Jump to content

Import av båt innenfor eu og utenfor eu

ola

Recommended Posts

Hvis det skal sies noe generelt om dette så må det vel bli at import av båt til Norge er blitt dramatisk mye dyrere iløpet av de siste ukene etterhvert som den norske kronen har svekket seg. Den svekkelsen kommer i tillegg på toppen av en mer langsiktig svekkelse som har pågått lenge.

Jeg ville ha fokusert energien på utvalget av innenlandske båter på Finn.no

Tipper det er dyrere å importere båt nå enn å kjøpe i Norge!  lav kronekurs, dyr frakt, moms og i de fleste tilfeller må båtene skandinaviaseres!  eks varme, ankervinsj bak osv osv. båter i søreuropa er veldig værslitt av sol og salt og ligger ute året rundt.

Itillegg kommer det garantert uforutsette utgifter! toll styr, du skal gjerne reise deit å besiktige skuta osv..

mulig det var noe å spare på sånnt for 20-30 år siden.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Har ikke noen spesiell liste over land å styre unna, men fikk veldig mange nyttige tips fra en av selgerne hos Stavanger Marinesenter  (SM) i fjor på vårparten før jeg selv kjøpte båt (privat i Norge). Vurderte da import både på egenhånd og via megler. Ble i hvert fall 100 % overbevist om å ikke importere privat/på egen hånd.

Viktigste argument mot privatimport er dette med å få absolutt sikkerhet for at du kjøper båten av den som faktisk eier den, samt å få tilsvarende sikkerhet for at det ikke finnes heftelser på båten. For min del ble det også avgjørende at jeg ikke fant noen båter annonsert ute som kom i nærheten av prisen som de norske profesjonelle meglerne kunne tilby. De har gode kontakter og er sikkert noen j¤@§er til å prute.

Min enkle konklusjon etter dette var at jeg kun ville importert gjennom en ordentlig og seriøs megler (type SM) eller kjøpe privat i Norge. I mitt tilfelle, pga størrelse, en båt som var registrert i Skipsregisteret. Nå endte det for min del tilfeldigvis med å kjøpe privat fordi det dukket opp en fornuftig mulighet på en båt jeg var ute etter, hvis ikke ville jeg uten tvil handlet fra en megler. 

Så gjelder selvsagt alt det som er nevnt over mht "fornorsking" av båten, samt å ta høyde for slitasje osv. Men rent prinsipielt ville jeg ikke hatt noe imot å handle fra utlandet, forutsatt ovennevnte garantier.

Kan jo nevne til slutt at SM visstnok handlet primært i Italia via lokal megler der. Dette pga sikkerhet ift opphav, registrering osv. De styrte unna båter som hadde vært leaset eller eid av firma pga dette med sikkerhet for eierforhold. Videre styrte de unna de fleste andre land ved Middelhavet. Anbefalte ellers UK og Nederland samt Kanaløyene, men i disse landene er båtene dyrere. Og med dagens valutakurs, tror jeg disse meglerne/importørene sliter veldig, dessverre.

Siden jeg jobber i Tyskland for tiden, så har jeg set litt på priser her nede, både på diverse websider/Ebay samt hos lokale forhandlere her jeg er, samt det som står til salgs i båthavna her, bare for moro.

En veldig enkel konklusjon her. Alt for dyrt i forhold til hjemme. Å mye rare ting de setter på sjøen her i tillegg hehe

Men jeg vurdere å kjøre båten min ned her i sommer, om plan med danmarks ferie holder. Da vil jeg ha den glassblåst og total lakket på nytt, så alt utvendig er nytt. 

De har en MYE hyggeligere timepris på arbeide her nede hehe Å vi har 2 sjapper på siden av kontoret som kan ta jobben.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

• 1 år senere...

Vurderer for øyeblikket import av båt fra Danmark - er det noen som har gjort denne øvelsen og kjenner til hvilket system de har der når det gjelder registrering og pant?
Forhåpentligvis er de kommet lengre enn det latterlige systemet vi har i Norge hvor det er opp til den enkelte om båten skal være registrert..?

Ut fra det jeg kan se ellers er det bare å kjøpe en CE-godkjent båt, seile hjem, kontakte tollvesenet og betale 25% moms og så er alt greit?

mvh, Arne
www.tiarora.no

21 hours ago, Hulda said:

Bruktkjøp blir mer komplisert, @Båtadvokatenhar beskrevet prosedyre og dokumentasjonskrav.

Har søkt og søkt, men fant ikke den beskrivelsen..

Det jeg fant er at CE-kravet er enten automatisk innfridd om båten har vært registrert i EU fra før, eller frafalt om man kan verifisere at båten har vært tatt i bruk før '98.
Utenom dette er det bare mva som må håndteres ved ankomst Norge såvidt jeg kan se.

En annen sak er om man ønsker registrering i NOR, som blir en vesentlig større greie.

mvh, Arne
www.tiarora.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...