TrikkerN Lønning
Arne2 skrev 24 minutter siden:Jeg googlet litt for å finne ut litt mer om dette og da fant jeg en beskrivelse av akkurat dette. Aircondition og noen få andre ting på sin egen adskilte elektriske kurs og med andre ord to adskilte landstrømsystemer ombord i båten med hver sin tilkobling til landstrøm.
Rent teknisk så hadde det ellers gått ann å lage en "failsafe" og sikker løsning, der man i utgangspunktet hadde to adskilte landstrømsystemer. Så kunne man hatt et støpsel (hunkjønn) i system A slik at dette kunne kobles via en "skøyteledning" til inngangen til system B. Systemene ville da være sammenkoblet, og det ville være umulig å koble system B til land. Tar man vekk "skøyteledningen" så skiller man systemene ad, og det er så mulighet for å koble system B til ekstra landstrøm for økt kapasitet. Samtidig så hadde man også åpnet for "gi strøm til neste båt", slik som diskutert over, om enn for spøk.
Man ville da ha flere muligheter for drift:
1. Bare system A.
2. Bare system B.
3. System A og B sammenkoblet med 16A kapasitet.
4. System A og system B med hver sin landstrømtilkobling 32 A kapasitet.
5. Sytem A viderekoblet til neste båt.
Vet ikke om det er noen normer eller formelle regler som sier noe om slike "doble landstrømanlegg". I NEK 400:2018 som omhandler "elektriske installasjoner i bygninger, så mener jeg at det faktisk finnes et kapittel om "tilkobling til flere vekselstrømskilder". Kan ikke si at jeg husker innholdet. Aner ikke hva om et regelverk for båt måtte si om en slik løsning.
Hvis dette er "lovlig" så ville man behøve en ekstra landstrømkabel pluss en "hunnkjønn kontakt" ved innaket for system A slik at man enten kunne sammenkoble systemene eller koble til ekstra landstrøm.
En problemstilling som ikke er diskutert over, med hensyn til 230V / 110 V problematikk, det er jo det som går på forskjellig frekvens, 230V/50 Hz eller110V/60 Hz. For å ivareta denne problemstillingen så behøves det vel en inverterløsning, dersom man eventuelt skal ha "både 110V/60Hz og 230V/50Hz".
Det høres ut som du trenger noe lesestoff innen elektro(send meg en melding hvis du trenger noe fagstoff)
Man finner nok ikke noe om "doble landstrømanlegg" i NEK 400. Og jeg ser heller ikke noe problemstillinger rundt å gjøre det på dette vis, så lenge det er dokumentert og merket. Videre så bør man nok vurdere å ha en lokal utjevning mellom kursene ombord(sammen kobling av jordingen til begge kontaktene)
Løsningen du skisserer med å kunne kjører alt på en kurs er absolutt løsning, og jeg kan ikke se til at dette bryter noen normer eller forskrifter.
Redigert : "seriekobling" av automatsikring er ikke anbefalt pga selektivitet, men det blir litt annerledes når sikringene er 5m fra hverandre i en båt ?