Arne2
Det å koble til 2 stk 16A landstrøm for å ha 32A tilgjengelig, det bør vel absolutt være en mulighet, forutsatt at de to landstrømanleggene ombord i båten i utgangspunktet er helt adskilte, bortsett fra jord som skal være felles og koblet sammen, for eksempel aircondition/oppvarming på en adskilt landstrømkurs.
Hvis de to systemene ikke er adskilte når man kobler til "hver sin landstrøm" så kan man risikere å kortslutte to faser i landstrømanlegget og få en solid kortslutning. Det skulle også gå helt fint å bruke en "kort og kraftig" "jumpover" eller "skjøteledning" for å viderekoble fra system A til system B, slik at man også kan ha 16A til fordeling i hele båten. Grunnen til at "jumpover" eller "skjøteledning" mellom system A og system B må være kort og med grov dimensjon, det er at ellers så vil man få problemer med sikker utkobling ved kortslutning inne i system B. (For høy samlet resistans). Det vil også være en (liten) problemstilling med spenningsfall i system B. (Sannsynligvis ikke noen praktisk reel problemstilling pga forholdsvis liten strøm, bare 16A)
Har forsøkt å lese litt grundig i NEK400:2018 for å se om denne løsningen er i strid med noen av kravene, men kan ikke finne noe i den normen som sier at denne løsningen ikke kan brukes. (Men det kan finnes andre normer, spesielt for båt.)
Tror faktisk at jeg vil ønske meg en slik løsning, hvis jeg får meg en stor båt en gang i tiden på grunn av at de fleste kontakter for landstrøm er på 16A samtidig som dette kan være forholdsvis lite.
I alle tilfeller så er det vel en installatør som skal risikovurdere og gjennomføre installasjonen, men det bør jo gå an å legge fram en tegning og et forlag til installatøren og si at "dette ønsker jeg meg". Legger ved en litt oppdatert figur: