Trawler 42 Startet 31.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 31.Mars.2020 Kjøpte nye zink plugger ti min Westerbeke 12.5 WMD, i følge tegninger skulle zinkpluggen befinne seg på toppen av varmeveklseren. Jeg var ikke kar om å finne den på varmeveklseren, så mistenker at den nok er en annen plass. Under badeplattformen har jeg to store zink plater med gjennomgang inn i båten ! Mitt spørsmål er da: Gjør en god kabel og forbindelse mellom generatoren og zinkplatene akter samme nytte som zinkpluggen ? Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Faxen Svart 31.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 Det er vel ingen dårlig løsning. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Hulda Svart 31.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 Nei. Det blir det samme som å sette et lommelyktbatteri på kjøkkenbordet å anse batteriet for å være en elektrisk krets. Det mangler i utgangspunktet felles elektrolytt. Men det er lett å sjekke. Mål om det går strøm mellom anoden og varmeveksleren. Går det strøm, er det mulig at det funker. Men vær klar over én sak. Kjølere med NiAl-forbindelser kan muligens ta skade av anoder av Zn og Al. Slike kjølere skal muligens ikke ha anoder eller anoder av Fe (jern). Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 31.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 Hmm..den må du forklare Hulda.. Jeg har også en slik 6 kg zink i akterspeilet, som kommer igjennom med bolter på innsiden, som igjen er kablet mot diverse bunnventiler...fabrikkmontert... så hva blir da forskjellen om en gjør det mot en sjøvannskjølt ekstern motor i båten...? Sier ikke at du har feil, men undres over logikken... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 OK. Du husker forsøket fra fysikken på skolen: Et glass med vann. Ha oppi koksalt og rør rundt. Nedi med en plate kobber og en plate sink. Ledninger som er koblet sammen med et amperemeter. Det går en strøm. Elektroner går fra sinken til kobberet. Ioner går fra sinken til kobberet. Da ligger anode (sink) og katode (kobber) i felles elektrolytt. Neste forsøk: Samme, men to glass med saltvann. Sinken i det ene glasset og kobberet i det andre glasset. Koble sammen med amperemeteret. Det går null strøm, hvorfor? Systemet deler ikke elektrolytt. Derfor funker det ikke. I dette tilfellet sitter det en kork i systemet i form av en impellerpumpe- ionene får ikke vandret. Men slike sentrale anoder beskytter gjennomføringer og alt annet som ligger og svømmer i samme sjøen og som er koblet elektrisk til anoden. Det er derfor anoden, om det skal være anode, ligger inne i kjøleren. Her blir det et 'mikrokosmos' lik forsøk nr. 1 over. Og om man skulle sjekke med amperemeter, som i forrige innlegg, så kan man bli lurt. Elektroner og ioner kan gå til en skroggjennomføring i stedet for inni kjøleren. Nå har jeg vært flink. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 31.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 (redigert) altså, anoden og ekstern motor har ikke kontakt med hverandre igjennom sjøen, jo den er jeg med på... Redigert 31.Mars.2020 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trawler 42 Svart 31.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 OK, da må jeg undersøke nærmere og kanskje sende noen bilder til Westebeke av generatoren ! Takk for svar alle sammen ! Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Lars H. Svart 31.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 Hulda skrev for 1 time siden: å har jeg vært flink. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Trawler 42 Svart 1.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2020 Oppdatering ! Da kom svar fra Westerbeke. Min maskin har iflg. bildene jeg sendte dem en uorginal varmeveksler ! Grenland Radiator og Sveis har ny orginal til ca 10 båtlapper. Tenker da at det er verdt et forsøk å demontere den som jeg har og se om jeg kan bore et sted og gjenge for zinkplugg selv. Takk for svar alle sammen ! Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
index Svart 1.April.2020 Link til dette innlegget Svart 1.April.2020 Er du sikker på at varmeveksleren trenger zinkanode da? Mange varmevekslere er laget i materialer som gjør andre overflødig. Da kan du fort gjøre ting verre med å borre hull og sette inn en anode som ikke skal være der.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Trawler 42 Svart 1.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2020 Hei Index ! Så var det noe nytt å tenke på Skal demontere litt og se inni. Hva vil f.eks. være et metall som ikke trenger zink ? Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Hulda Svart 2.April.2020 Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 Er sjøvannsdelen av CuNi- materiale, vil sink virke ødeleggende. Da skal i såfall anoden være av Fe. Sitér dette innlegget Link to post
Trawler 42 Svart 2.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 Takk så mye Hulda ! Da er det notert Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.