_Bliss_ Startet 31.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 31.Mars.2020 (redigert) Vurderer for tiden en Fairline 36 Sedan 90mod. Motorisering 2x TAMD 61A. Dette begynner å bli en gammel skute, så noen skavanker må en regne med. Er det noen kjente feil/ problemer med disse båtene som en bør være ekstra oppmerksom på? Det samme gjelder motorer, er det noe som må sjekkes ekstra nøye? Det er ikke montert septik, så det blir noe jobb ifm med det. Er det noen med samme type båt som kan si noe om vanlig/ gunstig plassering av septiktank? Under seng i gjestelugar? Redigert 31.Mars.2020 av Snartbåt? (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 5.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Positive og negative erfaringer mottas med takk Både når det gjelder båt og motor. Det største minuset jeg ser selv er mangel på hekkport. Det kan selvsagt gjøres noe med, men det krever mye arbeid. Alderen er vel heller ingen pluss. Er litt i tenkeboksen når det gjelder kjøp. Ser for meg at neste båt ikke skal skiftes ut de første årene. Er det da lurt å kjøpe en 30 år gammel båt?? er nok ingen fasit svar på det... Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 (redigert) Har en Princess Riviera 36 fra 1988 med samme motorer. De er normalt svært slitesterke med lavt turtall og mye sylindervolum. og Ikke elektronikk i det hele tatt som kan feile. Tidligere eiers vedlikehold er selvfølgelig viktig. Mine har gått ca 1800 timer og de skal kunne gå ca 15000 timer hvis korrekt service osv ifølge en Volvo ekspert jeg kjenner. Mine har siden 1988 byttet en turbo, og en starter pluss en kjøler er renovert . Tidligere eier av mine motorer ha fulgt boka hele veien og dokumentert alt. De ryker litt ved oppstart men er Volvo så normalt. Redigert 5.April.2020 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Det er kjølere og det som er på utsiden som gjerne er problemet. Den må tåle å gå på fullt turtall uten at tempen øker. Ryker den for mye bør ventiler justeres og kanskje gå gjennom dysene. Motorene Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
navid Svart 6.April.2020 Link til dette innlegget Svart 6.April.2020 TerjeFjern skrev for 8 timer siden: De ryker litt ved oppstart men er Volvo så normalt. Sjekk at du får et markert spenningsfall på voltmeteret når du slår glødingen på, som indikerer at glødingen fungerer. Mine to gamle 61a ryker ikke under oppstart, etter at jeg skiftet sikringene. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 6.April.2020 Link til dette innlegget Svart 6.April.2020 Båtadvokaten har vel en slik båt. Hør med han. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
_Bliss_ Svart 6.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2020 Takker for svar. Da tolker jeg det slik at disse motorene normalt ikke skal ryke noe særlig på varm motor? Dersom gløding er i orden er det også begrenset med røy ved kaldstart? eller ryker de godt uansett i starten? Jeg er vant med 41 motor uten gløding. Skal oljetrykk være tilsvarende som på 41 motorene ca mellom 5-6bar kald motor/ høyt turtall og ca 2-4 ved tomgang varm motor? Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 6.April.2020 Link til dette innlegget Svart 6.April.2020 Hentet fra instruksjonsboka TAMD61A: Oil pressure, hot engine, operating speed: 3,0 - 5,5 kp/cm2 (43 - 80 psi) idling speed: min 1,5 kp/ cm2 (21 psi) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 6.April.2020 Link til dette innlegget Svart 6.April.2020 Ville tappet av grovfiltrene i en plastkopp og sett hvordan det så ut. Sjekket hvordan girolja ser ut («vanlig» å bytte sb gir etterhvert - gjorde det på min F36). Sjekk at du kan snurre akslingene for hånden (skiftet akslinger og propeller på min). Eksosbend bør være byttet. Hvis ikke så blir det dine 30’ om svært kort tid. Hold oss oppdatert! Knallbra båt du vurderer! Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 6.April.2020 Link til dette innlegget Svart 6.April.2020 (redigert) Ta en kontroll under kjølera for hånd eller med speil og lykt om du ikke kommer til, og sjekk at det ikke er lekkasje eller irr/saltutslag. Det blir fort noen tusen ekstra visst du må av med alle fire for lodding og om-pakking. Red: Lykke til! Redigert 6.April.2020 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 6.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2020 nordan family 27 skrev for 2 timer siden: Ville tappet av grovfiltrene i en plastkopp og sett hvordan det så ut. Sjekket hvordan girolja ser ut («vanlig» å bytte sb gir etterhvert - gjorde det på min F36). Sjekk at du kan snurre akslingene for hånden (skiftet akslinger og propeller på min). Eksosbend bør være byttet. Hvis ikke så blir det dine 30’ om svært kort tid. Hold oss oppdatert! Knallbra båt du vurderer! Lykke til. Takker for tips. Er det slik at sb gear er mer utsatt? Det er mpm 220 gear på denne. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 6.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2020 (redigert) @nordan family 27 https://baatplassen.no/i/profile/5203-nordan-family-27/ hvor er septiktank og utløp/gjennomføring plassert på din båt og hvor stor tank? Får vist ikke til å tagge. Hvordan virker det? Redigert 6.April.2020 av Snartbåt? Feil tag (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 7.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2020 @nordan family 27 Da fant jeg ut av det? Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 21.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2020 Den aktueller båten viste seg å være ett mindre bra eksemplar. Etter en nøyere gjennomgang av maskinene ble det en enkel avgjørelse å takke nei til denne. Så jakten fortsetter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.