Jump to content

Råd til potensiell førstegangskjøper av snekke - Nidelv 24 1973 med VP-MD11d m.m.

Agdir

Recommended Posts

Hei!

Jeg og madamen ønsker å tre inn i båtlivet, og har sett på ulike snekker i prisklassen 40- 60.000kr. Vi har sett oss ut noen aktuelle kjøp (se link til annonser under), men vi har en god feeling på denne Nidelven. Jeg vet at det er ulike meninger om VP. At det ikke er mer enn 25hk gjør ikke så mye for oss, det viktigste er om motoren er moden for utskifting, eller om den kan gå greit i noen år til. Er dette et trygt kjøp, basert på at motoren ble overhalt i 2016, og at såpass mye har blitt skiftet ut? Ellers er jeg veldig åpen for innspill i forhold til de andre annonsene også, og generelle råd til en helt fersk grønnskolling som er i ferd med å bli våt bak øra. :-;

Link 1 til Nidelv 24: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=150886161

Link 2 til Skilsø https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=155798785

Link 3 til Sollux https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=162221870

Redigert av Agdir (see edit history)

Har en VP 2003 om bord i seilbåten. Den fungerer nå greit, men det har jo vært litt mekking på den.  Den motoren som står i snekka ser vel ut til å være originalmotoren og den er vel da temmelig gammel. Tviler på at man kan si at en så gammel motor er et sikkert kjøp. Det kommer jo mye ann på kvaliteten i den overhaul som er utført, og det vet man jo ikke. Med litt flaks så kan den vel fungere et godt stykke tid, men flaks bør man nok ha. Tror ikke at det lagerføres deler til den typen motor som er i snekka.

Hadde vært uhyre forsiktig med å kjøpe ei snekke i fra denne tiden du refererer til her. Dette er jo båter som er 40-50 år gamle, og med orginal motorer montert. Hadde personlig aldri gått for en så gammel båt, da dette kan bli svært dyrt, hvis du da ikke er mekaniker av yrke.  Kjenner flere båteiere som har båter i fra denne tiden, og der har det ballet på seg med problemer, slik at det har blitt motorskifte, nytt eksos-annl, hylse, aksel,propeller, alt av skroggjennomføringer/ror, etc...... .  I tillegg er det jo ofte at det elektriske annlegget er dårlig,  div. lekkasjer og korrosjon osv... Høres vel voldsom negativt her, men hadde ikke kjøpt en slik båt i dag, har sett for mange elendige båtkjøp i denne kategorien.

Synes Nidelven peker seg ut som en favoritt hos meg siden motoren er overhalt. Du burde høre hva som er gjort ved overhaling (at det ikke bare er overmaling...).

Å kjøpe en båt fra denne tiden er jo litt sjansespill, men er ikke så voldsomt negativ som han i innlegget over her.

Jeg hadde en Nidelv24 81-mod med ferskvannskjølt VP17 fra 2005-2017 og hadde lite utgifter. I utgifter til rep på verksted ble det ca 10.000 totalt. Du kan jo være uheldig, men bruktmotor ligger stadig vekk på Finn om du skulle være så uheldig at motor går helt føyka.

Disse motorene er enkle å skru på selv. Jeg skrudde litt på min og jeg er ingen mekaniker av yrke...

Prisen ved innkjøp er jo også rimelig, samtidig som du får mye for pengene. Du går ikke personlig konkurs om det viser seg å være et bomkjøp.  Snekkelivet er en super start på båtlivet.

Lykke til med kjøp ?

Redigert av KongKing (see edit history)

Tusen takk for svar. Nå har vi vært og sett på alle tre båtene. Vi droppet ganske raskt tanken på Sollux'en, men det står mellom Skilsø'en og Nidelven. Begge har blitt fint overhalt nylig, det elektriske har blitt skiftet og gjennomgått på begge. Jeg holder nok en knapp på Skilsø'en, med tanke på at den er 10 år nyere, har en motor med bedre driftsrykte enn VP'en, og har også fått skiftet ut litt av mekanikken nylig, som 3 simringer i akselsystemet og helt ny starter, i tillegg til helt ny kalesje. Likevel var Nidelven utrolig velholdt og oppgradert innvendig. Vet ikke hvor mye 20.000kr pluss/minus skal kunne ha å si på hva man får i disse typen snekker. 

Guest Sverrejo

Du har gjort det riktige!  Sett på flere båter og funnet en dere liker. Kjøp den. Om du er lite båtvant så ta med en som er det og se over skrog,motor og utstyr. Jeg mener det er en fordel med ferskvannskjøling,men ville valgt en godt vedlikeholdt motor med sjøvannskjøling framfor en sliten motor med ferskvann.  En godt vedlikeholdt båt fra 1975 er normalt bedre teknisk enn en dårlig vedlikeholdt båt fra 2010. Spør eier om svakheter,går motor varm,lekker båten mye. Lykke til. 

Redigert av Sverrejo (see edit history)
Agdir skrev for 7 timer siden:

Tusen takk for svar. Nå har vi vært og sett på alle tre båtene. Vi droppet ganske raskt tanken på Sollux'en, men det står mellom Skilsø'en og Nidelven. Begge har blitt fint overhalt nylig, det elektriske har blitt skiftet og gjennomgått på begge. Jeg holder nok en knapp på Skilsø'en, med tanke på at den er 10 år nyere, har en motor med bedre driftsrykte enn VP'en, og har også fått skiftet ut litt av mekanikken nylig, som 3 simringer i akselsystemet og helt ny starter, i tillegg til helt ny kalesje. Likevel var Nidelven utrolig velholdt og oppgradert innvendig. Vet ikke hvor mye 20.000kr pluss/minus skal kunne ha å si på hva man får i disse typen snekker. 

Om det er 10 års forskjell er ubetydelig. Det er gamle båter begge to og vedlikeholdet er mye viktigere enn om den er 47 eller 38 år gammel. 

Skjønner ikke helt hvorfor du mener VP har dårlig rykte?

Men du må gå for den du får god-følelsen av. Det er sikkert fine båter begge to. Men det er jo tross alt 21.000 kr forskjell, dvs 33% dyrere. Men ny kalesje er et pluss. Jeg kjøpte kalesje til min Nidelv og den kostet 16.000 kr...

Hvis du akkurat har begynt å se etter båt så er det sikkert et bedre utbud over påske og når varmen setter inn. Jeg ville sett etter en nyere Nidelv (1978 og nyere) med rundsitter bak og ikke rett benk. Men smaken er som baken ??

kk

Redigert av KongKing (see edit history)

Er enig  med KongKing her, at å vente litt til varmen kommer, nå utover, så kommer snekkene, og tilbudene,  i hopetall for salg. Det viktigste er jo uansett motoren i båten. Det er jo alfa og omega at denne er til å stole på. En bekjent solgte en Nidelv 24 i fjor m/ ny-montert Yanmar 3YM 30 (29hk) + aksel, flexibel kopling, ny kalesje, nye puter/seter etc. til kr. 50.000.- Dette var jo et kupp for den nye eieren. Å satse på båt/motor som er bortimot 50 år gammelt er uansett et sjansespill, men man kan naturligvis komme over noen "smykker" her som i alt annet.  Lykke til med handel :thumbsup:.

Ville nok satset på Nidelven, mye utstyr og en veldig god turbåt. Regner jo med at selger har papirer på overhalingen, overmalingen er jo tydelig for alle. Alderen trenger ikke å ha så mye annet å si enn at det er en solid bygget båt med god tykkelse på skroget. Min båt er fra 1979 og fant ut at ny motor måtte til etter en stund. Forrige eier var industrirørlegger......

Den Volvo Penta motoren det er bilde av er jo ikke bare en VP, det er en nesten antikvarisk utgave av arten. Det må jo være en kjempe god motor som har vart så mange år, men ryker den så har man vel et lite problem. Sannsynligvis så får man ikke tak i reservedeler ad "ordinære kanaler".

En annen side ved saken, det er jo at man kan kjøpe en "veldig billig og god båt" for å skifte ut motoren, men da dobler vel prisen seg lett, eller mer.

Selve skroget kan vel vare ganske lenge og med ny motor så har man jo mange nye år i sikte. 

Redigert av Arne2 (see edit history)

Tusen takk for alle svar så langt! Jeg fikk med min båtkyndige onkel i dag, og det ble ikke noe kjøp på noen av båtene. Det var for mye som måtte gjøres på de begge, samt litt for stor usikkerhet i forhold til spørsmål eierne (som ikke hadde eid båtene i mer enn 2-4 år) kunne svare på. Det var selvfølgelig litt skuffende, men vi får fortsette å holde øye med markedet nå fremover, forhåpentligvis kommer det flere båter til salgs i løpet av våren. Om noen skulle se gode kjøp i Agder, må dere gjerne tipse meg. Er åpen for alle tips i forhold til snekke, daycruiser og cabincruiser med toalett og mulighet for overnatting i en prisklasse opp mot 60- 70.000kr. Igjen, tusen takk for alle svarene jeg har fått, dette er en læringskurve for meg. ??

Da ble det jammen meg båtkjøp til slutt! ?

Vi kom over en fin Nidelv 24 i Lyngdal som var velholdt og pen. Båten var fra 1980, med en -98 Yanmar 3jh2-te motor som ble overhalt i 2016. Fikk kjørt båten fra Lyngdal til Kristiansand ved hjelp av en båtkyndig kamerat i dag, og fikk i samme slengen rundet Lindesnes med ganske greie bølger, som båten tok fint. Det ble en lang og fin tur, og jeg lærte mye på veien. 10" nettbrett med Navionics var helt supert å bruke. Slenger med et bilde av gliset. ?

20200408_215127.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...