Jump to content

Valg av liten påhengsmotor typ 2.5hp- Til små båter, kano og kajakk.

StigNot

Recommended Posts

Jeg vil kjøpe meg en liten påhengsmotor typ 2.5hp til bruk på små båter, kanoen og kajakken. Men usikker på hvilke jeg skal velge.
Den skal 90% av tiden brukes til dorging i ferskvann. Og det jeg egentlig ønsker er noe som er mest mulig støysvakt.
Har EL motor og bruker den mye men er lettere og ha med seg noen liter bensin enn flere store tunge batterier.
Utifra vekt har jeg egentlig kommet fram til att det enten blir suzuki eller yamaha. Men ønsker deres mening. :)

Har hatt to stk Honda 2.3, har nå Suzuki 2.5. Disse veier ca 13 kg, Honda er luftkjølt, Suzukien er vannkjølt. Begge bråker og vibrerer, Hondaen mest. Ville allikevel valgt Honda idag på grunn av sentrifugalkløtsjen, utrolig snedig patent når man blir vant til den.

Yamaha 2.5 ligger nok i klassen over disse to virker det som. Ulempen er vekten, ca 18 kg mener jeg å huske. 

Tja, muligens ikke helt optimalt. Man må gi litt ekstra gass for at den skal koble inn. Blir kanskje noe "rykk & napp"?

Suzukien har fri-forover spak. Her har de klart å la være å montere fettnippel, noe som fører til at spaken sitter "i sju steiner" etter noen år. Billig løsning. Vil tro Yamaha har en bedre patent på sin 2.5 

Ikke så mye spesielt med akkurat denne, men Selva er kanskje en av de mest innovative påhengerprodusentene nå. Hvis en ser f.eks på 6 hestekrefters motorene, så har de motor som kan lagres alle veier da den har seperat tank for totaktsolje, og de har også en med overliggende kamaksel. Det finner en ikke på tilsvarende fra Mercury eller lignende.  

Grunnen til at jeg nevnte den er et greit alternativ til Suzuki og Yamaha. Men kjøp noe med garanti og fra en forhandler du stoler på. Det er viktigst. Vær også obs på at flere forhandlere kan gå konkurs, så velg med omhu.

Jeg er en slags gjest

Blir det Suzuki så blir det en lokal forhandler som ikke går konk med det første. Og pga vekt så virker den mest intresangt. Yamaha 2,5 kan vist også lagres 3 veier. Men hvorfor man skal kunne trenge det ser jeg ikke helt.

Hva er konsekvensene av at man lagrer Suzuki stående med det som er fremover når den er på båt. Nedover?

Jeg har lest flere plasser at mange for problem med forgasser som tetter seg på disse små motorene, hva burde man gjøre for og unngå dette?
Tømme forgasser vær gang den skal stå noen dager?
Stenge bensin bryter og kjøre den tom?
Ser noen har Seafom i bensinen og mener det hjelper?
Kun kjøre alkylat bensin?

StigNot skrev for 1 time siden:

Kun kjøre alkylat bensin?

Ja, hvorfor ikke?

Jeg har en Honda 2,3 hk som kun er kjørt på alkylat siden den var ny. Aldri byttet plugger. Starter på 1/4 snor. Lar den stå over vinteren med alkylat på tanken. Alkylat får du på rene kanner og flasker hos Felleskjøpet og Biltema,  og en slik motor går et par timer på en liter. Jeg har også to aggregater, et Kipor og et Honda, som har vært kjørt med alkylat på samme måten. Har aldri opplevd problemer som har vært relatert til drivstoff, tvert om er de mer lettstartet og man slipper å tenke lagringstid, mm.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...