes til neste år. Den jeg har på gravemaskinen er 22 år å forsatt like fin. jippi for biltema. Garmin skal tåle ned til 9 volt å kablene er tynnere enn bilstereo ledninger så tror ikke den krever noe mengder strøm av betydning. Det er 12.4 v på batteriet jeg kan eventuelt prøve å kjøre motoren på starteren så ser jeg om batteriet dette under 9 volt men da burde vell starteren klaget rimelig raskt 

Hvis batteriet ditt har 12,4V som fulladet trenger du et nytt batteri, det du har er døende. Se feks på Biltemas gule AGM serie, 95Ah varianten.

Følsom elektronikk krever jevn tilførsel av strøm (A), noe som ikke skjer ved spenningsfall (V). I praksis vil du få ymse problemer når spenningen går noe særlig under 12V. 

Redigert av Team Colibri (see edit history)

Iht. Spec skal TS sin plotter tolerere mellom 9 og 18V på strømforsyning. Så da dropper spenning rimelig lavt. Ville nok som flere foreslår fornyet kabelsko/kabling hvis dårlig, samt lagt opp ny veldimensjonert kabel til instrumenter og jordskinne. Om batteri også er dårlig kan dette tilsammen for gjøre susen.

Skal en ta den helt ut/problemet ikke løses med dette går det an å forsyne instrumentpanel via en boost strømforsyning som ‘lager’ 12V av lav innspenning (ofte ned til 8-ish volt). Disse får en billig fra Kina. Evt montere et eget lite 12V batteri ved instrumentpanel som holder spenning oppe ved start, feks art no 80-241 til 229,- hos Biltema

Men ville definitivt begynt øverst, spesielt om en ligger mye og driver med stoppet motor mellom holmer og skjær. Da er det kjekt å få start!

0722719B-487A-4967-B62A-CE3EAEF490F3.png

Det er to ting som kan forårsake at plotteren slår seg av. Det ene er dropp i spenning mens startmotor går.

Når jeg ser bildet av batteriet ditt med nye kabler, så ser ikke polskoene med rust på skruene særlig tillitvekkende ut.

Jeg ville bytte begge polskoene også, for å fjerne tvil.

Det andre som kan skape problemer er elektrisk støy, forårsaket av startmotor når denne går.

Går an å prøve med filter på 12V tilførsel til plotter.

F. eks dette fra biltema som monteres i tilførselen nær plotteren: https://www.biltema.no/bil---mc/bilstereo/bilstereo-tilbehor/emc-filter-for-led-2000035131

Annet forslag er ferrit ring som f.eks denne: https://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=39&page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=3142&category_id=116&gclid=Cj0KCQjwsYb0BRCOARIsAHbLPhEiiRVHZDlHJSJEd6W5Lr1cKXSGPvtjaQ0KygaXL-LwD3kwIdGh3JEaAqczEALw_wcB

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Helge77 skrev for 16 timer siden:

Det høres vel som et uvesentlig problem men jeg bruker den når jeg jakter fisk?. Å stopper da mye i trange Sund i havgapet hær på Vestlandet å prøver litt der å så flytter seg man seg et lite stykke osv å prøver der. Det blir en del oppstart av motoren å da er det litt frustrerende å vente på at garmin må start opp ien.

Ok. Skjønner at det kan bli en utfordring med den bruken du beskriver.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...