stigbåt Startet 31.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 31.Mars.2020 (redigert) Har 13 ¼ x 17 orginal aluminiums propell på min E-tec 90. Med den, så har jeg 5000 omdr/min og 34 knop. Ønsker å bytte til Evinrude rustfri Viper propell. Tenker på 13⁷⁄₈ x 15. Hvordan vil dette byttet påvirke turtall og fart. Redigert 31.Mars.2020 av stigbåt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 31.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 Det er veldig vanskelig å spå hvordan resultatet blir når man bytter fra en type propell til en helt annen type propell. Du får nå 3% slip med alupropellen. Det er jo litt uvanlig kanskje. Hvis vi sier at du får en knop ekstra med en Viper 17" og du får et slip på 7%: Da vil du få rundt 5300 o/min. Dermed bør du nesten bare se om du får prøvd en Viper. Jeg tror faktisk jeg ville satset på 17" først - men som sagt: Umulig å si. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 1.April.2020 Link til dette innlegget Svart 1.April.2020 Det enkle svaret er å ringe Nordkapp. De har sikkert/kanskje testet ut båten med ulike propeller. Ta en prat med dem. Jeg ville tro at en Raker på din motor og båt ville kunne passe bra. Men hør med Nordkapp ! De er sikkert glad for å kunne hjelpe! Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 1.April.2020 Link til dette innlegget Svart 1.April.2020 Det er mulig å sannsynliggjøre hva som vil skje og turtall. litt synsing basert på profil og design på propell. Viper har tykke blad og har greit med slip, Raker har tynnere blad og har bedre grep på maks turtall. Men jeg drar inn Raker som et alternativ til Viper... En viper er tung å drive med tykke blad men har lite areal mot bladtuppene - så 320-370 rpm opp ift alu, og noe mer fart. Men ikke mye... Sitér dette innlegget Link to post
stigbåt Svart 3.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2020 Tok en telefon til Nordkapp, som alfaalfa forslo. I følge Nordkapp, hadde de tidligere forsøkt flere propell alternativ på denne båten, uten at det ga noe særlig forbedring. Så da blir det ny alu propell. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 3.April.2020 Link til dette innlegget Svart 3.April.2020 Hvis jeg forstår deg riktig, så skal du ha ny propell uansett? Da ville jeg faktisk prøvd ut noe annet enn det som allerede stod på. Jeg synes du har lavt wot-turtall allerede og ville ikke bare byttet til lik propell som du allerede har. En ny alupropell koster vel fort 1500-2000,-? Og kjører du på en liten pinne/taubit risikerer du at alupropellen blir ødelagt. Du finner både Viper og Raker på Finn til ca. samme pris/en tusenlapp mer: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=170577044 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=153001084 18" er vel minste Raker for 4,25" gearcase. Kanskje alfaalfa har en formening om hvilket slip man kan forvente med Rakeren. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 3.April.2020 Link til dette innlegget Svart 3.April.2020 Ulempen med Raker er at den gir 5% slip på wot (til vanlig), men øker mye nedover i turtall Sitér dette innlegget Link to post
stigbåt Svart 3.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2020 Jeg tenker også at WOT turtallet er litt lavt. Men en 13 7/8x17 Viper må vel bli enda mer tungdrevet enn orginal propellen. Men gjerne 13x18 Raker kunne fungert? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 3.April.2020 Link til dette innlegget Svart 3.April.2020 Hvis du skriver noen ord om hvordan du bruker båten, og hvilke egenskaper du synes er viktige: Da kan vi kanskje kunne spå om du bør gå for en 18" Raker eller noe helt annet... Sitér dette innlegget Link to post
stigbåt Svart 4.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Ønsker mest mulig fart. Båten brukes svært lite til fisking etc. Det er raske turer til butikken, samt noe vannsport. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Vel... Ikke alltid lett å si hva som er riktig når det gjelder propellvalg. Jeg tviler ikke på at Rakeren er en av de raskeste propellene til din motor. Dog tror jeg at turtallet vil havne rundt 5000-5100rpm selv med et par knop ekstra. Dermed frykter jeg at den ikke vil være optimal til vannport. Et argument for Rakeren er at den er prisgunstig og at den neppe dukker ofte opp på bruktbørsen. Dermed tror jeg den er lettere å få solgt enn en Viper. Disse er det flust av. Så et tips kan være å bare kjøpe den og prøve. Det skader jo ikke, og den kan selges videre uten stort tap. En annen innfallsvinkel er å bare kjøpe en alupropell. Da hadde jeg sett etter en som gav 2-300rpm mer enn den du har. Hvis du ønsker å finne en propell som er "midt i blinken" tror jeg nesten du må kjøpe nytt. D.v.s. at det fort koster en del tusen. Det er vel kanskje en propell jeg synes virker mer interessant enn de fleste andre. Mercurys Spitfire X7. Det er en 4-bladpropell som fåes i veldig mange ulike pitch. Det skal være en bra rask propell. Bra grep til vannsport og du kan få et pitch som gir deg nokså nøyaktig det turtallet du sikter etter. Regn dog med å måtte betale kanskje 8-9000,-. Sitér dette innlegget Link to post
stigbåt Svart 5.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Takk for mange fine tilbakemeldinger. Noen som har formening om hvordan en 13x18 raker vil påvirke fart/turtallet i forhold til std. alu. 13 ¼ x 17. Sitér dette innlegget Link to post
Seglar1 Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Prøv å heller løft motoren et hakk samtidig som du beholder 17 alu. Lite å hente på dette skroget, 34-36 kn er maks. Men du vil få en litt finere turtallsprofil. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.