Jump to content

Blande forskjellige drevoljer fra Volvo Penta.

Bellil

Recommended Posts

Jeg har to Volvo Penta DP-E drev. Kjøpte olje hos VP-forhandler og fikk da en ny type olje fra VP som heter IPS and Aquamatic Synthetic Transmission Oil, delenummer 22479650. Hjemme oppdaget jeg at jeg hadde to flasker fra tidliger år av typen Synthetic Transmission Oil 75W-90, delenummer 3809443. Dette er typen olje som kommer fram hvis jeg søker opp serienummeret på drevet på VP sine delesider.

Denne oljen er jo priset som god brennevin og spørsmålet er om jeg kan blande disse to oljene? Det vil si bruke opp resten av den "gamle" oljen og fylle opp med den nye. Neste år vil jeg jo da slippe å kjøpe fullt opp. Alternativet er at jeg må kaste den gamle oljen som jeg har nesten to liter av hvorav en flaske er uåpnet.

Gammel type til venstre og ny til høyre.

IMG_20200331_203838.jpg.031d517044b2b00ad2bb07079763c7b2.jpg

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Delenummer du sier er den nye er i alle fall SAE 75W-90 og det står jo tydelig på den gamle. Så da er det tut og kjør så vidt jeg kan skjønne. Men les på flaska. 

https://www.volvopentashop.com/donmorton/en-GB/Details/Part/22479650?catalog=DonMorton_VPINTAU_MarketLocal&path=Oil(VPINTAU_MarketLocal)/Transmission Oil(VPINTAU_MarketLocal)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Fra Hjertmans - en båtdelskjede i Sverige:

Helsyntetisk olja för drev och transmissioner. Skyddar väl vid både höga och låga temperaturer.

Viskositet SAE 75W90
API GL5
Till drev och backslag
Volym 1 liter

Volvo Penta nummer 22479650
(Tidigare nummer 3809443)

Så dette er ny og gammel delenummer og beskrivelse, begge oljer er som deu ser like i beskrivelse på SAE og API - så det skal være helt greit å blande.

Tusen takk alle tre.

Jeg søkte jo rundt litt jeg også, men fant ikke den infoen dere kom fram til. Det du viser til Sjøbliss burde jeg ha sett. Jeg var jo inne på VP med begge delenummer.

Da heller jeg på den gamel først og så den nye. Dermed har jeg bare ny neste år.

Men ut til påske klarer jeg ikke ;-(

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...