Jump to content

draco 21 med mercruiser 3,7L 170hk, hvilken propell?

monicaliereng@ho

Recommended Posts

Hei,jeg har en draco 21 med mercruiser 3,7L 170hk som jeg selv synes må jobbe litt for å komme I plan med kun 2 stk om bord.

Propellen som sitter på nå er en 14 1/2 ×21,ble fortalt at det ant er et bedre alternativ med 14 1/2 ×19,er det noen med litt erfaring rundt dette på en så type båt med denne motoren.?

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Valg å råd om propell til draco". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

Forsøkte å google litt. Ser ut som om max turtall bør ligge mellom 4200 og 4600rpm. (Så får heller noen korrigere meg her om jeg tar feil). Ja, da ville jeg tatt sjansen på å gå ned til 19" hvis dere får 4300rpm med 21". Da får dere bare passe på at turtallet ikke overstiger 4600rpm (holde igjen på gassen) hvis det er bittelitt mer å tyne ut av motoren med en 19" propell. Burde uansett gi bedre akselerasjon.:smiley:

Samtidig kan man tenke på om det gjør noe å «vente litt» å få båten i plan. Kjører dere ned trimmen maks før dere skal opp i plan?

Poenget er at bensinforbruket ved marsjfart vil øke, og støy pga at samme fart som før nå oppnås 300-400 rpm høyere.

jeg antar at dere ligger i plan og kjører mer og oftere i plan enn dere drar opp og ned i plan?

maks turtallet er ganske greit, så kanskje verdt å vurdere?

En ting dere kan gjøre, som er enkelt, for å få denne lettere opp i plan er å lage hull i propellen. Det høres frisk ut, men hør meg ut. Nyere propeller har ofte hull på sugesiden/baksiden av propellbladene i selve navet på propellen. Når man kjører sakte (før planing) er det mer motstand for eksosen å presse seg ut i vannet, og noe av eksosen kommer da ut fra disse hullene, det gjør det enklere for propellen å spinne opp og vil gjøre det litt raskere å få båten i plan.

performance-3.png.1dbb1aa60b2a655c9166e4f90dd2c93d.png

Som du ser på bildet - en yamaha propell - har du borret et 6-12 mm stort hull i navet på propellen. Dere kan prøve dere frem for å se hvor stort hull som skal til. Begynn med 6mm

Når båten er i plan vil eksosen suges ut av enden på propellen uansett. Så det er ikke farlig eller går ut over toppfart!

Jeg gjorde dette på en kompis sin båt. Han byttet til en ny flott 4bl stålpropell som ga ham vesentlig bedre drivstoff økonomi og marsfart, men treeeeg å få i plan. Med et 10mm hull bak hvert propellblad ble det full klaff. Mye kjappere å få i plan og beholdt de andre egenskapene.

Mens andre har sin erfaring fra å lage vent.hull i aluminiumspropeller og er bekymret for om det går i en stålpropell

»hello, i know the theory of drilling the small 1/8th or so vent holes between the blades to let the motor rev up quicker and take off faster in gear. i have done this with my inline 6 115 on a 21p aluminum prop.clear.gifclear.gifbut....clear.gifclear.gifnow i have a 1989 mercury 90hp 3 cylinder and a 17p SS prop, a rapture , i believe is how you spell it.clear.gifclear.gifi really liked the way it pinned you to the seat and took off really quickly without affecting top end speed .clear.gifclear.gifi wanted to do the same with this prop, but didnt know if it was advised or disadvised because its SS versus aluminum.clear.gifclear.gifany ideas?»

Min erfaring går tilbake til at Leif Strømøy gjorde dette på vår Black Max alu prop på et Alpha drev på sent 70 tall, han var en luring på båt gamle racingreven!

Jeg har erfarinng med slike ventilajonshull på 2 ulike propeller , Turbo Quest 13.25x19" stål.  Prøvd på en Yamarin 59C.  Her fungerte det ikke helt bra  - fikk spinn/slipp i marsjfart.  Limte ingen hullene - alt ok.  Og en Hustler alu propell på weslingen min. Her funker det helt flott. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

monicaliereng@ho skrev On 5.4.2020 at 16.22:

Ups,ja hva skal en si å tro?

Nei, det kan jeg være veldig enig i... og kan bare beklage på vegne av mange velmenende mennesker her inne.

Deres motor har en anbefalt turtallsområde ifølge Mercruisers manual, fra 3800-4200 rpm.

Se selv på side 35  under (en 3.7 liter motor heter 470 på us). Det betyr at dere er allerede litt over maks av det anbefalte turtallsområdet

Denne motoren er laget med aluminiumsblokk og toppen i jern, og disse utvider seg ulikt, noe som gjør at den er litt sensibel for høy temperatur - noe som kan oppstå ved for høyt turtall. Topppakningen er kjent for å ryke på denne motoren om den blir for varm. Derfor vil jeg ikke anbefale dere å øke turtallet over grensen anbefalt ved maks gasspådrag. Dere kan selvsagt velge en propell med mindre stigning for å komme raskere opp i fart, men dere må passe dere for ikke å øke turtallet over maks grensen. For å unngå problemer. Ville være min anbefaling.

Dere kan eventuelt gjøre andre grep for å få den til å lettere komme i plan som jeg har beskrevet tidligere.

Jeg synes det er synd med synsing og ubegrunnete påstander når man søker et svar slik som dere gjør og kan bare beklage at man ikke prøver å holde seg innenfor folkeskikk og ikke minst å ha gode begrunnelser og fakta som understøtter ens anbefalinger.

Jeg håper dette kan unngå at dere overbelaster motoren og ikke fører dere ut i probelemer med denne flott arbeidshesten av en motor, om den bare blir stelt med!

Lykke til

Redigert av alfaalfa (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...