ola Startet 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2020 Import av båt innenfor eu og utenfor eu Er det mye å spare på bruktbåt. med ca 200 hk. og hva av papirer kreves. ? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Er stor forskjell på om båten er i EU (EU godkjent) eller om den er utenfor EU... Er den i EU blir det moms på båten, samt moms på evnt. transport til Norge, og selvfølgelig salgskontrakt osv for reg i Norge .. Er båten utenfor EU, får du kravet om EU godkjenning tillegg.. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Hvis det skal sies noe generelt om dette så må det vel bli at import av båt til Norge er blitt dramatisk mye dyrere iløpet av de siste ukene etterhvert som den norske kronen har svekket seg. Den svekkelsen kommer i tillegg på toppen av en mer langsiktig svekkelse som har pågått lenge. Jeg ville ha fokusert energien på utvalget av innenlandske båter på Finn.no Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 ola skrev for 2 timer siden: Er det mye å spare på bruktbåt. med ca 200 hk Nei og antagelig ingen ting for krona er veldig svak, Skulle heller ikke forundret meg om det er ett tapsprosjekt av samme grunn. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Tipper det er dyrere å importere båt nå enn å kjøpe i Norge! lav kronekurs, dyr frakt, moms og i de fleste tilfeller må båtene skandinaviaseres! eks varme, ankervinsj bak osv osv. båter i søreuropa er veldig værslitt av sol og salt og ligger ute året rundt. Itillegg kommer det garantert uforutsette utgifter! toll styr, du skal gjerne reise deit å besiktige skuta osv.. mulig det var noe å spare på sånnt for 20-30 år siden. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ida Marie III Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Som de andre skriver her, det er neppe noen økonomisk gevinst å importere båt i disse tider.. Tror også jeg ville fokusert på Finn.no og hjemmemarkedet... Sitér dette innlegget Link to post
ola Svart 29.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Polsk zloty - 1 kr-0.39zł Rimelige båter der. Rimelig transport :) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 ola skrev 5 minutter siden: Polsk zloty - 1 kr-0.39zł Rimelige båter der. Rimelig transport :) Syns jeg ser det, naboen skal oppi og inspisere nye båten din og plutselig bryter ut: dette er båten som blei stjælt av meg for 2år siden Sitér dette innlegget Link to post
ola Svart 29.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Eika skrev 1 minutt siden: Syns jeg ser det, naboen skal oppi og inspisere nye båten din og plutselig bryter ut: dette er båten som blei stjælt av meg for 2år siden Ja det er nok noe i det .. Ikke bare bare. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Eika skrev 40 minutter siden: Syns jeg ser det, naboen skal oppi og inspisere nye båten din og plutselig bryter ut: dette er båten som blei stjælt av meg for 2år siden Har du en liste over land, eller nasjonaliteter man ikke bør kjøpe fra av den grunn? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
HansH Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Har ikke noen spesiell liste over land å styre unna, men fikk veldig mange nyttige tips fra en av selgerne hos Stavanger Marinesenter (SM) i fjor på vårparten før jeg selv kjøpte båt (privat i Norge). Vurderte da import både på egenhånd og via megler. Ble i hvert fall 100 % overbevist om å ikke importere privat/på egen hånd. Viktigste argument mot privatimport er dette med å få absolutt sikkerhet for at du kjøper båten av den som faktisk eier den, samt å få tilsvarende sikkerhet for at det ikke finnes heftelser på båten. For min del ble det også avgjørende at jeg ikke fant noen båter annonsert ute som kom i nærheten av prisen som de norske profesjonelle meglerne kunne tilby. De har gode kontakter og er sikkert noen j¤@§er til å prute. Min enkle konklusjon etter dette var at jeg kun ville importert gjennom en ordentlig og seriøs megler (type SM) eller kjøpe privat i Norge. I mitt tilfelle, pga størrelse, en båt som var registrert i Skipsregisteret. Nå endte det for min del tilfeldigvis med å kjøpe privat fordi det dukket opp en fornuftig mulighet på en båt jeg var ute etter, hvis ikke ville jeg uten tvil handlet fra en megler. Så gjelder selvsagt alt det som er nevnt over mht "fornorsking" av båten, samt å ta høyde for slitasje osv. Men rent prinsipielt ville jeg ikke hatt noe imot å handle fra utlandet, forutsatt ovennevnte garantier. Kan jo nevne til slutt at SM visstnok handlet primært i Italia via lokal megler der. Dette pga sikkerhet ift opphav, registrering osv. De styrte unna båter som hadde vært leaset eller eid av firma pga dette med sikkerhet for eierforhold. Videre styrte de unna de fleste andre land ved Middelhavet. Anbefalte ellers UK og Nederland samt Kanaløyene, men i disse landene er båtene dyrere. Og med dagens valutakurs, tror jeg disse meglerne/importørene sliter veldig, dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Siden jeg jobber i Tyskland for tiden, så har jeg set litt på priser her nede, både på diverse websider/Ebay samt hos lokale forhandlere her jeg er, samt det som står til salgs i båthavna her, bare for moro. En veldig enkel konklusjon her. Alt for dyrt i forhold til hjemme. Å mye rare ting de setter på sjøen her i tillegg hehe Men jeg vurdere å kjøre båten min ned her i sommer, om plan med danmarks ferie holder. Da vil jeg ha den glassblåst og total lakket på nytt, så alt utvendig er nytt. De har en MYE hyggeligere timepris på arbeide her nede hehe Å vi har 2 sjapper på siden av kontoret som kan ta jobben. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Mons Olav Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Lav koronekurs,forslag nå i dag om å la fritidsbåtene stå på land om "dette "drar ut,pga.fare for ulykker og større belastning på sykehusene.Vent og kjøp i Norge. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Okkaby Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Mons Olav skrev 27 minutter siden: Lav koronekurs,forslag nå i dag om å la fritidsbåtene stå på land om "dette "drar ut,pga.fare for ulykker og større belastning på sykehusene.Vent og kjøp i Norge. Glad jeg har begge båter på sjøen hele året hehe Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Mons Olav Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Okkaby skrev 10 minutter siden: Glad jeg har begge båter på sjøen hele året hehe Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Arne Henriksen Svart 31.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2021 Vurderer for øyeblikket import av båt fra Danmark - er det noen som har gjort denne øvelsen og kjenner til hvilket system de har der når det gjelder registrering og pant? Forhåpentligvis er de kommet lengre enn det latterlige systemet vi har i Norge hvor det er opp til den enkelte om båten skal være registrert..? Ut fra det jeg kan se ellers er det bare å kjøpe en CE-godkjent båt, seile hjem, kontakte tollvesenet og betale 25% moms og så er alt greit? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Hulda Svart 31.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2021 Slik er det i prinsippet om båten er ny, 'ikke satt i markedet'. Bruktkjøp blir mer komplisert, @Båtadvokatenhar beskrevet prosedyre og dokumentasjonskrav. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 1.November.2021 Link til dette innlegget Svart 1.November.2021 21 hours ago, Hulda said: Bruktkjøp blir mer komplisert, @Båtadvokatenhar beskrevet prosedyre og dokumentasjonskrav. Har søkt og søkt, men fant ikke den beskrivelsen.. Det jeg fant er at CE-kravet er enten automatisk innfridd om båten har vært registrert i EU fra før, eller frafalt om man kan verifisere at båten har vært tatt i bruk før '98. Utenom dette er det bare mva som må håndteres ved ankomst Norge såvidt jeg kan se. En annen sak er om man ønsker registrering i NOR, som blir en vesentlig større greie. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Hulda Svart 1.November.2021 Link til dette innlegget Svart 1.November.2021 Sannsynligvis har du rett i antakelsen. For egen del bør man vel forsikre seg om at selger eier og har betalt båten som selges. Slik at man ikke mottar krav i etterkant. I noen land kan man kjøpe og overta eierskap 'i god tro'. Slik er det vel ikke i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.