Arne2
27 minutes ago, TrikkerN Lønning said:Det høres ut som du trenger noe lesestoff innen elektro
(send meg en melding hvis du trenger noe fagstoff)
Man finner nok ikke noe om "doble landstrømanlegg" i NEK 400. Og jeg ser heller ikke noe problemstillinger rundt å gjøre det på dette vis, så lenge det er dokumentert og merket. Videre så bør man nok vurdere å ha en lokal utjevning mellom kursene ombord(sammen kobling av jordingen til begge kontaktene)
Løsningen du skisserer med å kunne kjører alt på en kurs er absolutt løsning, og jeg kan ikke se til at dette bryter noen normer eller forskrifter.
Redigert : "seriekobling" av automatsikring er ikke anbefalt pga selektivitet, men det blir litt annerledes når sikringene er 5m fra hverandre i en båt ?
Jeg har NEK400:2018. Det står ikke noe om doble landstrømsanlegg, men om doble vekselstrømskilder i bygninger. Skal slå opp om litt og se hva det står. (Båten er jo ikke en bygning, men noen elektrotekniske prinsipp kan jo kanskje ligne.)
Selektivitet har jo i dette tilfellet ikke noe med sikkerhet å gjøre, det har jo bare med det å springe rundt å finne riktig sikring.
Det som jeg der i mot glemte litt bort i forslaget over, det er det som går på for det første "minste kortslutningsstrøm" og "kortslutningberegnning" og så kanskje en litt mindre kritisk sak om "spenningsfall i ledere".
Hvis "Jumpover" for sammenkobling av to systemer er en "lang tynn kabel", for eksempel 1.5 kvadrat, da vil man kunne ha en problemstilling rundt sikker utløsning ved kortslutning i "siste ende" og kanskje også rundt spenningsfall. Hvis "jumpover" der i mot er en liten halvmeter med 2,5 eller 4 kvadrat, da vil denne problemstillingen i større grad være ivaretatt.
Man kan jo ellers foreslå og ønske, men i siste ende så er det vel en elektroinstallatør som skal/bør risikovurdere og gjennomføre en slik installasjon. (Fikk litt kalde føtter nå etter et litt kreativt forslag.)