Jump to content

Vanninntaks slange VP290DP drev

Goddis77

Recommended Posts

S-slangen mellom drev og skjold burde etter min mening hatt et fastsatt bytteintervall. Feks hvert 10. år. Slangen vil før eller senere delaminere innvendig slik at slangen suges sammen under drift. Dette behøver ikke vises utvendig, men medfører tap av kjøleeffekt som kan være svært vanskelig å feilsøke. 

Mitt råd er å bytte såfremt du ikke positivt vet at slangen har vært byttet de senere år. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Tror det skal være mulig å bytte uten å ta av drevet. 

Du må løsne slangen til sjøvannspumpa innvendig på skjoldet. Løsne så slangenippelen fra skjoldet, denne klemmer enden av S-slangen inne i skjoldet. Så kan slangen dras ut bakover. Bør være to personer, en inne og en ute. Særlig ved montering igjen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Er ikke helt likt som det var på båten jeg hadde tidligere (1991 mod VP 41B med 290 DP). Ser ut som om du har en stengekran på inntaket, stemmer det?

Var ikke stengekran hos meg. Har du fått av den ene bolten kommer sikkert den andre også ?

Jeg ville ha spandert på nye bolter før montering. 

Den skal inn i båten. S-slangen vil følge med, kan være lurt med en hjelper som står ute og dytter slangen innover. 

Alt som er utenpå skjoldet skal løsnes og dras inn i båten. Da kommer enden av S-slangen også. 

Er mange år siden jeg gjorde dette, men synes å huske at det fulgte en tegning med når jeg kjøpte ny slange. 

Det fulgte en tegning med ja. Er bare det at den enheten som jeg refererer til sitter bom fast, og vil ikke bruke mye makt her hvis intensjonen er at flensen følger med selve enheten her. Tenker jeg får meg med en ekstra person i morgen, så løsner jeg slangen på utsiden og prøver å dytte alt inn.

Øl smaker utmerket etter en dag med hard økt i motorrommet  :smiley:

Hos meg var det ikke stengekran. Slangestussen innvendig var tilsvarende pos 6 på nederste bilde. Kan ikke huske å ha sett/hørt om en sånn type stengekran montert direkte på skjoldet. 

Visste faktisk ikke at det var en stoppekran der, så derfor har jeg allerede montert en på slangen innenfor.

Jobben i seg selv var ikke så vanskelig her, men rust og trang plass gjorde jobben vanskelig.

Men nå vet jeg at slangen er ny både ute og inne, samt at skjell som lå  enheten er fjernet. Gikk også over hele kjølekretsen i vinter og har modifisert intercooleren også, så da bør alt innen kjøling være tipp topp.

Kan nok være lurt i fremtiden å stake åpningen mellom slangene og hele veien ut ser jeg. De skjellene som var her var helt umulig å se hvis ikke ting var demontert.

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...