Marna Startet 31.Mai.2003 Del på Facebook Startet 31.Mai.2003 Nå trenger jeg virkelig hjelp. Båten min, Selco 18 DC, ligger fortsatt på land i påvente av motordeler. Så i dag, hadde jeg tid til litt vanlig båtpuss. Begynte å skrape under, og fat en lite område som virket litt ujevnt. Dro på med skrapen, og jammen begynte det ikke å piple ut litt vann. Jeg befinner meg ca 20 cm. opp fra dypeste punkt i bunnen. Jeg hentet drillen og borret et hull på samme sted med et 6mm bor. Og ut stod vannstrålen. Jeg boret et hull midt under (kjølen) for å se om det kom vann der også, hvilket det gjorde, men ikke på langt nær så myekraftig. Jeg beveget meg halvannen meter mor baugen, som ligger litt lavere, og kjørte inn et bor der også. Der var det tørt som knusk. Jeg kikket litt nærmere på det første stedet, og oppdaget at det tidligere hadde vært en skade der, som var reparert. Som dere ser, skadet er akkurat på en av de langsgående finnene, tydelig at her har en eller annen eier gått på noe en gang i tiden. Vannet virket gammelt og hadde en blågrønn farge. Om dette har kommet inn som et resultat av lekkasjen, eller om dette er gammelt dobbeltbunnvann a la Baatdillas Selco vites ikke. Så, hva gjør jeg nå? Vannet pipler og renner. Finnes det noen måte å redde dette på for sommeren? Hva gjør jeg med de hullene som er boret, men hvor det er tørt? Tips og råd mottages. Og ja, jeg har søktpå baatplassen, uten å finne noe om emnet. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Marton Svart 13.Juni.2003 Del på Facebook Svart 13.Juni.2003 Skal det gjøres skikkelig er du vel sent ute da det tar en tid å tørke det ut. Ville bare tettet midlertidig, tatt båten på land til høsten slipt/kuttet rent og latt den tørke til våren og plastret og primet på ny. Muligheten for at vannet kommer fra innsiden av skroget er vel like stor så her må en vel også lete etter sprekker og hull. Men det er vel alerede ordnet da dette innlegget er et par uker gammelt. Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 13.Juni.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2003 Hei Marton, og takk for svar. Det er nok for meg litt overraskende at det i dette forum er så lite kunnskap om slike skader, og hvordan utbedre dem. Siden innlegget ble lagt ut har følgende skjedd: Jeg har klødd meg litt i hodet, og spurt litt rundt omkring, og svarene bekrefter det du sier om midlertidig rep, og skikkelig til vinteren. Hvordan man reparerer midlertidig er så neste spørsmål. Jeg har kommet over et produkt som heter PL 400. Dette er vistnok et NASA-produkt, som limer fuger, fester, tetter uansett underlag og temperatur. Båter har blitt tettet mens de ligger på vann sogar. Jeg fylte hullene med dette produktet (vanlig patron), og håpet det beste. Og jammen ble det ikke tett, og når ting er tett, blir det tørt. Etterpå har jeg renslipt med god margin rundt skadested og reparert med epoxy og matte. Uansett er ikke bunnen verre nå enn i fjor, snarere langt bedre. Så langt så vel, neste prosjekt blir å få båten plassert innendørs med varme til høsten. Ut med dobbeltbunnen, rensliping under vannlinje, rep av eventuelle skader, og på med ny bunndørk, etter Baatdillametoden. M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Batdilla Svart 16.Juni.2003 Del på Facebook Svart 16.Juni.2003 ...og på med ny bunndørk, etter Baatdillametoden.Er du sikker på at du vil deg selv så vondt? Det begynner å gå mer og mer opp for meg hva de mente de som sa utskifting av dobbeltbunn er en fæl jobb. Man bør ha over gjennomsnitt med pågangsmot, utholdenhet og tid før man i det hele tatt vurderer en slik jobb. Jeg har snakket med folk som gav opp før de var i mål. Hvis du positivt vet du skal ha båten i en del år, og samtidig vet at du er i besittelse av nevnte egenskaper, går det ann å prøve seg. Hvis ikke, ville jeg tenkt meg om en gang eller to. Det er temmelig mye arbeid, i tillegg til at det koster en del i materialer også. Dette er ikke for å ta motet fra deg, jeg bare ville advare det litt så du vet hva du går til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.