Jump to content

Råd ifm besiktigelse/ kjøp av Fairline 36 Sedan (TAMD 61A)


_Bliss_

Recommended Posts

Vurderer for tiden en Fairline 36 Sedan 90mod.

Motorisering 2x TAMD 61A.

 

Dette begynner å bli en gammel skute, så noen skavanker må en regne med.

Er det noen kjente feil/ problemer med disse båtene som en bør være ekstra oppmerksom på?

Det samme gjelder motorer, er det noe som må sjekkes ekstra nøye? 

 

Det er ikke montert septik, så det blir noe jobb ifm med det.

Er det noen med samme type båt som kan si noe om vanlig/ gunstig plassering av septiktank? Under seng i gjestelugar?

Redigert av Snartbåt? (see edit history)
Link to post

Positive og negative erfaringer mottas med takk:smiley: 

Både når det gjelder båt og motor.

 

Det største minuset jeg ser selv er mangel på hekkport. Det kan selvsagt gjøres noe med, men det krever mye arbeid.

Alderen er vel heller ingen pluss.

 

Er litt i tenkeboksen når det gjelder kjøp. Ser for meg at neste båt ikke skal skiftes ut de første årene. Er det da lurt å kjøpe en 30 år gammel båt??:confused: er nok ingen fasit svar på det...

Link to post

Har en Princess Riviera 36 fra 1988 med samme motorer.  De er normalt svært slitesterke med lavt turtall og mye sylindervolum. og Ikke elektronikk i det hele tatt som kan feile.  Tidligere eiers vedlikehold er selvfølgelig viktig. Mine har gått ca 1800 timer og de skal kunne gå ca 15000 timer hvis korrekt service osv ifølge en Volvo ekspert jeg kjenner. Mine har siden 1988 byttet en turbo, og en starter  pluss en kjøler er renovert . Tidligere eier av mine motorer ha fulgt boka hele veien og dokumentert alt. De ryker litt ved oppstart men er Volvo så normalt.

Redigert av TerjeFjern (see edit history)
Link to post

Takker for svar.

Da tolker jeg det slik at disse motorene normalt ikke skal ryke noe særlig på varm motor?

Dersom gløding er i orden er det også begrenset med røy ved kaldstart? eller ryker de godt uansett i starten?

Jeg er vant med 41 motor uten gløding.

Skal oljetrykk være tilsvarende som på 41 motorene ca mellom 5-6bar kald motor/ høyt turtall og ca 2-4 ved tomgang varm motor?

Link to post

Ville tappet av grovfiltrene i en plastkopp og sett hvordan det så ut. Sjekket hvordan girolja ser ut («vanlig» å bytte sb gir etterhvert - gjorde det på min F36). Sjekk at du kan snurre akslingene for hånden (skiftet akslinger og propeller på min). Eksosbend bør være byttet. Hvis ikke så blir det dine 30’ om svært kort tid. 
 

Hold oss oppdatert! Knallbra båt du vurderer! Lykke til.

Link to post
nordan family 27 skrev for 2 timer siden:

Ville tappet av grovfiltrene i en plastkopp og sett hvordan det så ut. Sjekket hvordan girolja ser ut («vanlig» å bytte sb gir etterhvert - gjorde det på min F36). Sjekk at du kan snurre akslingene for hånden (skiftet akslinger og propeller på min). Eksosbend bør være byttet. Hvis ikke så blir det dine 30’ om svært kort tid. 
 

Hold oss oppdatert! Knallbra båt du vurderer! Lykke til.

Takker for tips.

Er det slik at sb gear er mer utsatt?

Det er mpm 220 gear på denne.

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...