Sjøvind Startet 29.Mars.2020 Del på Facebook Startet 29.Mars.2020 Skal montere ny turbo og nyrenset intercooler og varmeveksler. Det er en del forskjellige pakninger, hva bør jeg smøre de med før montering? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.Mars.2020 Del på Facebook Svart 29.Mars.2020 Uten å vite hvilken motor du snakker om er det...... litt snåsa Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Mars.2020 Del på Facebook Svart 29.Mars.2020 dieselfan skrev 4 minutter siden: Uten å vite hvilken motor du snakker om er det...... litt snåsa Hmmm, enig. Prøv Melange, spruter ikke i pannen. På femtitallet brukte man det til og med i håret, av samme grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 29.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2020 (redigert) Hehe, ok! Tar den. Det er en Yanmar 4jh2-ute. Intercooler så er det en pakning for luft og to pakninger til endelokk på sjøvannssiden. Varmeveksler en o-ring i hver ende og en pakning som skiller sjøvann inn og ut (z-pakning heter den visst). Turbo så er det en for eksos inn i turbo og en mellom turbo og eksosbend. Samt kobberpakninger og o-ring til smøreolje på turbo. Redigert 29.Mars.2020 av Sjøvind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 30.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2020 Det er altså en innenbords dieselmotor på 96 hk. Lurer på å bruke silikonfett på pakninger i varmeveksler og intercooler. Motorolje på oljepakninger. Og alupasta på eksospakninger kanskje. Hva tenkes om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Mars.2020 Del på Facebook Svart 30.Mars.2020 Jeg brukte bittelitt eksospasta på den ene siden av eksospakningene bare for at de ikke skulle skli mens jeg monterte dem. (På VP TMD40A) Dette fungerte fint. Brukte som sagt bare bittelite, og ikke for å tette noe mer. Pakningene er laget for å holde tett bare med presset mellom delene. I alle fall var det slik på min motor. O-ringene til varmeveksler har jeg bare fuktet forsiktig med kjølevæske. Vet ikke om det er rett, men det gled i alle fall fint inn. Det viktigste er jo å ikke skade gummien. O-ringer til olje smører jeg alltid med motorolje. Har gjort det samme med kobberringer også bare for å ha minst mulig friksjon når jeg strammer til. (Mange strammer for øvrig disse alt for hardt. ) Det er mulig overnevnte kan gjøres på en bedre måte, men det er i alle fall slik jeg har lært det og gjør det. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
bellen Svart 30.Mars.2020 Del på Facebook Svart 30.Mars.2020 Jeg brukte ikke noe som helst på min VP Ad31 når jeg overhalte den, med mindre det ikke var nevnt i manualen at pakningstoff skulle anvendes. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 31.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2020 Takk for konstruktive svar! Mulig jeg kompliserer dette. Tenker jeg går for et tynt lag silikonfett på o-ringene, olje på oljepakningene og resten tørre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.