Jump to content

Kan zinkplugg erstattes av forbindelse til Zinkplate akter ?


Trawler 42

Recommended Posts

Kjøpte nye zink plugger ti min Westerbeke 12.5 WMD, i følge tegninger skulle zinkpluggen befinne seg på toppen av varmeveklseren.

Jeg var ikke kar om å finne den på varmeveklseren, så mistenker at den nok er en annen plass.

 

Under badeplattformen har jeg to store zink plater med gjennomgang inn i båten !

Mitt spørsmål er da: Gjør en god kabel og forbindelse mellom generatoren og zinkplatene akter samme nytte som zinkpluggen ?

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post

Nei. Det blir det samme som å sette et lommelyktbatteri på kjøkkenbordet å anse batteriet for å være en elektrisk krets. Det mangler i utgangspunktet felles elektrolytt. Men det er lett å sjekke. Mål om det går strøm mellom anoden og varmeveksleren. Går det strøm, er det mulig at det funker. Men vær klar over én sak. Kjølere med NiAl-forbindelser kan muligens ta skade av anoder av Zn og Al. Slike kjølere skal  muligens ikke ha anoder eller anoder av Fe (jern). 

Link to post

Hmm..den må du forklare Hulda..

Jeg har også en slik 6 kg zink i akterspeilet, som kommer igjennom med bolter på innsiden, som igjen er kablet mot diverse bunnventiler...fabrikkmontert... så hva blir da forskjellen om en gjør det mot en sjøvannskjølt ekstern motor i båten...?

Sier ikke at du har feil, men undres over logikken...

Link to post

OK. Du husker forsøket fra fysikken på skolen: Et glass med vann. Ha oppi koksalt og rør rundt. Nedi med en plate kobber og en plate sink. Ledninger som er koblet sammen med et amperemeter. Det går en strøm. Elektroner går fra sinken til kobberet. Ioner går fra sinken til kobberet. Da ligger anode (sink) og katode (kobber) i felles elektrolytt. Neste forsøk: Samme, men to glass med saltvann. Sinken i det ene glasset og kobberet i det andre glasset. Koble sammen med amperemeteret. Det går null strøm, hvorfor? Systemet deler ikke elektrolytt. Derfor funker det ikke. I dette tilfellet sitter det en kork i systemet i form av en impellerpumpe- ionene får ikke vandret. Men slike sentrale anoder beskytter gjennomføringer og alt annet som ligger og svømmer i samme sjøen og som er koblet elektrisk til anoden. Det er derfor anoden, om det skal være anode, ligger inne i kjøleren. Her blir det et 'mikrokosmos' lik forsøk nr. 1 over. Og om man skulle sjekke med amperemeter, som i forrige innlegg, så kan man bli lurt. Elektroner og ioner kan gå til en skroggjennomføring i stedet for inni kjøleren.

 

Nå har jeg vært flink.

Link to post

Oppdatering !

 

Da kom svar fra Westerbeke.

Min maskin har iflg. bildene jeg sendte dem en uorginal varmeveksler !

 

Grenland Radiator og Sveis har ny orginal til ca 10 båtlapper.

Tenker da at det er verdt et forsøk å demontere den som jeg har og se om jeg kan bore et sted og gjenge for zinkplugg selv.

 

Takk for svar alle sammen !

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...