Ludde1960 Startet 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2020 Har en yanmar 125 hk 4jh3-dte med en kanzaki KMH4A med sluregir. Plutselig under full fart 3700 omdr. Ble det ingen fremdrift. Akkurat som propell/Aksel hadde brukket. Men utgående Aksel står stille. Dette har skjedd en gang før. Da slo jeg av motoren. Og kunnet etter 1-2 minutter kjøre igjen. Har nå kjørt 15 t etterpå, helt til nå. Motoren har gått 1100 t 2004 mod. Der var litt lide med olje. Fylte på 0,5 l. Men fremdeles ingen fremdrift. Kan det være noe med sluregiret ? Har noen andre vært borti i dette problemet? Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Har vært borti det samme med en 96 hk med sluregear. Plutselig uten fremdrift nå i vinter. Her ble alt tilsynelatende ok etter å ha byttet olje og fylt opp til maksmerket. Men vet ikke helt ennå da båten kun er kjørt noen få turer.... Flott om du kan sende meg en om dersom du finner ut at det kan være noe annet enn olja (nivå, viskositet, kvalitet) Sitér dette innlegget Link to post
sigmundh Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Jeg har samme motor og gear. Har desverre ikke løsningen på problemet ditt. Regner med at du har sjekket at wire og og regulatorene på gear følger hverandre også på slurereguleringen. Synes det er mye med etterfylling av 0,5 liter olje. Har kasse gått lenge med for lite olje kan det jo ha skjedd noe med lamellene her? Sitér dette innlegget Link to post
Ludde1960 Svart 31.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 Hei fs ! Takk for tips. Da jeg skiftet på ny olje var båten i orden igjen. Nesten merkelig spør du meg. Men virker gjør den. Har nå kjørt 2 t med den. Helt OK. Manualen for yanmar som følget med båten, står det at en bør gjør reint oljefilteret. Det er avbildet med lokk med 3skruer og filteret sitter bakom der med 1fjær som presser det ut mot dekselet. Men kan ikke finne det på gearboksa eller motoren. Noen som vet ? Men uansett takker for godt tips ?? Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 1.April.2020 Link til dette innlegget Svart 1.April.2020 Er litt usikker på KM4 giret, men jeg har KM5 versjonen. Til venstre bak på giret, nesten helt i bunnen. Tre skruer som holder lokket. Der sitter filteret på KM5. Sitér dette innlegget Link to post
EmilS Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Jeg har også Yanmar 4jh3dte med Kanzaki gear KMH4A. Motoren har nå gått ca1200 timer. Men har ikke ennå rengjort filteret på gearkassen. Kommer ikke til med noe verktøy. Filteret er under aksel litt til venstre. Må vel løsne akselflens fra gearet og dra aksel bakover for å komme til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.