Jump to content

Y-split på defroster rør OK?

DIYglenn

Recommended Posts

Hei! Kjøpte akkurat en Isotherm (Webasto?) 1012WA defroster, da det ble 2500,- inkl frakt for en komplett enhet, så da er jeg et steg nærmere å faktisk montere.

Den har fire uttak, og jeg er usikker på hvor mange jeg egentlig trenger i min 30 fots lukkede båt. 60mm blendelokk koster 300,- (for to tror jeg), så jeg kan evt. lukke et par.

Men err det lurt å bruke alle uttakene, eller funker 2 + Y-koblinger like bra?

Altså, jeg har Wallas 3200 (parafin) fra før av med et uttak bak og et foran, begge ved gulv. Jeg tenkte å ha de to rørene fra defroster ved siden av i tillegg til en ved dash som jeg kan vinkle opp mot ruta. 

Den til dash vil da være montert ca 1 meter rett over det andre fremre uttaket. Er det nødvendig å trekke 2stk 60mm rør fra isotherm (5-6m) eller én som jeg deler med Y-kobling? 

Kan jo ha uttak som kan lukkes på dash, da den stort sett er for nettopp defrosting. 

Jeg orker ikke å styre med spjeld etc. på Y-koblingen, da den kostnaden raskt blir det samme som en 5-6m lengde med rør. 

I tillegg vil det kanskje bli et rør til bak på motsatt side, for å spre varmen bedre. 

Men spørsmålet er da om hva som er mest effektivt av å ha 4 separate rør eller 2 rør som igjen splittes i totalt 4? Trykket blir jo høyere med færre rør, så luften burde gå raskere. Og med godt isolerte rør (også billigere med færre) vil jo varmen holdes bedre. Jeg har litt plassmangel også, så 2 rør er mye lettere enn 4...

OK. Så i totalen egentlig bare ét utløp i drift til normalt? 

Jeg har bestilt utløp som kan stenges, så jeg tenkte bare å ha et vanlig utløp ved vinduene som i stor grad er stengt, ellers utløp ved dørken. 

Men vil det være problematisk å splitte et utløp for førerplass og defroster på vindu? Det er såpass langt fra motorrom, så jeg ønsker å ha færrest mulig lange slanger. 

Til å begynne med vurderte jeg å kjøpe 10m slange og se hva det rekker til; 

- Førerplass med Y-kobling til vindu

- Akter ved skyvedør (samme som Wallas)

- Blende de to andre uttakene

Hvis jeg evt. har mer rør igjen, så vurderer jeg å da ha enda et uttak bak i nærheten av salong, bare for å spre varmen noe.

Redigert av nordemoniac (see edit history)

Y forgrening montert rette veien er ikke noe problem. Ofte er defroster for vinduer en kanal med forgrening til vær dyse eller om det er fabrikk montert et felles rør som dyser står montert direkte nedig. Kommer litt Ann på hva som er hoved hensikten med anlegget. Varme i båten eller kunn til vinduer.  

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Nettopp. For min del er det ikke noen god plass å montere kanaler foran vindu på, ettersom jeg ikke har et dashboard, kun styrekonsoll (Bayliner 288). I all hovedsak er det for varme i båten, men med en dyse fra styrekonsoll som kan rettes mot vindu. Det vil ikke være perfekt, men iallfall være noe.

Da sikter jeg på å bruke to uttak fra Isotherm, splittet til totalt 3. 

Så kan jeg på sikt evt. bruke et tredje uttak et annet sted i båten.

Men er det hensiktsmessig å bruke flere uttak for mer effekt? Eller blir bare den samme varmen spredt i flere dyser? 

Tanken er mest å få temperaturen opp fra 10C til 20C på kalde vår/høst-dager uten å måtte bruke Wallas-varmeren. Det gir mer mening å bruke motorvarmen.

Jeg ser også at noen skriver at man skal montere luftvarmer først etter motor, og VVB til slutt. Men Isotherm manualen sier man skal gå:

Motor -> VVB -> Defroster og tilbake. Spiller det noen rolle?

Min erfaring med Y-forgrening (på dieselvarmer) er at luftstrømmen ikke nødvendigvis blir fordelt 50-50. Tenker at lufta tar letteste vei og at forskjell på slangelengde etter Y'en kan gi dårligere luftstrøm på lengste slangen, eller om ene forgreininga vinkles mer enn den andre fra hovedslangen, kan det også påvirke luftstrømmen. Usikker på hva som gjør største forskjellen,  men i min båt er det hvertfall veldig merkbart. Har heldigvis spjeld på alle uttak og kan regulere det derfra. Synes det er veldig greit å kunne velge hvor du vil ha mest varme.

Jeg tenkte å unngå spjeld bare grunnet kostnad, men selve dekselet på utløpet i båten vil kunne lukkes, så da vil jeg kanskje kunne styre litt om jeg får mer luft mot vindu eller den som er på dørken, men selv om det er lukket på en, så vil det sikkert presses inn noe luft likevel. Vet ikke hvor ofte det vil være nødvendig med defrosting på vindu.

Du må sørge for å kunne ha ‘full blast’ på defrost/ruter etter min mening. Dersom dyser kommer langt fra vindskjerm er dette enda viktigere. Ved å blende mesteparten av utløpene og føre luft gjennom bare 2 rør reduserer du luftstrømmen en del i utgangspunktet. Spjeld er ikke must - så lenge du kan lukke uttak som er ved dørken/andre steder. Er vel mest en greie for betjeningskomfort. Jeg ville sett på om det var mulig å få til en dyse mot vindskjerm på hver side.

Hva med å få inn en av disse to dysetypene i forkant av styrekonsoll og skap på bb? Burde kunne dekke frontvinduene brukbart.

https://www.solhaug.as/produkter/kjol-varme/dieselvarmer/tilbehor-eberspcher-luftvarmere/dyser-eberspcher/sorte/dyse-vridbar-aapen-sort-90-75/90mm

https://www.okonomi-deler.no/utstyr-og-tilbehor/elektrisk-tilbehor/hyttetilbehor/defrostersett-m-slange-1-6m

A000A44F-AE90-4990-A29E-92CBD0A3A3A9.jpeg

5A1F1ED8-0E99-49DA-8A5C-97050476391E.jpeg

FFF505DC-626B-4FBF-B795-85C040DE55F8.jpeg

06948AB3-9BDE-40F8-81B1-A173D89B80CF.jpeg

Redigert av Fantino
Fikk aldri plassert de teite bildene i riktig rekkefølge.. (see edit history)

De første der har jeg ikke sett før! Må vel ha en overgang fra 60 til 75mm. (De selger også 60mm så jeg) De vil ikke se så voldsomme ut heller, selv om de stikker ut. Jeg er usikker på hvordan jeg skal få slanger på begge sider, så jeg hadde i utgangspunktet kun tenkt å ha det på høyre side (ca. der du markerte på styrekonsoll) men jeg tenkte også evt. på venstresiden av selve styrekonsollen. Ser nå at det kanskje likevel gir mest mening å ha den rett bak.

Jeg skal lage en ekstra konsoll som monteres oppå den gamle for å huse radar og kartplotter. Kommer nok ikke til å bli verdens vakreste løsning, men er for å få det fastmontert (sikten er god over likevel).

Den boksen vil fortsette bakover inn mot "cabin" i front, så da kunne jeg hatt et uttak på den som vil bli noe vinklet oppover.

Men så er det så latterlig lite plass igjen å montere ved Wallas-brenneren, så det er mulig jeg må montere i nærheten av batteribankene, og da vil det gi mer mening å føre slangene langs venstre side (og kunne blåse ut ved salong), men da får jeg ikke en slange over til styrekonsoll...

Ser at det kunne vært fint med spjeld for komfort, men det vil koste 6-700,- så vidt jeg kan se, og da ble jeg plutselig litt for grådig... Hadde håpet 10m slange er nok. Iallfall til å begynne med.

Går litt fram og tilbake på det selv. Det er lettest å legge opp slanger etc. på venstre side av båten, men da blir det veldig dyrt å legge separat slange til styrekonsoll. Kanskje det da heller ville vært lettere med en liten elektrisk enhet for vinduene?

Redigert av nordemoniac (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...