Jump to content

Landstrøm - to kontakter?

SuperBlueser

Recommended Posts

51 minutes ago, TrikkerN Lønning said:

Det høres ut som du trenger noe lesestoff innen elektro:thumbsup:(send meg en melding hvis du trenger noe fagstoff)

Man finner nok ikke noe om "doble landstrømanlegg" i NEK 400

Har sjekket i NEK 400:2018. Du har rett i at det ikke står noe om sammenkobling av 230V systemer som er relevant for denne problemstillingen.

Det som går på minste kortslutningsstrøm, kortslutningberegninger og sikker utkobling ved kortslutning, det står nevnt.

Sjekket opp på bruk av skjøteledninger i "fast installasjon".  Det står vel ikke direkte at det er forbudt, men litt på kanten er det vel. (For bygninger som er det som NEK 400 først og fremst gjelder, selv om den har et par tillegg omkring masrinaer og båter.)

Har allerede noen bokhylle-meter med elektrofagbøker og tar gjerne i mot forslag for det som bør leses på. 

Trophy skrev Just now:

Har også 2 landstrøm kabler pga 2 aircondition anlegg.  Bruker begge ellers måtte eg klart meg uten kjøleskap og varmtvannstank, men bruker bare en strømkobling på brygga når det er mye båt ...

Bruker du aircond anleggene dine...?

Jeg brukte dem som oppvarming det første året, syns de funket dårlig på det...

Kastet dem derfor ut, og inn med en Eber...

For varme somrer  har jeg aldri funnet plagsomt i Norge...:giggle:

Arne2 skrev 8 minutter siden:

Har sjekket i NEK 400:2018. Du har rett i at det ikke står noe om sammenkobling av 230V systemer som er relevant for denne problemstillingen.

Det som går på minste kortslutningsstrøm, kortslutningberegninger og sikker utkobling ved kortslutning, det står nevnt.

Sjekket opp på bruk av skjøteledninger i "fast installasjon".  Det står vel ikke direkte at det er forbudt, men litt på kanten er det vel. (For bygninger som er det som NEK 400 først og fremst gjelder, selv om den har et par tillegg omkring masrinaer og båter.)

Har allerede noen bokhylle-meter med elektrofagbøker og tar gjerne i mot forslag for det som bør leses på. 

Nei, det står nok ikke direkte at det ikke er lov. I Norge så er vi på mange måter heldige som får lov å ta egne (risiko)vurderinger. Slik det var før NEK kom, så var det noe annet ? 

Anbefaler Normguiden, lettleselig og oversiktlig! 

Ida Marie III skrev 4 minutter siden:

Bruker du aircond anleggene dine...?

Jeg brukte dem som oppvarming det første året, syns de funket dårlig på det...

Kastet dem derfor ut, og inn med en Eber...

For varme somrer  har jeg aldri funnet plagsomt i Norge...:giggle:

Nei, de har aldri vært i bruk. Tenkte eg skulle holde det orginalt i tilfelle den ble solgt sydover en gang :crazy:

Maxum 4100 scb, Chenette III

14 minutes ago, TrikkerN Lønning said:

Nei, det står nok ikke direkte at det ikke er lov. I Norge så er vi på mange måter heldige som får lov å ta egne (risiko)vurderinger. Slik det var før NEK kom, så var det noe annet ? 

Anbefaler Normguiden, lettleselig og oversiktlig! 

Har Normguiden diverse årganger og har vært på mange kurs med Just Erik. Der har vi hatt mange gode diskusjoner. Bruker selv for det meste normene fra standard.no online. Det kan være litt lettere å lese dem på papir, men oppslagene kan skje hurtigere online og elektronisk. Skal man vite hva som for eksempel står om "skjøteledning" i hele NEK 400, så tar det noen sekunder å bla gjennom og å finne ut av det. (Men man må jo være godt kjent med oppbyggien og strukturen til NEK 400, for den er jo ganske spesiell.)

Har TrikkerN Lønning gått på land og kjenner han til regelverket for båter? (Jeg gjør det ikke, og jeg skulle veldig gjerne ha hatt litt kunnskaper på det området.)

Redigert av Arne2 (see edit history)

Det å koble til 2 stk 16A landstrøm for å ha 32A tilgjengelig, det bør vel absolutt være en mulighet, forutsatt at de to landstrømanleggene ombord i båten i utgangspunktet er helt adskilte, bortsett fra jord som skal være felles og koblet sammen, for eksempel aircondition/oppvarming på en adskilt landstrømkurs.

Hvis de to systemene ikke er adskilte når man kobler til "hver sin landstrøm" så kan man risikere å kortslutte to faser i landstrømanlegget og få en solid kortslutning. Det skulle også gå helt fint å bruke en "kort og kraftig" "jumpover" eller "skjøteledning" for å viderekoble fra system A til system B, slik at man også kan ha 16A til fordeling i hele båten. Grunnen til at "jumpover" eller "skjøteledning" mellom system A og system B må være kort og med grov dimensjon, det er at ellers så vil man få problemer med sikker utkobling ved kortslutning inne i system B. (For høy samlet resistans). Det vil også være en (liten) problemstilling med spenningsfall i system B. (Sannsynligvis ikke noen praktisk reel problemstilling pga forholdsvis liten strøm, bare 16A)

Har forsøkt å lese litt grundig i NEK400:2018 for å se om denne løsningen er i strid med noen av kravene, men kan ikke finne noe i den normen som sier at denne løsningen ikke kan brukes. (Men det kan finnes andre normer, spesielt for båt.) 

Tror faktisk at jeg vil ønske meg en slik løsning, hvis jeg får meg en stor båt en gang i tiden på grunn av at de fleste kontakter for landstrøm er på 16A samtidig som dette kan være forholdsvis lite.

I alle tilfeller så er det vel en installatør som skal risikovurdere og gjennomføre installasjonen, men det bør jo gå an å legge fram en tegning og et forlag til installatøren og si at "dette ønsker jeg meg". Legger ved en litt oppdatert figur:

to-tilkoblinger.PNG

Redigert av Arne2 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...