gt19 Startet 4.April.2020 Del på Facebook Startet 4.April.2020 God dag, båtfolk Får sporadisk denne feilmeldingen på begge motorene samtidig. Jeg har denne kontrollboksen fra Icon Har søkt litt på nettet, og det jeg finner er: mulig kontaktfeil på kablinger, sikring som er gåen eller lav batterispenning/ødelagt batteri. Jeg får kun denne feilmeldingen på tomgang, derfor skjønner jeg ikke at det kan være kontaktfeil eller sikring som er skyld i dette. Batteriet var nytt i fjor, og har hatt jevnlig ladding. Skal få prøvd å få testet batteriet i løpet av noen dager. Noen som har vært borti dette tidligere, eller har tips om hva som kan være galt? Sitér dette innlegget Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI Link to post
chrisrik Svart 4.April.2020 Del på Facebook Svart 4.April.2020 Hvis du har et voltmeter, kan du jo se om spenningen er lav. Er feilmeldingen borte dersom du skrur tenningen av og på? Hvordan oppfører hendelen seg når feilmeldingen inntreffer? Får du gitt gass? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
gt19 Svart 4.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2020 (redigert) chrisrik skrev 57 minutter siden: Hvis du har et voltmeter, kan du jo se om spenningen er lav. Er feilmeldingen borte dersom du skrur tenningen av og på? Hvordan oppfører hendelen seg når feilmeldingen inntreffer? Får du gitt gass? Har kjøpt meg batteritester nå, så skal teste batteriet når jeg drar i båten neste gang. Men skulle ikke feilmeldingen ha kommet med gasspådrag også, om batteriet var dårlig? Feilmeldingen blir borte når jeg skrur av og på tenningen. Hendlene går ikke ann å bruke, motorene går på tomgang og man får ikke satt de i gir. Får heller ikke stoppet motorene som vanlig med start/stopp-knappene, men må slå av med tenningsnøkkelen. Edit: spenningen på plotteren viser 14,4 v, om man kan stole på den. Og er 95% sikker på at plotteren går på samme batteri, men skal sjekke dette neste gang. Edit 2: spenningen er selvfølgelig 14,4 v. når motorene er i gang, når de er avslått mener jeg det var 12,7 Redigert 4.April.2020 av gt19 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI Link to post
HiWard Svart 4.April.2020 Del på Facebook Svart 4.April.2020 Jeg mener å ha lest at E-Tec må ha litt turtall for å gi skikkelig lading. Tallet du ser på plotteren (14.4V) kommer fra EMM i motoren og er hva den mener å gi ut. Er ikke sikkert du har samme spenning på batteriet, det må du teste. Det kan også hende du har et spenningsfall til kontrollboksen, så jeg ville målt der også. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
gt19 Svart 4.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2020 HiWard skrev 19 minutter siden: Jeg mener å ha lest at E-Tec må ha litt turtall for å gi skikkelig lading. Tallet du ser på plotteren (14.4V) kommer fra EMM i motoren og er hva den mener å gi ut. Er ikke sikkert du har samme spenning på batteriet, det må du teste. Det kan også hende du har et spenningsfall til kontrollboksen, så jeg ville målt der også. Det kan stemme at de må ha litt turtall for å lade, for når jeg starter den ene viser det ca. 13,8v, og når jeg starter den andre viser den 14.4V. Og som jeg skrev tidligere, mener jeg det står ca. 12,7v når ingen motorer går. Men skal ta en batteritest, og skal også få prøvd å målt om det er spenningsfall til kontrollboksen. Men er det ikke litt underlig at jeg får feilkode kun på tomgang? Kan det være kontatkfeil i selve hendlene når de står i den posisjonen? Selv om det kanskje er merkelig at det skal skje på begge hendlene samtidig Sitér dette innlegget Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI Link to post
chrisrik Svart 4.April.2020 Del på Facebook Svart 4.April.2020 (redigert) Start og stopp-knappene er koblet inn, via gasshendelen. Det var litt interessant at disse knappene ikke fungerer. Tenningen er koblet inn på etec-nettverket med egen plugg. Tror kanskje jeg ville undersøkt den kontakten som går fra gasshendel til icon-hubben. Evt sjekke at kontakten er i orden. Dog rart at det kun skjer ved tomgang.. Enig i at dårlige batterien neppe er problemet med de verdiene. Det er med etec som vel de fleste påhengere lader mer med turtall enn på tomgang. Jeg hadde en slik hendel som ikke fungerte. Den fikk ikke strøm i det hele tatt. Åpnet den og målte meg innover og konkluderte med at kretskortet inne hendelen var gåen. Fant heldigvis pent brukt hendel på eBay ? Til selve hendlene går det endel ledninger hvis jeg ikke husker feil. Men selve hendlene tror jeg kun beveger noe potmetergreier. Kan jo være kontaktforum her og, men om problemet akkurat har oppstått så tror jeg kanskje ikke det er første sjekk. Til info har jeg den gamle hendelen fremdeles. Kan jo være en test å bytte over kretskort og se om det fremdeles er trøbbel ;) Ganske lett å åpne og skru på. Siste tips: etecsownersgroup er et forum med flere etec-genier Redigert 4.April.2020 av chrisrik (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
HiWard Svart 4.April.2020 Del på Facebook Svart 4.April.2020 HiWard skrev 35 minutter siden: Tallet du ser på plotteren (14.4V) kommer fra EMM i motoren og er hva den mener å gi ut. Jeg kan jo rette på meg selv før noen andre gjør det, for det kan også være supplyspenningen til plotteren du ser i displayet. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
gt19 Svart 4.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2020 chrisrik skrev 58 minutter siden: Start og stopp-knappene er koblet inn, via gasshendelen. Det var litt interessant at disse knappene ikke fungerer. Tenningen er koblet inn på etec-nettverket med egen plugg. Tror kanskje jeg ville undersøkt den kontakten som går fra gasshendel til icon-hubben. Evt sjekke at kontakten er i orden. Dog rart at det kun skjer ved tomgang.. Enig i at dårlige batterien neppe er problemet med de verdiene. Det er med etec som vel de fleste påhengere lader mer med turtall enn på tomgang. Jeg hadde en slik hendel som ikke fungerte. Den fikk ikke strøm i det hele tatt. Åpnet den og målte meg innover og konkluderte med at kretskortet inne hendelen var gåen. Fant heldigvis pent brukt hendel på eBay ? Til selve hendlene går det endel ledninger hvis jeg ikke husker feil. Men selve hendlene tror jeg kun beveger noe potmetergreier. Kan jo være kontaktforum her og, men om problemet akkurat har oppstått så tror jeg kanskje ikke det er første sjekk. Til info har jeg den gamle hendelen fremdeles. Kan jo være en test å bytte over kretskort og se om det fremdeles er trøbbel ;) Ganske lett å åpne og skru på. Siste tips: etecsownersgroup er et forum med flere etec-genier @chrisrik, tusen takk for inngående synspunkter. Ser du har litt bedre innsikt rundt dette temaet, enn jeg selv har. Enig i at det sannsynligvis ikke er batteriet, men skal få sjekket det for å kunne utelukke det helt. Hvis start/stopp-knappene er koblet via gasshendlene, er det egentlig forståelig at de ikke funker. For det virker som den går i en slags "safe mode", og da er det ingen funskjoner som virker. Sist jeg var i båten, sjekket jeg kablene som går inn på hub'en for synlige skader, og at pluggene var sikkelig festet, men kunne ikke se noe galt. Det som undrer meg, og som får meg til å tvile på at det er noe med kabling, hub eller kontakter, er at det kun skjer på tomgang, og at det skjer på begge motorene samtidig. Men i mitt hodet eliminerer det i allefall at det er noe i motorene. Regner med det er potmeter for hver hendel, og det skal vel godt gjøres at det skal bli feil på begge samtidig. Og feilmeldingen kommer på tomgang både i nøytral og i gir, samt når "sync" er aktivert og deaktivert. Ut i fra det du kommer med, så heller jeg mot at det tyder på at det er kretskortet som kødder med meg. Tror du man får opp noe i feilmeldingsloggen på motorene? Sitér dette innlegget Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI Link to post
gt19 Svart 6.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2020 Da har jeg sjekket startbatteriet, og som forventet var både spenning og tilstand god. I og med at jeg hadde batteritester i båten, sjekket jeg forbruksbatteriet. Spenningen var god men tilstanden var nede i 17%, så det måtte jeg bytte. Forbruksbatteriet skal vel ikke ha noe å si for feilmeldingen jeg får på Icon? Men i og med jeg måtte bytte dette, fikk jeg ikke tid til å feilsøke mer i dag. Sitér dette innlegget Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.