Jump to content

Bytte propell på Nordkapp 500 Enduro med E-tec 90


stigbåt

Recommended Posts

Det er veldig vanskelig å spå hvordan resultatet blir når man bytter fra en type propell til en helt annen type propell. Du får nå 3% slip med alupropellen. Det er jo litt uvanlig kanskje.

 

Hvis vi sier at du får en knop ekstra med en Viper 17" og du får et slip på 7%: Da vil du få rundt 5300 o/min. Dermed bør du nesten bare se om du får prøvd en Viper. Jeg tror faktisk jeg ville satset på 17" først - men som sagt: Umulig å si.

Link to post

Det er mulig å sannsynliggjøre hva som vil skje og turtall. litt synsing basert på profil og design på propell.

Viper har tykke blad og har greit med slip, Raker har tynnere blad og har bedre grep på maks turtall. Men jeg drar inn Raker som et alternativ til Viper...

En viper er tung å drive med tykke blad men har lite areal mot bladtuppene - så 320-370 rpm opp ift alu, og noe mer fart. Men ikke mye...

Link to post

Hvis jeg forstår deg riktig, så skal du ha ny propell uansett? Da ville jeg faktisk prøvd ut noe annet enn det som allerede stod på. Jeg synes du har lavt wot-turtall allerede og ville ikke bare byttet til lik propell som du allerede har. En ny alupropell koster vel fort 1500-2000,-? Og kjører du på en liten pinne/taubit risikerer du at alupropellen blir ødelagt. Du finner både Viper og Raker på Finn til ca. samme pris/en tusenlapp mer:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=170577044

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=153001084

18" er vel minste Raker for 4,25" gearcase. Kanskje alfaalfa har en formening om hvilket slip man kan forvente med Rakeren.

Link to post

Vel... Ikke alltid lett å si hva som er riktig når det gjelder propellvalg. Jeg tviler ikke på at Rakeren er en av de raskeste propellene til din motor. Dog tror jeg at turtallet vil havne rundt 5000-5100rpm selv med et par knop ekstra. Dermed frykter jeg at den ikke vil være optimal til vannport.

 

Et argument for Rakeren er at den er prisgunstig og at den neppe dukker ofte opp på bruktbørsen. Dermed tror jeg den er lettere å få solgt enn en Viper. Disse er det flust av. Så et tips kan være å bare kjøpe den og prøve. Det skader jo ikke, og den kan selges videre uten stort tap.

 

En annen innfallsvinkel er å bare kjøpe en alupropell. Da hadde jeg sett etter en som gav 2-300rpm mer enn den du har.

 

Hvis du ønsker å finne en propell som er "midt i blinken" tror jeg nesten du må kjøpe nytt. D.v.s. at det fort koster en del tusen. Det er vel kanskje en propell jeg synes virker mer interessant enn de fleste andre. Mercurys Spitfire X7. Det er en 4-bladpropell som fåes i veldig mange ulike pitch. Det skal være en bra rask propell. Bra grep til vannsport og du kan få et pitch som gir deg nokså nøyaktig det turtallet du sikter etter. Regn dog med å måtte betale kanskje 8-9000,-.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...