Jump to content

Vanninntaks slange VP290DP drev


Goddis77

Recommended Posts

Når jeg monterte på drevet på båten i dag så merket jeg at det var en antydning til knekk i slangen (S-slangen?) som går fra drevet og inn i båten.

Vil dette være et problem, eller skal jeg la det være?

 

Har byttet slangene inne med motoren (VPAD41B), men den her er ikke tatt.

 

Hva tenker dere? 

Link to post

S-slangen mellom drev og skjold burde etter min mening hatt et fastsatt bytteintervall. Feks hvert 10. år. Slangen vil før eller senere delaminere innvendig slik at slangen suges sammen under drift. Dette behøver ikke vises utvendig, men medfører tap av kjøleeffekt som kan være svært vanskelig å feilsøke. 

 

Mitt råd er å bytte såfremt du ikke positivt vet at slangen har vært byttet de senere år. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Tror det skal være mulig å bytte uten å ta av drevet. 

 

Du må løsne slangen til sjøvannspumpa innvendig på skjoldet. Løsne så slangenippelen fra skjoldet, denne klemmer enden av S-slangen inne i skjoldet. Så kan slangen dras ut bakover. Bør være to personer, en inne og en ute. Særlig ved montering igjen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Er ikke helt likt som det var på båten jeg hadde tidligere (1991 mod VP 41B med 290 DP). Ser ut som om du har en stengekran på inntaket, stemmer det?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Var ikke stengekran hos meg. Har du fått av den ene bolten kommer sikkert den andre også ?

 

Jeg ville ha spandert på nye bolter før montering. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Den skal inn i båten. S-slangen vil følge med, kan være lurt med en hjelper som står ute og dytter slangen innover. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Alt som er utenpå skjoldet skal løsnes og dras inn i båten. Da kommer enden av S-slangen også. 

 

Er mange år siden jeg gjorde dette, men synes å huske at det fulgte en tegning med når jeg kjøpte ny slange. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Det fulgte en tegning med ja. Er bare det at den enheten som jeg refererer til sitter bom fast, og vil ikke bruke mye makt her hvis intensjonen er at flensen følger med selve enheten her. Tenker jeg får meg med en ekstra person i morgen, så løsner jeg slangen på utsiden og prøver å dytte alt inn.

 

Øl smaker utmerket etter en dag med hard økt i motorrommet  :smiley:

Link to post

Kanskje lurt å være raus med en rustløser og la det stå over natta. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Da var jobben gjort.

En drittjobb, men da vet en hvordan det ser ut og ?

Var absolutt best å være to personer for dette her. Fant i tillegg flere store skjell inni enheten her, så ikke rart det var trøbbel med kjølingen på slutten av sesongen i fjor.

 

20200404_104135.jpg.f5a6994a799f25a3a7775ecb7c1dfda2.jpg

 

20200404_104143.jpg.3c1737fa16d080c876264f87ec270911.jpg

 

20200404_110426.jpg.59f7fc1ab4092341cfe5b9f3f0248cca.jpg

 

20200404_130028.jpg.6d0d461015f1a229175d6525aad88c14.jpg

 

20200404_130145.jpg.d874f155019fa2d2494e7efe777c729c.jpg

Link to post

Hvordan er tilstanden på stengekranen? Verdt å satse på videre?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Hos meg var det ikke stengekran. Slangestussen innvendig var tilsvarende pos 6 på nederste bilde. Kan ikke huske å ha sett/hørt om en sånn type stengekran montert direkte på skjoldet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Visste faktisk ikke at det var en stoppekran der, så derfor har jeg allerede montert en på slangen innenfor.

Jobben i seg selv var ikke så vanskelig her, men rust og trang plass gjorde jobben vanskelig.

 

Men nå vet jeg at slangen er ny både ute og inne, samt at skjell som lå  enheten er fjernet. Gikk også over hele kjølekretsen i vinter og har modifisert intercooleren også, så da bør alt innen kjøling være tipp topp.

 

Kan nok være lurt i fremtiden å stake åpningen mellom slangene og hele veien ut ser jeg. De skjellene som var her var helt umulig å se hvis ikke ting var demontert.

Link to post
  • 3 år senere...

Var det greit å få dette tett? Brukte du noe pakningsmiddel i sporet der hvor flensen på s-slangen legger seg?


Er i gang med samme jobben nå. Slik så det ut hos meg etter demontering:

IMG_4099.jpeg.d30b6b09c5cf1e7e1cd693f3535c400c.jpeg

 

Har nå fått vekk det meste. Det kjennes jevnt ut, men jeg er usikker på om det er nok?

 

IMG_4112.jpeg.18dd68e455ff577dab02d05a58e0961a.jpeg

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...