SuperBlueser Startet 2.April.2020 Link til dette innlegget Startet 2.April.2020 Hei! Jeg har sett flere båter som ser ut til å ha to kontakter for landstrøm. Er dette tilfelle, eller er er det noe annet ? Hva er det til, og evt hvorfor har man to kurser med landstrøm? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 2.April.2020 Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 Om du har sett det hos litt større båter, så kan vel en forklaring være at de har et stort strømbehov. Og, de fleste landstrømkontakter er jo begrenset (sikret) til 10A eller 16A. Med to landstrømkabler (og sikker tilkobling ombord), så kan de jo trekke det dobbelte ... Sitér dette innlegget Link to post
SuperBlueser Svart 2.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 Ja, regnet egentlig med det, men tenkte bare om det var en slags vanlig deling, en for lading og en for forbruk eksempelvis ? Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 2.April.2020 Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 På min båt er da montert 2 stk på sida av kvarandre ein til 220v og ein til telefon,den siste er ikkje tilkopla Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2.April.2020 Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 Kan vel også være så enkelt at noen har såpass energi at de lager til to inntak for å ha praktisk ledningsstrekk avhengig av hvor uttak befinner seg på land? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 2.April.2020 Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 Fantino skrev 6 minutter siden: Kan vel også være så enkelt at noen har såpass energi at de lager til to inntak for å ha praktisk ledningsstrekk avhengig av hvor uttak befinner seg på land? Eller kanskje de ønsket å servere strøm til vedkommende som ligger longside ? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2.April.2020 Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 Sharing is caring ? Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 3.April.2020 Link til dette innlegget Svart 3.April.2020 (redigert) Det var da en veldig interessant problemstilling. Hvis man har dobbelt sett med tilkobling til landstrøm og landstrømanlegget er lagt ut i fra et 3 fase anlegg og man kobler til det samme båtanlegget "i to ender" da kan man vel få en solid kortslutning, hvis dette ikke harmonerer med fasene i landstømanlegget. (På land) Hvis man skal "dele strøm med neste båt" da skal jo koblingen med strømtilførsel være hankjønn (på båten) mens den som skal levere strøm videre må være "hunkjønn" (på båten). (Ellerså blir det jo stående spenning på "pinnene" som stikker ut.) Skal man "motta landstrøm i to ender" så må man vel enten ha to helt adskilte systemer ombord, eller ha en skilletrafo på bege to, slik at fasene på en eller annen måte blir koblet riktig i forhold til hverandre. Flere tilkoblinger på et anlegg med vekselspenning, det kan vel være en litt komplisert historie med mindre det dreier seg om to separate anlegg som ikke er koblet sammen inne i båten. Er det noen som har hatt båt med "dobbelt landstrøm" som kan opplyse saken videre eller som på annen måte kjenner til denne problemsatillingen? Redigert 3.April.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 3.April.2020 Link til dette innlegget Svart 3.April.2020 Arne2 skrev 6 minutter siden: Det var da en veldig interessant problemstilling. Hvis man har dobbelt sett med tilkobling til landstrøm og landstrømanlegget er lagt ut i fra et 3 fase anlegg og man kobler til det samme båtanlegget "i to ender" da kan man vel få en solid kortslutning, hvis dette ikke harmonerer med fasene i landstømanlegget. (På land) Hvis man skal "dele strøm med neste båt" da skal jo koblingen med strømtilførsel være hankjønn (på båten) mens den som skal levere strøm videre må være "hunkjønn" (på båten). (Ellerså blir det jo stående spenning på "pinnene" som stikker ut.) Skal man "motta landstrøm i to ender" så må man vel enten ha to helt adskilte systemer ombord, eller ha en skilletrafo på bege to, slik at fasene på en eller annen måte blir koblet riktig i forhold til hverandre. Flere tilkoblinger på et anlegg med vekselspenning, det kan vel være en litt komplisert historie med mindre det dreier seg om to separate anlegg som ikke er koblet sammen inne i båten. Er det noen som har hatt båt med "dobbelt landstrøm" som kan opplyse saken videre eller som på annen måte kjenner til denne problemsatillingen? Det var en spøk fra min side, kom til å tenke på når jeg var i marinen, der hadde vi 5x80A som vi kunne dele ut ? Jeg har ikke sett to apparatuttak på båt før. Det som regel størrelsen som øker, ikke antall tilkoblinger. ? Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 3.April.2020 Link til dette innlegget Svart 3.April.2020 Ja det blir vel 32 A tilkoblinger skulle man tro. Det er vel lite trolig at Hurtigruta får 16A landstrøm. Ellers prinsippet med deling av landstøm det kunne jo godt ha fungert. 16 A, det holder jo til mange LED lamper, hvorfor ike? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 3.April.2020 Link til dette innlegget Svart 3.April.2020 Arne2 skrev 5 minutter siden: Ja det blir vel 32 A tilkoblinger skulle man tro. Det er vel lite trolig at Hurtigruta får 16A landstrøm. Ellers prinsippet med deling av landstøm det kunne jo godt ha fungert. 16 A, det holder jo til mange LED lamper, hvorfor ike? Utfordringen med 32A er vel at det er fåtall av gjestehavner som har det ? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 3.April.2020 Link til dette innlegget Svart 3.April.2020 Kan det være at ene er for 230 å det andre for 110? Er jo noen plasser i verden de kjøre med 110. Samme som en gjør på båt på er verft feks. Store båter vel ofte 110 ombord. Husker ennå forbandelsen over vinkelsliper på 110V hehe Helt forbanna ubrukelige greie Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Arne2 Svart 3.April.2020 Link til dette innlegget Svart 3.April.2020 41 minutes ago, TrikkerN Lønning said: Utfordringen med 32A er vel at det er fåtall av gjestehavner som har det ? Ja de plassene som jeg har lagt merke til, de har da hatt 16A. Hadde nok lagt merke til det dersom det hadde vært en 32 A kontakt, i alle fall hvis jeg skulle koble til min båt. "Hypotesen" med å ha to 16A tilkoblinger, den er da interessant nok. Hvis man hadde en kjempelang båt, og to landstrøanlegg ombord som bare var koblet sammen i jord, så kunne man jo ha hentet inn landstrøm fra to 16A kontakter på land. 230V og 110V - Spørs om ikke det høres ut som den mest sannsynlige teorien. Det andre blir litt "rart", Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 3.April.2020 Link til dette innlegget Svart 3.April.2020 Større båter som ligger til i industrihavn, har vel mulighet for 32A/64A og mange plasser også 128A. Men marina kan jeg ikke huske å ha set det heller nei. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Sylvester Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Kan det være at den ene kontakten er for aircondition, det er det hos meg. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Arne2 Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 (redigert) Jeg googlet litt for å finne ut litt mer om dette og da fant jeg en beskrivelse av akkurat dette. Aircondition og noen få andre ting på sin egen adskilte elektriske kurs og med andre ord to adskilte landstrømsystemer ombord i båten med hver sin tilkobling til landstrøm. Rent teknisk så hadde det ellers gått ann å lage en "failsafe" og sikker løsning, der man i utgangspunktet hadde to adskilte landstrømsystemer. Så kunne man hatt et støpsel (hunkjønn) i system A slik at dette kunne kobles via en "skøyteledning" til inngangen til system B. Systemene ville da være sammenkoblet, og det ville være umulig å koble system B til land. Tar man vekk "skøyteledningen" så skiller man systemene ad, og det er så mulighet for å koble system B til ekstra landstrøm for økt kapasitet. Samtidig så hadde man også åpnet for "gi strøm til neste båt", slik som diskutert over, om enn for spøk. Man ville da ha flere muligheter for drift: 1. Bare system A. 2. Bare system B. 3. System A og B sammenkoblet med 16A kapasitet. 4. System A og system B med hver sin landstrømtilkobling 32 A kapasitet. 5. Sytem A viderekoblet til neste båt. Vet ikke om det er noen normer eller formelle regler som sier noe om slike "doble landstrømanlegg". I NEK 400:2018 som omhandler "elektriske installasjoner i bygninger, så mener jeg at det faktisk finnes et kapittel om "tilkobling til flere vekselstrømskilder". Kan ikke si at jeg husker innholdet. Aner ikke hva om et regelverk for båt måtte si om en slik løsning. Hvis dette er "lovlig" så ville man behøve en ekstra landstrømkabel pluss en "hunnkjønn kontakt" ved innaket for system A slik at man enten kunne sammenkoble systemene eller koble til ekstra landstrøm. En problemstilling som ikke er diskutert over, med hensyn til 230V / 110 V problematikk, det er jo det som går på forskjellig frekvens, 230V/50 Hz eller110V/60 Hz. For å ivareta denne problemstillingen så behøves det vel en inverterløsning, dersom man eventuelt skal ha "både 110V/60Hz og 230V/50Hz". Redigert 4.April.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Sikkerhetsmessig så har man nok en "issue" vedrørende seriekobling av automatsikringer, men det skulle vel ikke være "noe stort". Bare litt "høyttenkning". Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 (redigert) Arne2 skrev 24 minutter siden: Jeg googlet litt for å finne ut litt mer om dette og da fant jeg en beskrivelse av akkurat dette. Aircondition og noen få andre ting på sin egen adskilte elektriske kurs og med andre ord to adskilte landstrømsystemer ombord i båten med hver sin tilkobling til landstrøm. Rent teknisk så hadde det ellers gått ann å lage en "failsafe" og sikker løsning, der man i utgangspunktet hadde to adskilte landstrømsystemer. Så kunne man hatt et støpsel (hunkjønn) i system A slik at dette kunne kobles via en "skøyteledning" til inngangen til system B. Systemene ville da være sammenkoblet, og det ville være umulig å koble system B til land. Tar man vekk "skøyteledningen" så skiller man systemene ad, og det er så mulighet for å koble system B til ekstra landstrøm for økt kapasitet. Samtidig så hadde man også åpnet for "gi strøm til neste båt", slik som diskutert over, om enn for spøk. Man ville da ha flere muligheter for drift: 1. Bare system A. 2. Bare system B. 3. System A og B sammenkoblet med 16A kapasitet. 4. System A og system B med hver sin landstrømtilkobling 32 A kapasitet. 5. Sytem A viderekoblet til neste båt. Vet ikke om det er noen normer eller formelle regler som sier noe om slike "doble landstrømanlegg". I NEK 400:2018 som omhandler "elektriske installasjoner i bygninger, så mener jeg at det faktisk finnes et kapittel om "tilkobling til flere vekselstrømskilder". Kan ikke si at jeg husker innholdet. Aner ikke hva om et regelverk for båt måtte si om en slik løsning. Hvis dette er "lovlig" så ville man behøve en ekstra landstrømkabel pluss en "hunnkjønn kontakt" ved innaket for system A slik at man enten kunne sammenkoble systemene eller koble til ekstra landstrøm. En problemstilling som ikke er diskutert over, med hensyn til 230V / 110 V problematikk, det er jo det som går på forskjellig frekvens, 230V/50 Hz eller110V/60 Hz. For å ivareta denne problemstillingen så behøves det vel en inverterløsning, dersom man eventuelt skal ha "både 110V/60Hz og 230V/50Hz". Det høres ut som du trenger noe lesestoff innen elektro(send meg en melding hvis du trenger noe fagstoff) Man finner nok ikke noe om "doble landstrømanlegg" i NEK 400. Og jeg ser heller ikke noe problemstillinger rundt å gjøre det på dette vis, så lenge det er dokumentert og merket. Videre så bør man nok vurdere å ha en lokal utjevning mellom kursene ombord(sammen kobling av jordingen til begge kontaktene) Løsningen du skisserer med å kunne kjører alt på en kurs er absolutt løsning, og jeg kan ikke se til at dette bryter noen normer eller forskrifter. Redigert : "seriekobling" av automatsikring er ikke anbefalt pga selektivitet, men det blir litt annerledes når sikringene er 5m fra hverandre i en båt ? Redigert 4.April.2020 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Jeg har 2 inntak for strøm på min båt.. Dette er ikke uvanlig på amerikanske båter, med stort strømbehov.. Det var originalt 2 kurser på 30 amp 115 v hver... Dette er nå bygget om, og bare det ene er i bruk på 230 v nå... Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Ida Marie III skrev 6 minutter siden: Jeg har 2 inntak for strøm på min båt.. Dette er ikke uvanlig på amerikanske båter, med stort strømbehov.. Det var originalt 2 kurser på 30 amp 115 v hver... Dette er nå bygget om, og bare det ene er i bruk på 230 v nå... Har du noe utstyr som trekker endel strøm ombord? Skjeldent man trenger 7kw ombord. (2*115*2) Regner med du klarer deg greit med et 16A siden du har bygget om Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 TrikkerN Lønning skrev Just now: Har du noe utstyr som trekker endel strøm ombord? Skjeldent man trenger 7kw ombord. (2*115*2) Regner med du klarer deg greit med et 16A siden du har bygget om Ja, mye er fornorsket etter jeg fikk den til Norge.. 3 platers komfyr er byttet til gasskomfyr, 2 store aircond er kastet ut, og erstattet med dieselvarmer... Der stod en stor Onan generator på 6,5 kw jeg ikke lengre trengte, den ble solgt... Så nå er det bygget om til en kurs på 16 amp 230 V... Men utvendig er det fremdeles 2 inntak synlig...samt et for kabel TV som heller ikke er i bruk... Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Ida Marie III skrev 1 minutt siden: Ja, mye er fornorsket etter jeg fikk den til Norge.. 3 platers komfyr er byttet til gasskomfyr, 2 store aircond er kastet ut, og erstattet med dieselvarmer... Der stod en stor Onan generator på 6,5 kw jeg ikke lengre trengte, den ble solgt... Så nå er det bygget om til en kurs på 16 amp 230 V... Men utvendig er det fremdeles 2 inntak synlig...samt et for kabel TV som heller ikke er i bruk... Nei, jeg kan ikke si at jeg savner et inntak av kabeltv Det er vel typisk Amerikansk ? Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 (redigert) 27 minutes ago, TrikkerN Lønning said: Det høres ut som du trenger noe lesestoff innen elektro(send meg en melding hvis du trenger noe fagstoff) Man finner nok ikke noe om "doble landstrømanlegg" i NEK 400. Og jeg ser heller ikke noe problemstillinger rundt å gjøre det på dette vis, så lenge det er dokumentert og merket. Videre så bør man nok vurdere å ha en lokal utjevning mellom kursene ombord(sammen kobling av jordingen til begge kontaktene) Løsningen du skisserer med å kunne kjører alt på en kurs er absolutt løsning, og jeg kan ikke se til at dette bryter noen normer eller forskrifter. Redigert : "seriekobling" av automatsikring er ikke anbefalt pga selektivitet, men det blir litt annerledes når sikringene er 5m fra hverandre i en båt ? Jeg har NEK400:2018. Det står ikke noe om doble landstrømsanlegg, men om doble vekselstrømskilder i bygninger. Skal slå opp om litt og se hva det står. (Båten er jo ikke en bygning, men noen elektrotekniske prinsipp kan jo kanskje ligne.) Selektivitet har jo i dette tilfellet ikke noe med sikkerhet å gjøre, det har jo bare med det å springe rundt å finne riktig sikring. Det som jeg der i mot glemte litt bort i forslaget over, det er det som går på for det første "minste kortslutningsstrøm" og "kortslutningberegnning" og så kanskje en litt mindre kritisk sak om "spenningsfall i ledere". Hvis "Jumpover" for sammenkobling av to systemer er en "lang tynn kabel", for eksempel 1.5 kvadrat, da vil man kunne ha en problemstilling rundt sikker utløsning ved kortslutning i "siste ende" og kanskje også rundt spenningsfall. Hvis "jumpover" der i mot er en liten halvmeter med 2,5 eller 4 kvadrat, da vil denne problemstillingen i større grad være ivaretatt. Man kan jo ellers foreslå og ønske, men i siste ende så er det vel en elektroinstallatør som skal/bør risikovurdere og gjennomføre en slik installasjon. (Fikk litt kalde føtter nå etter et litt kreativt forslag.) Redigert 4.April.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 (redigert) TrikkerN Lønning skrev 6 minutter siden: Nei, jeg kan ikke si at jeg savner et inntak av kabeltv Det er vel typisk Amerikansk ? Ja, det er nok det...de er nok godt vant i havnene der borte, uten at jeg kan si at det er noe stort savn... Årsaken til 2 inntak er nok tykkelsen på landkabelen hadde blitt ganske tykk om den kom i en kabel... En kabel på 60 amp 115 V hadde blitt uhåndterlig... Redigert 4.April.2020 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Ida Marie III skrev 25 minutter siden: Ja, det er nok det...de er nok godt vant i havnene der borte, uten at jeg kan si at det er noe stort savn... Årsaken til 2 inntak er nok tykkelsen på landkabelen hadde blitt ganske tykk om den kom i en kabel... En kabel på 60 amp 115 V hadde blitt uhåndterlig... Kabel hadde nok blitt unødvendig tykk ja ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.