monicaliereng@ho Startet 30.Mars.2020 Del på Facebook Startet 30.Mars.2020 Hei,jeg har en draco 21 med mercruiser 3,7L 170hk som jeg selv synes må jobbe litt for å komme I plan med kun 2 stk om bord. Propellen som sitter på nå er en 14 1/2 ×21,ble fortalt at det ant er et bedre alternativ med 14 1/2 ×19,er det noen med litt erfaring rundt dette på en så type båt med denne motoren.?⚓ Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Valg å råd om propell til draco". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 30.Mars.2020 Del på Facebook Svart 30.Mars.2020 Vet du hvilket turtall du får på max og hvilken fart du oppnår på max? Det gjør det enklere å svare. Sitér dette innlegget Link to post
monicaliereng@ho Svart 30.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2020 Nei Beklager det ble ikke sjekket. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 30.Mars.2020 Del på Facebook Svart 30.Mars.2020 Ok, en 19" propell vil nok hjelpe på akselerasjonen. Bare passe på at turtallet ikke overstiger motorens max. Tror det skal være 4200rpm. Kanskje 4600rpm hvis det er en nyere utgave av 170hk/3,7L. Sitér dette innlegget Link to post
monicaliereng@ho Svart 30.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2020 Fant noen notater fra siste sesong, reg 4300rpm på max Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 30.Mars.2020 Del på Facebook Svart 30.Mars.2020 Vet du hvor gammel motoren er/årstall? Sitér dette innlegget Link to post
Mortenliereng Svart 30.Mars.2020 Del på Facebook Svart 30.Mars.2020 84-85 mod Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 30.Mars.2020 Del på Facebook Svart 30.Mars.2020 Forsøkte å google litt. Ser ut som om max turtall bør ligge mellom 4200 og 4600rpm. (Så får heller noen korrigere meg her om jeg tar feil). Ja, da ville jeg tatt sjansen på å gå ned til 19" hvis dere får 4300rpm med 21". Da får dere bare passe på at turtallet ikke overstiger 4600rpm (holde igjen på gassen) hvis det er bittelitt mer å tyne ut av motoren med en 19" propell. Burde uansett gi bedre akselerasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Mortenliereng Svart 30.Mars.2020 Del på Facebook Svart 30.Mars.2020 Tusen takk for gode råd?☺ Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 31.Mars.2020 Del på Facebook Svart 31.Mars.2020 Samtidig kan man tenke på om det gjør noe å «vente litt» å få båten i plan. Kjører dere ned trimmen maks før dere skal opp i plan? Poenget er at bensinforbruket ved marsjfart vil øke, og støy pga at samme fart som før nå oppnås 300-400 rpm høyere. jeg antar at dere ligger i plan og kjører mer og oftere i plan enn dere drar opp og ned i plan? maks turtallet er ganske greit, så kanskje verdt å vurdere? Sitér dette innlegget Link to post
Mortenliereng Svart 31.Mars.2020 Del på Facebook Svart 31.Mars.2020 Ja sant det? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Mars.2020 Del på Facebook Svart 31.Mars.2020 Evt kan det jo vurderes å montere trimflaps for å gi den litt ekstra løft i hekken når det trengs mest Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mortenliereng Svart 1.April.2020 Del på Facebook Svart 1.April.2020 Det blir det etter vært helt klart.☺ Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 3.April.2020 Del på Facebook Svart 3.April.2020 En ting dere kan gjøre, som er enkelt, for å få denne lettere opp i plan er å lage hull i propellen. Det høres frisk ut, men hør meg ut. Nyere propeller har ofte hull på sugesiden/baksiden av propellbladene i selve navet på propellen. Når man kjører sakte (før planing) er det mer motstand for eksosen å presse seg ut i vannet, og noe av eksosen kommer da ut fra disse hullene, det gjør det enklere for propellen å spinne opp og vil gjøre det litt raskere å få båten i plan. Som du ser på bildet - en yamaha propell - har du borret et 6-12 mm stort hull i navet på propellen. Dere kan prøve dere frem for å se hvor stort hull som skal til. Begynn med 6mm Når båten er i plan vil eksosen suges ut av enden på propellen uansett. Så det er ikke farlig eller går ut over toppfart! Jeg gjorde dette på en kompis sin båt. Han byttet til en ny flott 4bl stålpropell som ga ham vesentlig bedre drivstoff økonomi og marsfart, men treeeeg å få i plan. Med et 10mm hull bak hvert propellblad ble det full klaff. Mye kjappere å få i plan og beholdt de andre egenskapene. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 3.April.2020 Del på Facebook Svart 3.April.2020 (redigert) Dette må du sjølvsagt ikkje finne på gjøre. Med en aluminiumspropell da all fremdrift vil stoppe opp. Redigert 3.April.2020 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 3.April.2020 Del på Facebook Svart 3.April.2020 (redigert) Man bør ikke gjøre dette dersom man har en saktegående båt. Aluminium eller stål betyr ingenting. På denne båten og i disse hastigheter vil dette fungere bra til formålet. Redigert 3.April.2020 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 3.April.2020 Del på Facebook Svart 3.April.2020 Nei veit du ka. Å drive spre slikt tullball og sprøyt hører ikkje heime noe sted. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 5.April.2020 Del på Facebook Svart 5.April.2020 Mens andre har sin erfaring fra å lage vent.hull i aluminiumspropeller og er bekymret for om det går i en stålpropell »hello, i know the theory of drilling the small 1/8th or so vent holes between the blades to let the motor rev up quicker and take off faster in gear. i have done this with my inline 6 115 on a 21p aluminum prop.but....now i have a 1989 mercury 90hp 3 cylinder and a 17p SS prop, a rapture , i believe is how you spell it.i really liked the way it pinned you to the seat and took off really quickly without affecting top end speed .i wanted to do the same with this prop, but didnt know if it was advised or disadvised because its SS versus aluminum.any ideas?» Min erfaring går tilbake til at Leif Strømøy gjorde dette på vår Black Max alu prop på et Alpha drev på sent 70 tall, han var en luring på båt gamle racingreven! Sitér dette innlegget Link to post
monicaliereng@ho Svart 5.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2020 Ups,ja hva skal en si å tro?⚓⚓⚓ Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.April.2020 Del på Facebook Svart 5.April.2020 Jeg har erfarinng med slike ventilajonshull på 2 ulike propeller , Turbo Quest 13.25x19" stål. Prøvd på en Yamarin 59C. Her fungerte det ikke helt bra - fikk spinn/slipp i marsjfart. Limte ingen hullene - alt ok. Og en Hustler alu propell på weslingen min. Her funker det helt flott. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Cerberus Svart 5.April.2020 Del på Facebook Svart 5.April.2020 Etter data som har kommer frem om turtall og hva det bør være og kordan båten er treg så vil å gå ned til 19" av samme type propell bli heilt perfekt det. Nei den vil ikkje bruke meir bensin som en her foreslo, tvert imot heller. Så det kan du trygt gjøre med garantert bedre resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Mortenliereng Svart 6.April.2020 Del på Facebook Svart 6.April.2020 Ja,blir ny propell ☺ Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 6.April.2020 Del på Facebook Svart 6.April.2020 (redigert) monicaliereng@ho skrev On 5.4.2020 at 16.22: Ups,ja hva skal en si å tro?⚓⚓⚓ Nei, det kan jeg være veldig enig i... og kan bare beklage på vegne av mange velmenende mennesker her inne. Deres motor har en anbefalt turtallsområde ifølge Mercruisers manual, fra 3800-4200 rpm. Se selv på side 35 under (en 3.7 liter motor heter 470 på us). Det betyr at dere er allerede litt over maks av det anbefalte turtallsområdet Denne motoren er laget med aluminiumsblokk og toppen i jern, og disse utvider seg ulikt, noe som gjør at den er litt sensibel for høy temperatur - noe som kan oppstå ved for høyt turtall. Topppakningen er kjent for å ryke på denne motoren om den blir for varm. Derfor vil jeg ikke anbefale dere å øke turtallet over grensen anbefalt ved maks gasspådrag. Dere kan selvsagt velge en propell med mindre stigning for å komme raskere opp i fart, men dere må passe dere for ikke å øke turtallet over maks grensen. For å unngå problemer. Ville være min anbefaling. Dere kan eventuelt gjøre andre grep for å få den til å lettere komme i plan som jeg har beskrevet tidligere. Jeg synes det er synd med synsing og ubegrunnete påstander når man søker et svar slik som dere gjør og kan bare beklage at man ikke prøver å holde seg innenfor folkeskikk og ikke minst å ha gode begrunnelser og fakta som understøtter ens anbefalinger. Jeg håper dette kan unngå at dere overbelaster motoren og ikke fører dere ut i probelemer med denne flott arbeidshesten av en motor, om den bare blir stelt med! Lykke til Redigert 6.April.2020 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 6.April.2020 Del på Facebook Svart 6.April.2020 (redigert) Ja du er jaggu ikkje lite frekk, du kan heller beklage dine egne ville anbefalinger og misforståtte oppfatninger om hvordan ting fungerer. Mama Mia altså for en sjølhøgtidelig type Redigert 6.April.2020 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.