Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

Jeg har vel aldri "bodd" i båt, annet enn periodevis, vekselende mellom mine forholdsvis små seilbåter. (30 og 32 fot.) Har bodd i 30 foteren i ca 6 uker nå i sommer og det har vært ganske all right.

 

Det som jeg aldri har forstått, det er at folk sier "seilbåt" straks det blir snakk om "bobåt". I likhet med Randsund39 så vil jeg mene at det å ha en skikkelig overbygning og 360 grader utsikt det må vel være kjempe viktig hvis man skal "bo". (Og ikke bare feriere.)

 

Den store fordelen med seilbåt, det er jo "range" eller rekkevide for de turene man kan ta, og uansett et nokså lavt kostnadsnivå for drivstoffet, hvis man kjører for motor. For en cabincruiser så er jo kostnadene for drivstoff vanligvis veldig mye høyere, men hva har det å si hvis man bare skal "bo".

 

Da må det vel være "bokomford" som står i fokus, herunder også "god utsikt", som står i fokus, og så blir jo motor og eventuelt seil bare noe man bruker til "å kjøre flyttelasset", og det gjør man kanskje ikke så ofte. 

 

Båtplass har vel mye med størrelse å gjøre. Hvis det dreier seg om forholdvis små båter, slik som de to jeg har, så er det jo ikke noe problem. Med en gang det blir litt "uvanlig stort" så kan det vel bli problemer. Har ikke egentlig typiske cabincruisere bedre plass innvendig i forhold til seilbåter, når man sammenligner lik utvendig størrelse? (Har selv bare erfaring med seilbåter.)

Arne2

Arne2

Jeg har vel aldri "bodd" i båt, annet enn periodevis, vekselende mellom mine forholdsvis små seilbåter. (30 og 32 fot.) Har bodd i 30 foteren i ca 6 uker nå i sommer og det har vært ganske all right.

 

Det som jeg aldri har forstått, det er at folk sier "seilbåt" straks det blir snakk om "bobåt". I likhet med Randsund39 så vil jeg mene at det å ha en skikkelig overbygning og 360 grader utsikt det må vel være kjempe viktig hvis man skal "bo". (Og ikke bare feriere.)

 

Den store fordelen med seilbåt, det er jo "range" eller rekkevide for de turene man kan ta, og uansett et nokså lavt kostnadsnivå for drivstoffet, hvis man kjører for motor. For en cabincruiser så er jo kostnadene for drivstoff vanligvis veldig mye høyere, men hva har det å si hvis man bare skal "bo".

 

Da må det vel være "bokomford" som står i fokus, herunder også "god utsikt", som står i fokus, og så blir jo motor og eventuelt seil bare noe man bruker til "å kjøre flyttelasset", og det gjør man kanskje ikke så ofte. 

 

Båtplass har vel mye med størrelse å gjøre. Hvis det dreier seg om forholdvis små båter, slik som de to jeg har, så er det jo ikke noe problem. Med en gang det blir litt "uvanlig stort" så kan det vel bli problemer. Har ikke egentlig typiske cabincruisere bedre plass

innvendig i forhold til seilbåter, når man sammenligner lik utvendig størrelse? (Har selv bare erfaring med seilbåter.)



×
×
  • Create New...