Jump to content

Er det dumt å ta ut eksos fra dieselvarmer på siden av båten?

Frivakt

Recommended Posts

Skal installere vannvarmer i båten. Hadde egentlig tenkt å trekke eksosen bak til badeplattformen. Ser nå at det blir vanskelig uten at eksosslangen kommer i kontakt med strømkabler på veien. Vurderer derfor å ta gjennomføringen på siden. Er det noen som har erfaringer med dette med tanke på nabobåter, brygger og fendre?

Vi har uttaket på siden, det har stort sett gått bra. Det er jo ikke så ofte man ligger på utsiden av andre båter vintertid. Det er på babord side, som hovedregel mot land, har så langt ikke satt fyr på noen brygger, men minnes at det var opptint isfri sti fra båten en gang vi lot den gå hele natta ved fast brygge.

Det skal ikke store avstanden til før eksosvarmen er harmløs. Det største problemet er fendere, men i vårt tilfelle er ting rigget slik at vi aldri har fendere akkurat der. 

Vet ikke om det har noe å si, men eksosen går gjennom en liten metallboks rett før gjennomføringen, kanskje for å holde mest mulig av varmen innabords. 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Har eksos og luft inntak på sb side , ganske nært hverandre. Får en sjelden gang eksos inn.. Hadde den blitt installert av meg så hadde nok eksos blitt lagt til bb side.har rett hekk så hadde nok heller valgt buet skrog uttak. Har så svært sjeldent longside gjeste båter uansett ingen problem. Legger alltid til på sb side og har således smeltet 2 fendere iløpet av 8 år. men alle brygger har det gått bra med.
Itilegg blir det en liten mørk stripe ved eksos utløp iløpet av vinteren, eksos lager lite støy i min båt men vil vel kanskje være forskjellig båt til båt.

må vel også være en max lengde på eksos slange skulle en tro

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Ut på siden går fint. Minst én stor-kulefenders-avstand til båt eller brygge. Eksosen blir fort kald litt ut fra båten. 

Protip: Surr litt sort eltape rundt rekka der eksosutløpet er, så vet du hvor din eller nabobåts fender IKKE skal være?? Veldig viktig å ha kontroll på dét.

Tenker at litt framme på siden er mest gunstig med tanke på å unngå å få eksosen inn i båten i de fleste relative vindretninger. I hekken er du i alle fall sikker på å få eksosen inn i medvind.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg vet med sikkerhet at plastkassene på utriggere ikke er glad i dieselvarmer på siden. Skal ta ett bilde neste gang jeg er på besøk hos en kamerat (han har smelta istykker 2-3 sånne flyteelementer og x antall fendere), lite praktisk hvis folk skal ligge sidebyside. nå går eksosen ut akterspeilet istedefor 

Jeg har montert Eber vannvarmer og har uttak akterut. Du vil få et lavere lydnivå og gladere naboer. Tror at årsaken til at mange monterer på siden er at det er en enklere og mindre strevsom metode. Bruk en ekstra time på jobben, det vil du ikke angre på.

Eika skrev for 4 timer siden:

Jeg vet med sikkerhet at plastkassene på utriggere ikke er glad i dieselvarmer på siden. Skal ta ett bilde neste gang jeg er på besøk hos en kamerat (han har smelta istykker 2-3 sånne flyteelementer og x antall fendere), lite praktisk hvis folk skal ligge sidebyside. nå går eksosen ut akterspeilet istedefor 

Eksosutløp så lavt at det smelter flyteelementene på bryggen er et sjansespill uansett...mangt en dieselvarmer som er druknet i sjøvann via eksosen...der er vel faktisk et anbefalt min  krav til avstand fra havoverflaten...

Jeg flyttet luftvarmerennfra siden til hekken. Årsaken var sure kommentarer fra nabobåter - og ikke minst at jeg selv mislikte å få min båt full av andres eksos (kom inn motorromsventilasjonen og videre inn). Men da jeg satt inn vannvarmeren for varmtvannstanken lot jeg den gå ut siden. Den går lite i døgnet, og jeg styrer det slik at jeg ikke plager naboene. 

• 1 måned senere...
nordan family 27 skrev On 6.4.2020 at 14.26:

Jeg flyttet luftvarmerennfra siden til hekken. Årsaken var sure kommentarer fra nabobåter - og ikke minst at jeg selv mislikte å få min båt full av andres eksos (kom inn motorromsventilasjonen og videre inn). Men da jeg satt inn vannvarmeren for varmtvannstanken lot jeg den gå ut siden. Den går lite i døgnet, og jeg styrer det slik at jeg ikke plager naboene. 

Men har du da flyttet luftinntaket også? Hvis ikke, har det gitt noen problemer?

Ser av monteringsanvisningen at luft inn og eksos ut skal være på samme side av båten. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...