Guest Sverrejo Startet 31.Mars.2020 Del på Facebook Startet 31.Mars.2020 Vurderer å anskaffe VHF. Får jeg noen nytte av å kjøpe samme fabrikkmerke som kartplotter når jeg ikke ønsker oversikt over andre båter (AIS?). Har sett på Standard HorizonGX1400G, noen som har erfaring med denne? MÅ jeg ha utvendig antenne når VHF har innebygget GPS? Og til slutt, hva med en vhf fra Garmin(115i), er det et bedre valg siden jeg har Garmin plotter? Båt er Agder 840. For meg er det vanskelig å forstå alle beskrivelser på salgsannonser, alle er jo best. Men er de det? Sitér dette innlegget Link to post
aleksbe Svart 31.Mars.2020 Del på Facebook Svart 31.Mars.2020 Standard Horizon GX1400G er heilt sikkert ein god nok VHF, uten at eg har direkte erfaring med typen. Men du må ha utvendig antenne ja, helst montert så høgt som mogleg, slik at du får best rekkevidde. GPS er kun til bruk av DSC (digital selective calling.) Sjølve voice-funksjonen på VHF har ingenting med GPS å gjere. Trur ikkje eg ser nokon grunn til å ha samme merke på kartplotter og VHF om dei ikkje skal kommunisere i lag. Husk VHF kurs/sertifikat, om du ikkje har det. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 31.Mars.2020 Del på Facebook Svart 31.Mars.2020 (redigert) Dersom du skal ha "nødknappen" til å fungere (og det bør du), bør du enten ha VHF med egen GPS-mottaker eller kobling mot kartplotter. Redigert 31.Mars.2020 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 31.Mars.2020 Del på Facebook Svart 31.Mars.2020 Hvis dsc skal fungere må du ha en gps-antenne eller koble den sammen med plotteren slik at den kan hente posisjon derfra (ser Havelle skriver det samme nå). Hvis du vil ha egen gps antenne kan det gjerne være ei lita innvendig antenne. Dcs eller "nødknappen" betyr at du har en rød knapp du kan holde inne i 3 sek så sender den nødsignal, båtnavn og posisjon til kystradioer og andre båter. Sitér dette innlegget Mons Link to post
TideRace Svart 31.Mars.2020 Del på Facebook Svart 31.Mars.2020 mons skrev 31 minutter siden: Dcs eller "nødknappen" betyr at du har en rød knapp du kan holde inne i 3 sek så sender den nødsignal, båtnavn og posisjon til kystradioer og andre båter. Dette forutsetter at du har lagt inn mmsi-nummer i vhf`en. I praksis vil det si at du har tatt VHF-sertifikat og fått tildelt mmsi-nummer. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 31.Mars.2020 Del på Facebook Svart 31.Mars.2020 Du må på ingen måte ha VHF av samme merke som plotter. Det du må ha er VHF med DSC (Digital Selective Calling) Dette gir deg nødhjelp ved hjelp av et tastetrykk. Fastmontert VHF må ha toppmontert antenne. Jo høyere opp den kommer jo lenger rekkevidde får den. VHF kobler du enkelt til plotteren din via NMEA 0183 eller NMEA 2000. Det står godt forklart i bruksanvisningen. I tillegg til fastmontert har jeg hele tre bærbare VHF ombord hos meg. To av disse med DSC. Og frua har også VHF sertifikat. VHF er en del av sikkerhetspakka som alle burde ha! Mobil gir falsk trygghet. Mobil er en en til en kommunikasjon mens VHF er en til mange kommunikasjon. Skulle uhellet være ute vil den bærbare som flyter og blinker fortsatt gi mulighet til kommunikasjon. Det vil ikke mobilen gi deg. Ta kontakt med Seatronic om du skulle lure på noe. De kan VHF og de kan Standard Horizon. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Jannmar Svart 31.Mars.2020 Del på Facebook Svart 31.Mars.2020 (redigert) mons skrev for 2 timer siden: Hvis dsc skal fungere må du ha en gps-antenne eller koble den sammen med plotteren slik at den kan hente posisjon derfra (ser Havelle skriver det samme nå). Hvis du vil ha egen gps antenne kan det gjerne være ei lita innvendig antenne. Hei Sverrejo, Standard Horizon GX1400G har, som du sier, innebygget GPS-antenne, så du trenger ikke noen ekstra antenne for at GPS skal fungere. Når GPS fungerer, fungerer også DSC (nødknappen). Denne radioen har ikke innebygget VHF-antenne. Det er det ingen fastmonterte radioer som har. Så for å kunne snakke og samtale med andre båter eller kystradioen, må du ha en utvendig VHF-antenne. Standard Horizon er meget gode radioer. Håper dette ga svar på noe av det du spurte om. Redigert 31.Mars.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 31.Mars.2020 Del på Facebook Svart 31.Mars.2020 Janmar har rett. Denne radioen har innebygget alt du trenger. Jeg bruker en tidligere modell som må ha GPS antennesignal inn fra ekstern kilde. For at DSC skal virke må du betale lisens og få tildelt et mmsi nummer som du legger inn i radioen. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Guest Sverrejo Svart 31.Mars.2020 Del på Facebook Svart 31.Mars.2020 Tusen takk for tilbakemelding. Kjøpte vhf idag og regner med at prøve er bestått om kort tid. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 31.Mars.2020 Del på Facebook Svart 31.Mars.2020 (redigert) Veldig bra! Hå Sverrejo skrev 1 time siden: Tusen takk for tilbakemelding. Kjøpte vhf idag og regner med at prøve er bestått om k ort tid. Veldig bra!??? Håper du tar kurs med undervisning. Tar du nettkurs håper jeg du bruker den flittig så du får erfaring med den!??? Redigert 31.Mars.2020 av Erikda (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
bjorngb Svart 31.Mars.2020 Del på Facebook Svart 31.Mars.2020 Jeg har tidligere hatt Std Horizon 1600E og var veldig fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Sverrejo Svart 1.April.2020 Del på Facebook Svart 1.April.2020 Takk til alle som har svart. Valgte et kurs fra Telenor. Veldig greit.Og har bestått. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 1.April.2020 Del på Facebook Svart 1.April.2020 (redigert) Phoebe skrev On 31.3.2020 at 10.36: Slettet. Redigert 1.April.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
aleksbe Svart 1.April.2020 Del på Facebook Svart 1.April.2020 Lazyjack skrev 5 minutter siden: Går ikke distress anrop ut om ikke mmsi er definert inn apparatet? Nei, MMSI må legges inn på VHFen for at distress skal fungere. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 1.April.2020 Del på Facebook Svart 1.April.2020 aleksbe skrev Just now: Nei, MMSI må legges inn på VHFen for at distress skal fungere. Det var det jeg også fant ut. Derfor slettet jeg innlegget mitt ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Sverrejo Svart 24.April.2020 Del på Facebook Svart 24.April.2020 Koblet opp vhf,antenne og hadde problemer å få slått på vhf. Etter gjentatte trykk på on og venting,så slo den seg på. Fikk lagt inn min id og slo av vhf. Neste gang jeg skulle slå på så ryker sikringen. Prøver i annen båt,sikring ryker. Så da er det tilbake til start. Kjøpe ny vhf. Standard Horizon blir det ikke, penga ut av vinduet Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 24.April.2020 Del på Facebook Svart 24.April.2020 Sverrejo skrev for 12 timer siden: Koblet opp vhf,antenne og hadde problemer å få slått på vhf. Etter gjentatte trykk på on og venting,så slo den seg på. Fikk lagt inn min id og slo av vhf. Neste gang jeg skulle slå på så ryker sikringen. Prøver i annen båt,sikring ryker. Så da er det tilbake til start. Kjøpe ny vhf. Standard Horizon blir det ikke, penga ut av vinduet Akkurat det problemet har jeg ikke hørt om! Hvor kjøpte du den? Jeg er en svoren tilhenger av iCom. Meget god lyd og radio! I dag har jeg den største til Simrad og den er også knakende god!??? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Guest Sverrejo Svart 25.April.2020 Del på Facebook Svart 25.April.2020 Svart pm Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 27.April.2020 Del på Facebook Svart 27.April.2020 Må ha vært noe trøbbel med siden her inne. Håper det ordner seg nå @Sverrejo! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Guest Sverrejo Svart 27.April.2020 Del på Facebook Svart 27.April.2020 Så ender historien. Forhandler mener det var brukerfeil at vhf ikke fungerer, men erstattet kjøpesum. Jeg valgte å kjøpe SH GX1850 GPS, koblet den til samme antenne og pluss og minus kabel som tidligere. Alt fungerer perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.